21-02-2015, 23:44
|
|
|
|
חבר מתאריך: 29.09.09
הודעות: 12,940
|
|
כנראה הסוציאליזם בלבל אותך.
מה שיש היוםן ברוב העולם אינו דמוקרטיה ליברלית ולא דיקטטורה מלאה,
אלא משהו באמצע.
כמעט תמיד - זה יהיה "סוציאל-דמוקרטיה". סוג של פשרה בין דמוקרטיה לדיקטטורה.
בעיקרון - יש שני קצוות:
בקצה האחד עומדת הדמוקרטיה הליברלית:המדינה נותנת לך חופש כמעט מוחלט לבצע כל מה שברצונך לעשות, כל עוד אתה לא פוגע באדם אחר או במדינה.
המחוייבות של המדינה, היא לספק מערכת משפטית יעילה, אמינה, ולא מושחתת, משטרה ובתצי סוהר שתומכים בה - וצבא.
כל השאר - זה תפקיד שולי, או תוצאה של רצון הציבור.
המדינה, לא יודעת ולא רוצה לנהל שום דבר שאינו הכרח המציאות,
בטח לא את חיי אזרחיה.
החוק נקבע באופן מינימלי, כך שאחוז זניח מהאזרחים הם עבריינים.
בקצה השני עומדת המדינה הטוטליטרית.
המדינה הזו יודעת בדיוק איך צריך לבצע כל פרט ופרט בחיי אזרחיה,
היא נכנסת לפרטים איך כל פרט צריך להיות מבוצע, ומגינה על אזרחיה מפני עצמם בכל תחום.
היא למשל תקבע שאסור למכור ולקנות מוצרים ששונים מהמוצרים שהמדינה החליטה שהם "אופטימלים" כדי להגן על אזרחיה שעלולים לטעות ולרכוש מוצרים פחות טובים.
או שזו החלטה שרירותית הנעשת במערך פקידותי, או לפי תקן שהמערך הפקידותי אישר וכל מוצר שרוצה להימכר חייב לעמוד בו.
היא גם מחליטה מה המחיר האופטימלי לכל מוצר, מהם התכנים שילמדו בבתי ספר, התכנים שיופיעו בטלוויזיה וכו.
החוק נקבע באופן מאוד כללי וגורף, ונאכף באופן מאוד חלקי - אבל אבסלוטי, כך שחלק גדול מהאוכלוסיה יתגלה כ"עבריינים" אם המדינה תנסה להפליל אותם.
בגלל שאנחנו חיים ב"משהו באמצע" ולא במדינה טוטליטרית או דמוקרטיה ליברלית, אנחנו מזהים חלק מהמפיינים אצלנו:
המדינה קובעת תקן, ומחליטה אילו מוצרים לא ימכרו - אבל התקן קובע בעיקר מינימום. לפעמים המינימום הזה גבוה מדי, ולפעמים נמוך מדי. לפעמים התקן משמר טיפול בבעיות שהיו קיימות לפני 100 שנה, והיום לא קיימות יותר, ולפעמים מתעלם מהמציאות בעשורים האחרונים.
המדינה קובעת מחירים של מוצרי יסוד, או של מחירי מונופולים, אבל את רוב המחירים היא לא קובעת.
החוק נקבע באופן "אידאלי" גם כשאחוז ניכר האוכלוסיה לא מסוגל לעמוד בו. עבירות מהירות ושימוש בסמים קלים למשל.
בתי המשפט - קורסים תחת העומס של חקיקה לא מעודכנת, ועודף הוצאות ממשלה (זה קורה כמעט בכל העולם המערבי) ולכן הצדק הוא יותר תיאורטי מאשר מעשי ובר אכיפה.
|