27-07-2011, 21:58
|
|
|
חבר מתאריך: 01.03.07
הודעות: 5,639
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי SkyMarshal
למה לא בעצם?
אינטואיציה של הדיוט רומזת כי כלי ייעודי תמיד יהיה טוב יותר מכלי רב משימתי.
|
זה נכון, אבל יש להסתכל על יחס עלות\לועלת. לדעתי הסיבות הן:
1. התקדמות הטכנולוגיות מאפשר היום לפתח מטוסים רב-משימתיים שלא כמו בעבר;
2. עלויות של מו"פ, רכש ותפעול של גדמים יעודיים גבוה מדי. א' בגלל שיש לפתח ולתפעל כמה דגמים במקום גדם אחד, וב' בגלל שמטוס רב-משימתי אחד יכול לעשות עבודה של כמה מטוסים יעודיים.
ציטוט:
אם האסטרטגים הסיניים החליטו שבמרכז הדוקטרינה האווירית שלהם עומדת הגנה מפני מטוסי אויב (מטוסי תקיפה ול"א אמריקאיים לצורך העניין) ועוד בקרב מטווח רחוק יחסית ולא תקיפות באזורים עם איומי נ"מ \ קרבות אוויר-אוויר צמודים - למה שלא יפתחו מטוס בהתאם?
|
בראש כל תו"ל אווירי (פרט לתעופה האסטרטגית) עומדת השגת עליונות אווירית ומניעת עליונות אווירית מהאוייב. לאחר מכן יש אפשרות לממש את היעד העיקרי של חיל האוויר - לסייע לכוחות ים ויבשה להכריע במערכה. למרות שלפעמים, בעיקר בתקופה האחרונה, המערכה כולה יכולה להיות אווירית, כמו למשל באלג'יריה, ואז הכוחות היבשה והים מסעיים לחיל האוויר. אבל מדובר יותר ביוצא מן הכלל מאשר בכלל, וזה פחות רלוונטי לסין. התעופה האסטרטגית כשלעצמה ממלאת יעדים אסטרטגיים ולכן היא שונה במובן הזה.
בחזרה לסינים. הדרישה לשהם למטוס רקב דור 5 (דור 4 סיני) היא די ברורה לדעתי. השחקנים הנחשבים באיזור קיבלו או צפוים לקבל בעתיד הקרוב מטוסי קרב דור 5: ארה"ב, הודו, רוסיה, יפן, דרום קוריאה. על מנת לשמר את האיזון האיכותי הסינים צריכים מטוס חדיש משלהם, וקודם כל מטוס להשגת עליונות אווירית.
למה לא מטוס תקיפה (מפציץ טקטי)? מפני שהמאמץ הסיני הוא בפיתוח טילים, גם נגד מטרות קרקעיות ולאחרונה גם נגד מטרות ימיות. הניסיון להציג J-20 כמטוס לתקיפת נומט"ים הוא תמוהה, מפני שמטוס כזה יצריך טילי שיוט מתקדמים וארוכי טווח (נגיד 300-500 ק"מ לפחות). אם היו לסינים טילים כאלה, הבחירה הטבעית הייתה לצייד בהם את הצוללות, הספינות, הסוללות החופיות ואת המפציצים הכבדים שלהם. אבל, מפני שאין להם טילים מתאימים, אין להם ברירה אלה לנסות ולפתח טילים בליסטיים נגד ספינות שטח.
למה לא מטוס יירוט? מפני שיעדו של מטוס יירוט הוא להגן מפני תעופה אסטרטגית של האוייב, גם הפלטפורמות וגם החימוש. לצורך זה לא דרושה חמקנות (מפני שלתעופה האסטרטגית אין יכולות התקפיות נגד מטרות אוויריות), אבל דרושים טילי אוויר-אוויר ארוכי טווח, מכ"ם חזק שיודע לפעול נגד מטרות מנמיכות טוס ומהירויות טיסה ממושכת גבוהות (נגיד בסביבות 2.5-3 מאך). בנוסף, די ברור יכולת הרתעה הוא סוג ההגנה הטוב ביותר שיש היום ברשות הסינים (או כל מעצמה גרעינית אחרת פרט לארה"ב).
לסיכום, קשה לדמיין שהסינים יתחילו לפתח מטוס יעודי לפני שיש להם מטוס רב-משימתי, מפני שהעליונות האווירית היא היעד הראשי, כאמור. סיבה נוספת למה לסינים לפתח דווקה מטוס קרב רב-משימתי ולא מטוס יעודי היא שבנוסף לדרישות של צבא סיני הפם אמורים גם לחשוב על הפן השיווקי. כיום J-20 הוא המטוס דור 5 השלישי בעולם המיועד לייצוא ולמטוס יעודי כמו מטוס תקיפה או מטוס יירוט לא תהיה דרישה כמו למטוס רב-משימתי. אם יש בכוונתם להפוך לספק נשק מהגדולים בעולם, ולפי כל הסממנים יש להם רצון כזה, הם צריכים מטוס שיוכל להתחרת מול F-35 ובעיקר מול FGFA/PAK FA. אחרת כל השוק העולמי של מטוסי קרב חדישים במדינות לא פרו-אמריקאיות יתפס ע"י הרוסים.
_____________________________________
בבקשה תקנו אותי כשאני עושה שגיאות כתיב.
|