לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #3  
ישן 04-01-2022, 01:36
צלמית המשתמש של סירפד
  סירפד מנהל סירפד אינו מחובר  
מנהל פורום צבא ובטחון
 
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,952
שני קציני צה"ל נהרגו אמש (ב׳) וקצין נוסף נפצע באורח בינוני
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "03.01.2022 התרסקות מסוק עטלף בחופי חיפה, שני א"צ נהרגו ואחד נפצע"

דובר צה"ל: מסוק ימי מסוג "עטלף" פגע במים אמש (ב׳ ) במסגרת טיסת אימונים, סמוך לחופי חיפה. על המסוק היו שלושה אנשי צוות, קצין סיור מוסק ושני טייסים.

אנשי צוות המסוק חולצו על ידי לוחמי ילת"ם, לוחמי שייטת 13, לוחמי 669 וכוחות שיטור ימי שהעניקו לטייסים טיפול ראשוני. קצין הסיור נפצע ופונה לבית החולים. לאחר מאמצי החייאה נקבע מותם של שני הטייסים.

הודעה נמסרה למשפחות, צה"ל משתתף בצערן וימשיך ללוותן.

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הורה על קרקוע מערך ה"עטלף" וכן הורה על עצירת טיסות אימונים בחיל האוויר. בנוסף, מינה מפקד חיל האוויר צוות חקירה בראשות אלוף משנה ט'. ההרוגים בהתרסקות המסוק הם קצינים בדרגת סא"ל וסרן. קצין נוסף בדרגת סרן שהיה על המסוק חולץ במצב בינוני.
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 04-01-2022, 12:43
צלמית המשתמש של סירפד
  סירפד מנהל סירפד אינו מחובר  
מנהל פורום צבא ובטחון
 
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,952
פרטים עדכניים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "03.01.2022 התרסקות מסוק עטלף בחופי חיפה, שני א"צ נהרגו ואחד נפצע"

לפי Ynet קצין הסיור שניצל אמש (שני) מהתרסקות המסוק מול חופי חיפה, הספיק להעביר דיווח ראשוני לבסיס היחידה שלו באמצעות הפלאפון, וסיפק עדכון על האירוע כדי להקפיץ כוחות לאזור ולכוון אותם לזירה. כך עולה מפרטי החקירה שמנסה להתחקות אחר השתלשלות האירועים שקדמו לאסון, שבו נהרגו סגן-אלוף ארז שחייני ורב-סרן חן פוגל.

הקצין הצליח לעדכן את הצבא, ועשה זאת במקביל לחילוץ העצמי שלו מהמסוק עד שחבר, בשחייה, אל כוח השיטור הימי שהעביר אותו לאמבולנס בחוף. מצבו השתפר משמעותית מאז שנכנס לטיפול במחלקה לרפואה דחופה ברמב"ם, כך לפי בית החולים.

בשעות הבוקר המשיכו החיילים לחפש שברים נוספים מהמסוק, כדי להצליח להרכיב את התמונה המלאה של התקרית שבה נהרגו שני הטייסים. במסגרת הסריקות, עשרות חיילים נעים על רצועת החוף. במהלך הלילה, מפקד פיקוד העורף, האלוף אורי גורדין, חתם על צו שמונע כניסת אזרחים למרחב החוף בחיפה שבו התרסק המסוק.

https://www.ynet.co.il/news/article/bk00wfqw3k
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #22  
ישן 07-01-2022, 10:54
  Jack Heart Jack Heart אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.07.18
הודעות: 149
עולות מספר שאלות על החילוץ
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "03.01.2022 התרסקות מסוק עטלף בחופי חיפה, שני א"צ נהרגו ואחד נפצע"

https://news.walla.co.il/item/3481169
מהכתבה הזו עולות מספר שאלות
למה הקצין סיור השתמש בפלאפון שלו כדי לתקשר ולא במכשיר קשר אישי או בורד הרים? וגם כדי לסמן את עצמו, מה קרה למשרוקית ונצנץ יחד עם החליפת הצלה?
היה מסוק שהגיע ישירות וזה מעולה, אבל למה לקח יותר מחצי שעה לכוח של חיל הים להגיע למקום, אין סירות מהירות בכל המרחב של חיפה? בנוסף תקשורת לקויה בין המשטרה לצבא כמובן.
גם במדינה קטנה כמו שלנו אני לא מצפה שיגיעו בפחות מ-10 דקות, שזה הזמן הרלוונטי להציל אדם טובע, אבל מה לגבי כוח של 669 בשילוב שייט או צוללן, אם זה קיים בכלל למקרים דומים.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #23  
ישן 07-01-2022, 12:18
  Prototype Prototype אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.12.14
הודעות: 952
בתגובה להודעה מספר 22 שנכתבה על ידי Jack Heart שמתחילה ב "עולות מספר שאלות על החילוץ"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי Jack Heart
https://news.walla.co.il/item/3481169
מהכתבה הזו עולות מספר שאלות
למה הקצין סיור השתמש בפלאפון שלו כדי לתקשר ולא במכשיר קשר אישי או בורד הרים? וגם כדי לסמן את עצמו, מה קרה למשרוקית ונצנץ יחד עם החליפת הצלה?
היה מסוק שהגיע ישירות וזה מעולה, אבל למה לקח יותר מחצי שעה לכוח של חיל הים להגיע למקום, אין סירות מהירות בכל המרחב של חיפה? בנוסף תקשורת לקויה בין המשטרה לצבא כמובן.
גם במדינה קטנה כמו שלנו אני לא מצפה שיגיעו בפחות מ-10 דקות, שזה הזמן הרלוונטי להציל אדם טובע, אבל מה לגבי כוח של 669 בשילוב שייט או צוללן, אם זה קיים בכלל למקרים דומים.


להערכתי - הקצין לא היה כלל עם חגורת ההצלה המשמשת למקריי חירום (בהנחה והתיאורים בכתבות עד כה נכונים) ואסביר:

לא יודע איפה כתוב שתקשר במכשיר הפלאפון שלו - לפחות בכתבה הזו. אבל הסלולאריים הצבאיים זהים מבחינת הנראות שלהם לסלולאר אזרחי. יכול להיות שהשתמש במכשיר אישי ומי שדיבר בכתבה לא מכיר\ יודע את ההבדלים.
מצד שני, יכול להיות שמתוך אינסטינקט במצב לחץ שלח יד לכיס כתגובה ראשונית והוציא את הנייד הפרטי שלו (למרות שזה מאוד יפתיע אם סלולארי לא מוקשח ישרוד כזו פגיעה והצפה).

בכתבה מצויין שהבחינו בו בעזרת הפלאפון ואז בנצנוץ ממצוף אדום. ייתכן והכוונה בנצנוץ אדום לנצנץ על חגורת ההצלה והמתאר בכתבה התבלבל, או שאותו העד בכתבה פשוט לא שם לב כיוון שהיו לו כבר מספיק סימונים ולא טרח לחפש עוד.


לדעתי, הקצין לבש חגורת ציפה לבישה "רגילה" שלמיטב זיכרוני אינה בעלת נצנץ או משרוקית ולא השתמש בחגורת החירום ובכך בעצם כל האלמנטים האלו לא היו רלוונטיים.
חשוב לזכור שישנן 2 סוגים של חגורות, האחת חגורת ציפה שכולנו מכירים מהתחום הימי האזרחי, האדומות\ כתומות (יש עוד צבעים כמובן) שמתלבשות כמו אפודה ונסגרות ברוכסן.
החגורה של לוחמי חיל הים - אותו פאוץ' כחול גדול שכולנו רואים בצילומים מכלי שייט של ח"י שבתוכו חגורה מתנפחת בצבע צהוב בדומה לחגורות הצלה במטוסי ובנוסף, נצנץ, משרוקית ואקדח זיקוקים.
חגורה מסוג זה אמורה להתנפח בשבריר שנייה ע"י מיכל CO2 וכמובן פייה לניפוח עם הפה כגיבוי.
מאחר ואין בכתבה תיאור לא של משרוקית, נצנץ או שימוש באקדח זיקוקים - לדעתי לא נעשה בכלל שימוש בחגורה זו. ייתכן והקצין יישב לכל אורך הטיסה עם חגורת ציפה רגילה או, שלבש אותה ברגע שהתחילו להופיע התקלות במסוק ובכך בעצם לא הרגיש צורך בחגורה הצבאית על אף יתרונותייה.

לגביי הגעת הכוחות,
למיטב זיכרוני, בדיווחים הראשונים דיווחו ששוטרים ראו את ההתרסקות מהחוף והיו הראשונים להגיב וכך הגיעו למקום במהרה. מה שנשמע מאוד סביר. אבל הבדל של חצי שעה בהגעת כלי שייט של חיל הים נשמע לי הרבה מדיי.
יצא לי להיות באירועי חיפוש נעדרים\ אירועים אחרים שדרשו הקפצה מיידית ואעלה מספר נקודות שצריך לזכור:
בהנחה ומשטרת ישראל קיבלה דיווח ראשון בעקבות השוטרים שראו את ההתרסקות מהחוף - או אפילו קיבלה דיווח במקביל לצבא - חשוב לזכור שכליי השייט של משטרת ישראל הרבה יותר קטנים, הרבה יותר מהירים והרבה יותר זריזים. כמו כן, מהירות התגובה והאישורים במשטרת ישראל מהירה יותר. כך שאין "תחרות" בין היכולות.

הצבא מחוייב לשמור X כלים מסוג דבורה וסטי"ל 24/7 בכוננות של דקות יציאה לים. אותו נוהל קיים בחיל האוויר מין הסתם, ועדיין, מדובר על מספר של דקות שבו צריך להוציא את הכלי שייט לים.
להניע דבור (או סטי"ל) זה לא כמו להניע סירת גומי. בנוסף, לאחר יציאת הכלי שייט, סביבת המפרץ מלאה בכלי שייט גדולים וקטנים כך שיכולות התימרון מגבילות ויש לקחת בחשבון את משך ההפלגה ולאחר מכן את משך פעולת האיתור, זיהוי הנקודה וכו'.

כמו כן, דובר על כך שהיה אימון. ייתכן ובאימון היו משולבים כוחות של חיל הים שהיוו חלק מאותה הכוננות ועקב פערי המהירות בין המסוק לכלי השייט בחזרה מהסודר ליבשה - נבעו ההבדלי זמנים ומשך הזמן הגעה של הדבורה.

ישנה יחידת 'סנפיר' שלה כלים מהירים קטנים וזריזים (בדומה לכלים המשטרתיים) שנקראים 'צרעה' ומפתיע אותי שהם לא מוזכרים בכתבה כיוון שיכולות המענה והתמרון שלהם במרחב הימי הצפוף גדולים יותר (אלא אם לא הוזכרו כיוון שישנם פרטים שפשוט לא עלו בכתבה). יכול להיות שהיו בשטח וכבר סרקו בעזרת זרקורים. בצילומים מהשידור החי מאותו הערב, הן נראות בעבודה.

לגביי שילוב כוחות - ל669 יכולות צלילה וכן יכולות התמודדות עם פעולות מורכבות כמו חילוץ וכו'.
זה אמור לענות על הצרכים. להרים מסוק ולנחות בבסיס חיפה או עתלית כדי לאסוף שייט\ צוללן זו פעולה שתיקח הרבה מאוד זמן יקר. להחזיק צוות של ש13 או צוללנים בבסיס ח"א רק למקרה ספציפי וייחודי מסוג זה, יהיה בזבוז כוח אדם. ההכשרה של 669 אמורה להיות מספקת.
בנוסף, למיטב הבנתי יצאו צוותים של ש13 וילת"מ לסייע נוכח המרחק הקצר מהחוף.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #26  
ישן 11-01-2022, 19:40
צלמית המשתמש של helpy4
  משתמש זכר helpy4 helpy4 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 05.05.11
הודעות: 657
בתגובה להודעה מספר 24 שנכתבה על ידי גדי2012 שמתחילה ב "".......אבל למה לקח יותר מחצי..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי גדי2012
".......אבל למה לקח יותר מחצי שעה לכוח של חיל הים להגיע למקום, ...."

בסירטי הפעולה של פעם, עם רמבו וצ'ק נוריס, תמיד כיתת הכוננות של הרעים פורצת מחדרה באפס זמן כשכולה מצוחצחת/מגולחת/משופצרת/חמושה עם נעלים רכוסותעם גומיות במכנסיים, איפודים רכוסים כומתות יושבות בצורה תיקנית על הראש- ומיד יורה אש תופת ללא הגבלת תחמושת.

הסתכלות בגוגל, תגלה שכלי שייט של חיל הים, זקוק לאי אילו דקות לצאת ולנוע לאורך הנמל, עד היציאה לים הפתוח (מה קוראין בעיברית "לב ים").

ואם אני לא טועה, גם מטוס במיידי- זקוק לכך וכך זמן להגיב.

יש סרטים, ויש מציאות.


במחי מקש הרסת לי את כל גיבורי ילדותי

חוץ מסטיב אוסטין (עליו לא תלעג) שהיה בוודאי מצליח להוציא את המסוק עם הצליל הידוע (אאה אה אה א ה ..)
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #29  
ישן 13-01-2022, 20:28
צלמית המשתמש של סירפד
  סירפד מנהל סירפד אינו מחובר  
מנהל פורום צבא ובטחון
 
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,952
ממצאי דו״ח הביניים מתאונת מסוק ״עטלף״
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "03.01.2022 התרסקות מסוק עטלף בחופי חיפה, שני א"צ נהרגו ואחד נפצע"

דובר צה"ל: אתמול (ד'), הוצגו ממצאי דו"ח הביניים הראשון של צוות המומחים שהוקם בעקבות תאונת מסוק "עטלף", למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, על ידי ראש צוות המומחים, אלוף-משנה ט'.

התאונה התרחשה ביום 3 בינואר 2022, א' בשבט תשפ"ב, במהלך טיסת אימונים מעל הים, מול חופי חיפה, בטיסה חזרה לבסיס חיל האוויר על שם עזר ויצמן ז"ל ברמת דוד. בתאונה נהרגו סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל ורב-סרן חן פוגל ז"ל וניצל סרן רון בירמן, קצין סיור מוסק מזרוע הים.

סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל, סגן מפקד בסיס רמת דוד ורב-סרן חן פוגל ז"ל, סגן מפקד טייסת 'מגיני המערב' (193), שניהם טייסים ומפקדים בכירים בחיל, מנוסים ומקצועיים אשר ביצעו אימונים ופעילויות מבצעיות רבות וצברו אלפי שעות טיסה, מילאו תפקידי פיקוד ולחימה ותרמו רבות לביטחון מדינת ישראל.

מתוך ממצאי דו"ח הביניים, לא ניתן לקבוע את הגורמים לתקלה הטכנית ואת סיבת מותם של שני לוחמי צוות האוויר בשלב זה.

על פי דו"ח הביניים, צוות המסוק חווה אירוע חירום עצים ומורכב, שהתפתח בקצב מהיר בתנאי חושך, בגובה של כ-700-800 מטרים מעל פני הים, כתוצאה מתקלת מנוע. בהמשך לכך, התפתחה אש במנוע השמאלי של המסוק, שהובילה לכניסת עשן לתא ולאחר מכן התפשטה גם למנוע הימני. בנוסף לממצאי השריפה במנוע השמאלי, צוות החקירה גילה גם נזקים במנוע הימני. מרגע זיהוי התקלה והכרזת 'מצב חירום' ועד לרגע הפגיעה במים, עברו פחות משתי דקות, במהלכן הצוות הספיק לתפעל את התקלה בקור רוח ולבצע פעולות חירום מהירות בהתאם לנהלים ובניהן: אבחון התקלה, הפעלת מערכות כיבוי אש למנוע, כיבוי חלק מהמערכות החשמליות גם על מנת למנוע את התפשטות האש והפעלת מערכות הציפה בחירום.*

בדו"ח צוין כי לא קיימת עדות לניסיון היחלצות של הטייסים מהמסוק, זאת להערכתנו בשל מצבם הרפואי. עוד עולה כי הפגיעה במים הייתה מאוזנת יחסית ותרמה להצלתו של סרן רון בירמן. לצד זאת, בתנאי תאונה זו נראה כי לא ניתן היה להציל את הלוחמים על ידי כוחות החילוץ. בנוסף, לא נמצאו ממצאים המעידים על היפגעות המסוק באוויר מציפורים, מכלי טיס אחר או כתוצאה מפעילות עוינת. כמו כן, עד כה לא נמצאו סימנים להימצאות אש בתוך המסוק.

חיל האוויר ממשיך לחקור את התאונה, בשיתוף פעולה מלא עם חברות אזרחיות של מסוק העטלף, אשר נציגיה הגיעו השבוע מצרפת. כחלק מכך, מנועי המסוק יועברו להמשך בדיקה וחקירה בצרפת. במקביל, בוצע שחזור חלקי ממערכת ההקלטה של המסוק.*

מכיוון שטרם ידועה הסיבה להתלקחות האש, מערך מסוקי העטלף עדיין מקורקע.*

מפקד חיל האוויר קיבל את ממצאי דו"ח הביניים ואמר: "מדובר בתאונה קשה ומצערת שהתרחשה בגיחת אימונים, במסגרתה איבדנו שני לוחמים, אנשי משפחה וחברים לנשק. נוכחותו של סרן רון בירמן איתנו היום, מחזקת ומשמחת אותנו. לאורך כל האירוע פעלו יחד הטייסים וקצין הסיור המוסק, בקור רוח ובשיתוף פעולה מלא, במטרה למנוע את התרסקות המסוק לים. מדובר בדו"ח שנכתב כשבוע ושלושה ימים בלבד לאחר האירוע, דו"ח ראשוני המשקף את הידוע לנו עד כה. עדיין נותרו שאלות רבות פתוחות, אשר יתבררו בהמשך החקירה".
מפקד חיל האוויר הוסיף כי: "כל תאונה הינה ברת מניעה. נמשיך 'להפוך כל אבן' כדי להגיע לחקר האמת במקצועיות ותוך שימוש בכלל המשאבים הנדרשים, על מנת להבין את הסיבה בגינה נגרמה התאונה".

צה"ל משתתף בצער המשפחות וימשיך ללוותן.
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #30  
ישן 12-02-2022, 10:07
  double_o double_o אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 30.09.07
הודעות: 2,855
ממצאי דוח הביניים השני
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "03.01.2022 התרסקות מסוק עטלף בחופי חיפה, שני א"צ נהרגו ואחד נפצע"

ביום ד׳, 9 בפברואר 2022, ח' באדר א' התשפ"ב, הוצגו ממצאי דו"ח הביניים השני של צוות המומחים שהוקם בעקבות תאונת מסוק "עטלף", למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, על-ידי ראש הצוות, אלוף-משנה ט׳. הדו"ח הוצג למשפחות השכולות ולטייסת "מגיני המערב" (193)

מממצאי הביניים עולה כי הצוות תפעל אירוע חירום מורכב, במשך כשתי דקות עד לפגיעה במים. האירוע התרחש בשל כשל פנימי במנוע שמאל, שגרם בהמשך להידלקות אש ולחדירת עשן לתא הצוות. התפשטות האש גרמה לפגיעות גם במנוע ימין. כתוצאה מהיפגעות שני המנועים, המסוק הנמיך במהירות ופגע במים בעוצמה. עוצמת הפגיעה במים הותירה את הטייסים מחוסרי הכרה או תפקוד, ולא זוהו פעולות המעידות על ניסיון היחלצותם. ניתן לקבוע כי הטייסים טבעו.

מבדיקת מנוע המסוק על-ידי היצרן עולה כי הכשל הטכני במנוע שמאל נבע מקורוזיה חמה ברכיב פנימי, שהובילה ליצירת סדק התעייפות בלהב טורבינה במנוע, שהתפתח בטיסה וגרם לבסוף לאש שהתפתחה באופן חריג. יצוין כי המנוע נבדק לאחרונה על-ידי היצרן בשנת 2017, בהתאם לנהלים הקובעים כי נדרש לעשות זאת מדי 1650 שעות מנוע. מאז הביקורת האחרונה שעבר מנוע זה ועד לתאונה, חלפו פחות מ-1400 שעות. בנוסף, לפני כשנה עבר המסוק ביקורת מקיפה בארץ ונמצא תקין. נדגיש שעל פי היצרן, כשל זה הינו הראשון מסוגו בעולם. הסיבה להיווצרות הקורוזיה החמה ברכיב הפנימי במנוע עודנה בבחינה. בדיקה ותיקון הרכיבים הפנימיים במנוע, נעשים רק על-ידי היצרן.

צוות החקירה מצא כי הלוחמים תפעלו את האירוע בקור רוח, בעבודת צוות רציפה, באבחנה מהירה ותוך ניסיונות תגובה לשינויים. עוד נמצא כי הטייסים לא כיבו את המנוע לפני הפעלת מיכלי כיבוי האש ובכך קטנה יעילות מערכות הכיבוי.

הצוות המשיך להטיס את המסוק עד לרגע הפגיעה במים, ובכך תרם להצלתו של סרן רון בירמן. המסוק התהפך שניות בודדות לאחר מכן. הצוות הפעיל את מערכות הציפה, אך מערכות אלו אינן מיועדות להתמודדות עם פגיעה בעוצמה שכזו ועל כן המצוף הימני התפוצץ. מכלול הזנב נשבר, הדלת של קצין הסיור הימי נפתחה והמסוק החל לשקוע.

בתוך שמונה דקות מרגע איבוד הקשר עם המסוק, החלו פעולות חילוץ והצלה והוזנקו כוחות מחיל האוויר, חיל הים ומשטרת ישראל. בתנאי תאונה זו, לא ניתן היה להציל את הטייסים. סרן בירמן חולץ בחיים.


https://www.iaf.org.il/9209-55093-he/IAF.aspx
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #32  
ישן 03-07-2022, 20:49
צלמית המשתמש של helpy4
  משתמש זכר helpy4 helpy4 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 05.05.11
הודעות: 657
בתגובה להודעה מספר 31 שנכתבה על ידי strong1 שמתחילה ב ""זה מרגש וכואב בו זמנית - היה לי בן כל כך מוצלח, כל כך אהוב, נשארתי רק עם תמונות""

לאחר כחצי שנה של חקירה, עם שורה של ממצאים ודוחות ביניים, צה"ל פרסם היום (ראשון) את הדוח המסכם על תאונת מסוק העטלף, שבה נהרגו סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל ורב-סרן חן פוגל ז"ל. ממצאים הדוח עולה כי "הצוות תפעל אירוע חירום מורכב במשך דקה ו-57 שניות עד לפגיעה במים".

"האירוע התרחש בשל כשל פנימי שהתפתח במנוע שמאל, שגרם בהמשך להידלקות אש, לחדירת עשן לתא הצוות ולהתפשטות האש גם במנוע ימין", קובעים בצה"ל. עקב כך, המסוק הנמיך גובה במהירות ופגע במים בעוצמה. כתוצאה מעוצמת הפגיעה במים הטייסים נותרו מחוסרי הכרה וטבעו.

ממצאי הדוח עולה כי "הכשל נבע מתקלה טכנית שאינה מוכרת ליצרן ולחיל האוויר. התקלה הופיעה לראשונה במנועים אלו כתוצאה ממתאר נדיר של נזקי קורוזיה חמה ברכיב פנימי במנוע (סטטור)". לטענתם, הכשל הוביל לשבירת להב בטורבינה בהמשך להתלקחות המטוס. "על פי היצרן, שבירת להב טורבינה במנגנון זה הינו המקרה היחיד בעולם בסוג ובסדרת מנועים זו", מדגישים בצבא.

עוד הם מסבירים כי "נזקי הקורוזיה החמה נגרמו בראש ובראשונה משחיקה בציפוי מגן ברכיב פנימי מנוע של המסוק, שהיה משופץ, ומבקרת איכות לקויה של רכיב זה". עם גילוי הממצא, הוחלט בחיל האוויר על שימוש ברכיבים חדשים בלבד עד לסיום התחקיר מול היצרן.

N12
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #33  
ישן 03-07-2022, 22:48
צלמית המשתמש של סירפד
  סירפד מנהל סירפד אינו מחובר  
מנהל פורום צבא ובטחון
 
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,952
עיקרי התחקיר: תקלה נדירה וטעויות אנוש
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "03.01.2022 התרסקות מסוק עטלף בחופי חיפה, שני א"צ נהרגו ואחד נפצע"

https://idfanc.activetrail.biz/ANC0207221

מספר נקודות מתוך המאמר, הנוגעות לעיקרי הכשלים:

ממצאי הדו"ח המסכם עולה כי, הכשל נבע מתקלה טכנית, אשר איננה מוכרת ליצרן ולחיל האוויר, והופיעה לראשונה במנועים אלו כתוצאה ממתאר נדיר של נזקי קורוזיה חמה ברכיב פנימי במנוע (סטטור). הדבר הוביל לשבירת להב בטורבינה ולאש שהתפתחה במהירות. על פי היצרן, שבירת להב טורבינה במנגנון זה, הינו המקרה היחיד בעולם בסוג ובסדרת מנועים זו.

נזקי הקורוזיה החמה נגרמו בראש ובראשונה משחיקה בציפוי מגן בסטטור במנוע של מסוק התאונה, שהיה משופץ, ומבקרת איכות לקויה של רכיב זה ע"י היצרן הצרפתי. המנוע ובתוכו רכיב זה, מטופלים על ידי היצרן בצרפת ורכיב הסטטור במנוע מגיע לארץ לאחר טיפול, כאשר המנוע סגור ומוכן לשימוש. עם גילוי הממצא, הוחלט בחיל האוויר על שימוש ברכיבים חדשים בלבד עד לסיום החקירה מול היצרן.

חיל האוויר מתבסס על הנחיות היצרן באחזקת המסוק. מהתחקיר עלה כי אי הגדרת היצרן את ממצאי הקורוזיה שהתגלו לאורך השנים בסטטור מסוקי העטלף כבעלי פוטנציאל בטיחותי, הייתה הגורם המשמעותי לאי סימון הסוגיה ככזו בחיל האוויר, ולכך שהחיל לא פנה ליצרן לבירור ולהערכת הסיכון הבטיחותי.

בנוסף, נמצא כי בשל קרבת המסוקים לים כחלק מתפיסת ההפעלה שלהם, הייתה חשיפה יתרה לסביבה בעלת פוטנציאל להיווצרות קורוזיה. הדבר השפיע גם על היווצרות הקורוזיה החמה ברכיב הפנימי של מנוע שמאל. לפיכך, המליץ הצוות על בחינת דרכים לצמצום חשיפת המסוק לסביבה מעודדת קורוזיה במהלך ההפלגות ותיקופן בספרות חיל האוויר.

עוד מצא הצוות כי זיקוק מי השטיפה ותהליכי השטיפה של המנועים, שהתקיימו למניעת קורוזיה, לא היו מיטביים, ולא בוצעו במדויק על פי הוראות היצרן, דבר שתרם בין השאר להיווצרות הקורוזיה החמה. לאור כך, המליץ הצוות על ריענון הוראות האחזקה לשטיפות מנועים בהתאם להוראת היצרן.

באשר לסיבות להתפשטות האש בין המנועים, נמצא כי במנוע היו רכיבים שאינם חסינים מפני אש בטמפרטורה הנדרשת על-ידי היצרן כדוגמת אלומיניום, מה שתרם לאי הכלת האש במנוע שמאל והתפתחותה למנוע ימין. דבר זה נובע מבעיית תכנון של המסוק על-ידי היצרן. בעקבות כך, יצרן המסוק עתיד לפרסם מידע בטיחותי בנוגע לרכיבי האלומיניום במנוע.

הצוות מצא שלמרות שהטייסים פרקו את בקבוקי כיבוי האש, לא בוצע כיבוי מנוע כנדרש. הדבר אפשר את התפשטות האש ויניקתה על-ידי מנוע ימין, שנפגע גם כן ולא סיפק כוח אפקטיבי למסוק. פעולה זו נבעה בין השאר מתדירות ואופי אימון שאינם תואמים לתרחישי חירום מסוג זה. על כן, המליץ צוות המומחים על הגדלת תדירות לביצוע מאמנים והוספת תרחישי חירום נוספים בתרגול לצוותי האוויר ובעלי תפקידים נוספים במסוק. בתהליכי עדכון הבדיקות החיוניות לאורך השנים, מתוך רצון לצמצם ולהקל על תפעולי חרום, נוצרו הנחיות תפעול לא מיטביות ולא מדויקות, אשר השפיעו על פעולות הצוות.
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 10:45

הדף נוצר ב 0.09 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר