13-09-2011, 18:59
|
|
|
חבר מתאריך: 21.04.08
הודעות: 4,322
|
|
כנראה שהבעיה עדיין לא נפתרה
תעלומת הריח הרע במטוסי ה"סופה"
חיל האוויר מנסה לפתור תעלומה: מדוע טייסי F16-I ממשיכים להתלונן על בחילות במהלך טיסה?
חיל האוויר מנסה לפתור תעלומה: מדוע טייסי מטוס ה- F16-I ("סופה") מתלוננים על תופעות לוואי כמו צריבה בעיניים, בחילה ואפילו סחרורות עקב "ריח רע" במהלך טיסה?
ההערכה המתגבשת היא כי התופעה קשורה למחולל החמצן של המטוס, ואולם גורם בכיר בחיל אומר כי אין עדיין מסקנה ברורה.
תעלומת הריחות הבלתי נעימים בתא הטייס של מטוס ה- F16-I מעסיקה את חיל האוויר כבר כמה שנים. הסוגייה עלתה על הפרק בפעם הראשונה במהלך שנת 2008 עקב ריבוי תלונות של טייסים במטוס זה, על סחרורות ובחילות שתוקפים אותם תוך כדי הטיסה.
עקב התלונות נערכו מספר בדיקות, שבכמה מהן נמצא ריכוז גבוה מהמקובל של הגז פורמאלדהין, באחד המטוסים. מדובר בגז חסר צבע, שגורם לצריבות בעיניים, והוכרז על ידי הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן בקטגוריית מסרטן ודאי לבני אדם.
בעקבות הגילוי, קירקע בזמנו חיל האוויר את מערך המטוסים למשך מספר שבועות, ואולם מתברר כי גם לאחר פתרון בעיית גז זה, נמשכות תלונות הטייסים, בעיקר הצעירים שבהם.
גורם בכיר בחיל האוויר מאשר עובדה זו, ואומר כי החיל פועל כיום במספר רב של ערוצים בניסיון לפתור את התעלומה. בין השאר, מנסה החיל להיעזר באנשי חברת התרופות הבינלאומית "טבע" המתמחים בהשפעות של רעלים מסוגים שונים, ובמומחי יצרנית המטוס, חברת לוקהיד מרטין.
לדברי הגורם הבכיר, בשלב זה ההערכה מתמקדת באפשרות כי התלונות קשורות למחולל החמצן שהוא חלק בלתי נפרד מן המטוס, שנקלט בחיל האוויר הישראלי בעשור שעבר. מדובר במערכת שמפיקה את החמצן הדרוש לטייסים בגובה רב מן האוויר שמחוץ למטוס, כדי למנוע את הצורך בשימוש בבלוני חמצן, כמקובל במטוסי F16 מדגמים ישנים יותר.
מחולל חמצן כמו ב"סופה" קיים גם במטוסי F-16 חדישים, שסופקו לצבא ארצות הברית ולצבאות זרים אחרים, ואולם על פי המידע שבידי חיל האוויר הישראלי, שם לא התקבלו תלונות דומות מצד טייסים. נבחנת אפשרות כי הסיבה לתלונות הטייסים הישראליים נעוצה בעובדה שהמערכת במטוס הישראלי מרוחקת יותר מן הטייסים לעומת המקובל במרבית מטוסי ה F16- מן הדגמים החדישים, דבר שאולי גורם להתייבשות יתר של האוויר, ואולם גם במטוסים חדישים שסופקו לחילות האוויר של יוון וסינגפור נמצא מחולל חמצן זהה בדיוק באותו מיקום, והטייסים שם אינם מתלוננים על תופעות הלוואי - דבר שמותיר את התעלומה בעינה.
חיל האוויר ערך בדיקות גם במטוסי ה- F15-I ("רעם") שבהם מחולל חמצן דומה, בחן את מכלול הגזים הנפלטים מן ה"סופה" וניסה לפתור את הבעיה באמצעות שימוש באמצעים טכניים שישפיעו על איכות האוויר שמוזרם למסיכות החמצן של הטייסים, אך בינתיים התלונות נמשכות (מצד חלק מן הטייסים, אם לא כולם).
"אנחנו ממשיכים לעשות הכל כדי לפתור את הבעיה", אומר גורם בכיר בחיל האוויר. לדבריו, למרות אי הנעימות שחלק מן הטייסים ממשיכים להתלונן עליה, הבעיה אינה נחשבת כבעלת השלכות בטיחותיות, ולכן הרוב המוחלט של הטייסים המתלוננים אינם מקורקעים.
http://www.israeldefense.co.il/?Cat...3&ArticleID=909
_____________________________________
"השגנו את מטרתינו בנחישות ובעוצמה שלא לאפשר לערבים המשוגעים האלה להשיג נשק גרעיני.
אנחנו לא חוששים מאותן 'נשמות טהורות',שכל התנינים בנהרות דרום-אפריקה לא יוכלו לספק להן די דמעות שיוכלו למחות את צביעותן,ובטוחני שאתה מבין אותנו היטב".
רא"ל רפאל איתן במברק אל שר ההגנה הדרום אפריקני מגנוס מאלאן מיד לאחר תקיפת הכור בעיראק.
|