26-06-2012, 22:24
|
|
|
חבר מתאריך: 07.02.05
הודעות: 2,160
|
|
אשפוך לכם קצת אור על מכונאים מוטסים
הידע שלי נכון ל 25 שנה האחרונות ,
אפתח ואגיד שמכונאי מוטס הוא מין "יצור" שח"א מעולם לא ידע ממש איך "לאכול" אותו וכעת ההסבר.
נכון לשנים המדוברות המקצוע הזה קיים במסוקי המסע"ר אנפה/ינשוף ויסעור שם המ"מ (להל"ן המכונאי מוטס) אחראי על כל נושאי תא המטען לרבות ירי במאג ביצוע חילוץ במנוף הצלה , מטלה מטען , העמסת ופריקת לוחמים ורכבים ועוד .... ביסעור יש למכונאי מוטס מגוון תפקידים בקוקפיט, במהלך הטיסה ויש לו אחריות על חלק מהבד"חים, תפעול המערכות השונות וטייסות בטחון, (גובה, שיעורי הנמכות , פניות, ניקוי משטחי נחיתה ועוד ועוד). ביסעור הצוות המזערי לטיסה הוא טייס,טייס משנה ומ"מ. לעולם לא ימריא יסעור ללא מכונאי מוטס, אינני יודע מה הצוות המזערי לטיסה בינשוף.
ומאידך...המכונאי מוטס הוא חייל שבדרך כלל צמח בליין המסוקים , התחיל את דרכו כמכונאי מה שנקרא "מהסמרטוט", לאחר כל התהליכים ובד"כ כשהוא כבר איש קבע הוא יוצא להכשרתו בקורס מ"מ ובסיום הקורס עם קבלת הכנפיים מבחינת הסטטוס הוא כביכול "מנפץ תקרת זכוכית" ונהיה "איש צוות אויר",
מכיוון שההגדרה איש צוות אויר אצל מכונאים מוטסים לא התיישבה טוב אצל הטייסים דאז (לפני כ 25 הומצא המונח "צוות עזר אויר" למכונאי מוטס ואליו הצטרפו לוחמי 669, פקחי העמסה ועוד... בהבדל שכל שאר האוכלוסיות לא מוגדרות כצוות מזערי לטיסה, כמו כן הונפקה כמובן תעודה שונה לחלוטין שחלילה לא יתבלבלו נלקח מעיל העור/פרווה לאחר מכן שונו ונלקחו עוד סמלי סטטוס וזאת בכדי ליצור את ההפרדה הברורה בין מי שטס שעבר דרך הביס"ט למי שלא.
הכנפיים הפכו לפח וקוצצו ועוד כל מיני דברים קטנים נשללו, היו חלק מהבסיסים שבהם התקבלה החלטה פנימית שהלינה במלון צוות אויר לא מותרת למ"מ וכך יצא שבכוננויות בכנף 1 למשל עוד בימי לבנון העליזים הייתה בעיה לצוותים ללון ביחד על אף הצורך המבצעי. וטייסים ישנו עם מכונאים בפריקסטים ולא במלון ועוד אין ספור רגעים מביכים ופתטים שנגזרים מהצורך לעשות את הבידול בין האוכלוסיות. כך מאז ולאורך השנים, עברו במטה כל מיני פקידים בעלי אג'נדות שאחראים על משהו כלשהו ושיחקו במעמד המ"מ ללא הפרעה ומין הסתם בגיבוי הגנרלים הגדולים.
לסיכומו של דבר וחרף כל זאת, במערך המסוקים עד רמת המב"סים בבסיסים בהם יש מכונאים מוטסים ישנה הכרה ברורה בחשיבות והאחריות המוטלת על כתפיהם הרחבות של המכונאים המוטסים, הצוותים עצמם,מכונאים וטייסים לא מתעסקים ביום יום בזוטות אלו אלא בעשיייה הבטחונית גרידא. ישנה אחוות לוחמים ויחסי חברות אמיצה לכל החיים בין מכונאים וטייסים, והמוטיבציה לשרת בתפקיד הנחשק הזה עולה משנה לשנה. מי שנשאר פתאטי הוא מטה חיל האויר על פקידיו שמתעסק בזוטות ושצריך את החיץ הזה כדי להמשיך להרגיש נח עם עצמו.
דעתי האישית היא שנכון וצודק שיהיה הבדל ברור בין מי שעבר דרך הביס"ט לבין המכונאי המוטס אך לא דרך הקטנתו של זה , אלא דרך הגדלתו של השני.
שאו כולכם ברכה , שלא נדע מלחמות וצרות ושכולם יטוסו בטוח כי בתכריכים כולם נראים אותו דבר ;-)
_____________________________________
תרבות גדולה איננה יכולה להיכבש מבחוץ
עד שלא הרסה את עצמה מבפנים.
וו. דונארד
נערך לאחרונה ע"י יסעור בתאריך 26-06-2012 בשעה 22:42.
|