06-08-2010, 10:01
|
|
|
חבר מתאריך: 08.08.05
הודעות: 866
|
|
סער
התפישה בחיל הים הישראלי שהביאה למעבר לספינות סער ממשחתות וספינות טורפדו לסטי"לים (שנות ה 60-70) היתה שיש להכות באויב בשטחו ע"י הגעה מהירה לשטחו, במבואות הנמלים או בים הפתוח של מדינת האויב. להכות בו ולשוב מהר לישראל "להסתער, לפגוע ולחזור" (בכך למנוע צורך בשהייה ארוכה בים, שאומר לשאת אמצעי הגנה ביחס גבוה לאמצעי ההתקפה, לשאת דלק ומזון לשהיה ארוכה, ולהגיע לספינה גדולה וכבדה). ובשם, ספינות סער. (וכמובן זמינות של טכנולוגיות חדשות).
בשנים אלה האחריות על הטווח הקרוב היתה של הדבורים ועל הטווח הרחוק של הסטי"לים.
ההצטיידות בזיווניות כמה שנים אחר כך היתה צעד נוסף באותה תפישה בכך שמהירות הספינה תוגברה מאוד, מי שהיה מפקד מפקד שייטת הסטי"לים ב 1973 ומפקד חיל הים מאוחר יותר דחף לשינוי זה.
ובשנים האחרונות, על הטווח הקרוב ופח"ע נראה שדבורות הן פתרון נכון. לפעילות בטווחים ארוכים יש צורך בספינות מתאימות (סער 5?) ומי יטפל בטווח הבינוני, במי האויב ונמליו? רעיון הסער יכול להתקיים בסטי"לים קטנים, מהירים ואולי קצת חמקנים, כמו הדגם הסיני.
מעורבות אישית: במחצית הראשונה של 1973, שרתתי על סטי"ל מדגם סער 3 (6 טילי גבריאל ותותח 76 מ"מ) . ספינה שנבנתה בצרפת ע"פ תכנון גרמני, עם כמעט 40 קשר מהירות, יכולת התקפית רבה, יכולת הגנתית לא רעה (אלקטרוניקה, מוץ, מקלעים ותותחים קלים, ובאין ברירה גם התותח 76 מ"מ בירי נ"מ) עברתי ביולי 1973 לספינה מדגם סער 4, שתוכננה עבור הים האדום, הרעיון היה דומה אלא שהטווחים נמתחו למשימות עד אזור תימן המרוחק מהנקודה הדרומית ביותר, שארם א שייך היה צורך לשאת עוד דלק, תחמושת ומזון, ולכן הספינה היתה גדולה קצת יותר. במלחמת יוה"כ הוכחה תפישת הסער כנכונה. יצאנו לים לקראת ערב, נכנסנו לקרב בלילה מאוחר במי האויב ולקראת בוקר נכנסנו חזרה לנמל (באשדוד ובחיפה). "להסתער, לפגוע ולחזור" היה העיקרון.
לדעתי, הצלחתנו במלחת יוה"כ לפגוע ולהשבית את חילות הים של מצרים וסוריה בתוך ימים אחדים ולשלוט בים "שלהם" באופן מוחלט מבלי לאפשר פגיעה שלהם בישראל או באוניות האספקה לישראל, נבעה מהיכולת ליישם את התפישה, מהיות חיל הים והצוותים בספינות מוכנים, מאומנים היטב, מתורגלים ו"מלומדים" במקצוע ובהפעלת תורת הקרב והנהלים. הצוותים תפעלו את המערכות והקצינים ניהלו את הספינות בצורה טובה. הטמיעו בנו הצוותים בסטי"לים את הגישה של "והגית בו יומם ולילה", למדנו, והתאמנו בהתמדה רבה; בשהיה בנמל, בהפלגות סיור ואפילו בדרך אל ומאת הפלגות מבצעיות.
|