באיחור קל, ברכות שיבה ל-Centurion😊
ומכאן לסקירה וסיכום קצר שרציתי לעשות מיד אחרי אירוע החשיפה (הרשמי), אבל נמנע ממני בשל חוסר זמן.
ובכן, קיוויתי למשהו יותר מתוחכם מהשם "שחמט", וקמפיין הטריילרים בהחלט פיתח תקווה שיח"צ רוסי סופסוף התפתח מעט, אבל נו שוין. מה שכן, השם הוא עדות נוספת ליעוד היצוא של הפרוייקט. מה שאנחנו מכירים בעברית ואנגלית כמילה אחודה - Checkmate - ברוסית הינו ביטוי שהוא צירוף מילים Shakh-i-Mat (שח ומט) או Shakhmaty שזו לשון רבים, כלומר, אין לו כנראה שם רוסי אולי מלבד LTS. זה כמובן מצטרף למה שכתבתי באשכול על חוזה הפיתוח המשותף עם איחוד האמירויות משנת 2017.
ועם השם לא הספיק בשביל לתת מעט תחושת קרינג', אז מחלקת היח"צ של סוחוי ורוסטק הדביקו על המטוס את המספר 75. צפיתי שוב במסיבת העיתונאים שהתקיימה בהמשך לאירוע החשיפה ומה אגיד, זה היה קשה, פתוס מהול בקרינג'. ובכן, 75 זה היפוך של 57 (כל כך עמוק), כלומר השחמט הוא ההיפוך וההשלמה של Su-57, גם כן לפי מחלקת היח"צ. מעבר לזה, 5 ו- 7, לטענת אותם האנשים הן ספרות המזל של סוחוי ומאפיינות את כל המטוסים "הלגנדריים" של החברה (Su-24 ו-Su-34 יושבים בפינה עצובים ובוכים).
לטענת הדוברים (סגן מהנדס ראשי בפרוייקט ומנכ"ל UAC), הפרוייקט החל לפני מעט יותר משנה (אם כי כנראה הכוונה להרכבה), טיסת בכורה 2023, סיום ניסויים סטטיים בעוד פחות משנה וזמינות ללקוחות החל מ- 2026.
הרבה נאמר על כך שיהיה בעל יחס עלות/תועלת טוב יותר מהמתחרים ובעל ביצועים עדיפים עם כמובן קריצה לכיוונו של F-35.
גם באירוע החשיפה הפומבי פורסמו הרבה נתונים טכניים חזויים, אם כי הם היו יותר צנועים ממה שהוצג לפוטין בהצגה הפרטית (ממש מפתיע). כך למשל לפוטין נאמר שהמהירות המקסימלית תהיה 2 מאך מול 1.8 מאך באירוע הפומבי וטווח מקסימלי ללא מיכלים נתיקים 3000 ק"מ מול 2800-2900 ק"מ.
כמו כן, לפי המתכננים, המטוס צפוי לעמוד בכח G מקסימלי של 8 ולשאת 7400 ק"ג דלק ומטען. דחף המנוע, שלטענת המפתחים יתבסס על מנוע קיים, יהיה בטווח 14.5-16 טון, כלומר יתבסס על Izd 117S/117.
ואם לא היו מספיק רגשי נחיתות מול ה- F-35, במקביל לפיתוח המטוס, תפותח מערכת תמיכה לוגיסטית אוטומטית - Automatic Logistic Support System - בשם... חכו לזה.... Matreshka! יתכן ומישהו במערך היח"צ הרוסי פספס את הקשר בין Automatic Logistic Information System והשם-ר"ת ALIS, בכל מקרה, זוהי דוגמה נהדרת לקרגו קאלט רוסי ייחודי. אגב, למי מכם שאינו דובר רוסית, שמה של המערכת נהגה באופן הבא - matrYOshka, אך ברוסית, בגלל תופעה לשונית של כמה עשורים אחרונים, האות שמסמלת את YO מוחלפת תדיר באות E (ההבדל ביניהן בא"ב הרוסי הוא שתי נקודות מעל האות) ודוברי השפה מבינים מצויין למה הכוונה. משעשע לראות שמי שתרגם לאנגלית, לא טרח להכניס את התיקון הפונטי.
וכמו בדגמי B/C של F-35, המטוס לא יצוייד בתותח מובנה, אלא בפוד... בתוך אחד מתאי החימוש.
עכשיו לדברים המעניינים - הקשר לאשכול Su-57.
לפי המצגת, המטוס צפוי לשאת 5 טילי אויר-אויר בתאים הפנימיים - 2 בתאים צדדים ו- 3 בתא המרכזי. ומכיוון שתא החימוש המרכזי כנראה לקוח כולו מ"אחיו הגדול", כנראה גם הוא יהיה מסוגל לכך, מה שהיה עד עכשיו רק ספקולציה ונושא לדיונים סוערים של עשרות עמודים בפורומים השונים.
ואם בפתרונות שהושאלו מ- Su-57 עסקינן, אולי אפשר לומר שישנן עדויות לכך שהכלי שהוצג הוא בכל זאת לא אב-טיפוס עתידי, כפי שהוצהר במסיבת העיתונים עם כוכבית גדולה בצד, כלומר, לא לגמרי. מנכ"ל UAC ציין שהכלי שהוצג יבצע את טיסת הבכורה ב- 2023, לאחר השלמת ההרכבה. מה שהוצג בתערוכה הוא כנראה שעטנז של מוקאפ עם קוקפיט, תא חימוש, כנף והגאי גובה-כיוון של אבות טיפוס וכלי ניסוי סטטיים. לפי אנשים שביקרו בתערוכה, כל מה שאינו הושאל, הוא סנדוויץ, אלומינים והברגה מרושלת.
חלק מהאלמנטים הכנראה ממוחזרים:
המחשה נהדרת להשאלה (ורמז לאחד ממקורות החלקים) הן דלתות מוט התדלוק - לשחמט מוט תדלוק מוסתר מאחורי שתי דלתות כמו באבות הטיפוס הראשונים של T-50, מ- T-50-KNS ועד T-50-5 (שהושבת לצמיתות בעקות שריפה במנוע). T-50-KNS לא ידוע בודאות מה עלה בגורלו, יתכן והוא הפך למוקאפ "057", אבל על T-50-5 אנחנו יודעים כמעט בודאות שהוא תרם איברים להשלמת הבניה של T-50-6-1 שהפך ל- T-50-5R ואולי גם לשחמט.
וישנו גם כיוון הפוך, הראדום של השחמט, לכאורה, כיכב לפני שנה בתמונות של T-50S-2 (הסדרתי השני הראשון), כאשר השתמשו בו כנראה בשביל להסתיר את המכ"ם בצילומי יח"צ ואולי הראדום המקורי לא היה זמין.
כפי שכתבתי למעלה, הקודקודים של סוחוי ו- UAC טענו שהפרוייקט החל לפני מעט יותר משנה, שזה כנראה לכל הפחות לא מדוייק והכוונה אמיתית הייתה לתחילת ההרכבה של המוקאפ/אב-טיפוס עתידי. להם הייתה הסיבה שלהם, מעבר לקריצה לכיוון ה- F-35, לנסות לקרוץ גם לכיוון NGAD (רק שלא יכאב להם הראש מהפזילה) מעין "תראו מה פיתחנו ובנינו תוך שנה" - נסיון נחמד, אבל כנראה לא יותר מבלוף. KNAAZ אמור למסור השנה 4 מטוסי Su-57 סדרתיים. בשנה הקודמת נמסר מטוס (טרום-)סדרתי בודד כנראה בגלל תחקירים והפקת לקחים מתאונת ה-S-1 בסוף 2019. כך שעם כל ההנחות של מחזור מכלולים משמעותיים ופתרונות תכנוניים קיימים ועדויות לכך שהפיתוח החל למעשה לפני שלוש שנים קיבלנו בסך הכל מוקאפ שיושלם לכדי אב-טיפוס רק בעוד שנתיים, כלומר, קצב הפיתוח, שהוא אחד מגולות הכותרת החשיפה, לא מהיר משמעותית מזה של אחיו הגדול.
עוד מספר תמונות:
ה- EOTS-ky
עבודת הפחחות הכמעט הכי טובה בעולם
תא החימוש הצדדי פתוח
עוד מספר זוויות
וקצת הומור
מרבית התמונות נלקחו מהאשכול הנ"ל: http://paralay.iboards.ru/viewtopic.php?f=5&t=7761