|
01-11-2013, 01:08
|
יגיל הנקין. ד"ר להיסטוריה צבאית, חוקר במחלקת היסטוריה של צה"ל
|
|
חבר מתאריך: 16.02.04
הודעות: 5,565
|
|
אני דווקא לא ממש מתלהב מהמאמר. כי את הנקודה הנכונה הוא מסווה
בים של אי-דיוקים.
נתחיל ממשהו קטן אחד. מה תקציב ההגנה של בריטניה, עם כמאה אלף חיילים והרבה פחות טנקים ומטוסים מאיתנו, ובוודאי פחות תעסוקות ואיומים, למרות טווחי הפריסה.
בערך 60 מליארד דולר לשנה. דולר. מה שמעריכים שלכל מערכת הבטחון יש בשקלים, להם יש בדולרים. האם זה אומר שהם בזבזנים ללא תכלית, שאנחנו יעילים יותר, או שאנחנו בזבזנים ובאיזו דרך פלאית זה מבזבז רק כרבע מהתקציב שלהם?
(אגב, גם התקציב הצרפתי דומה).
הלאה. ודאי שיש בזבוז וכפילויות. אבל בתור התחלה, לא כולם מקבלים אותו דבר, גם בתפקידי מטה. למעשה, בזמנו נהגו להתבדח שעקב שיטת הדירוגים - הבעייתית כשלעצמה - אין שני אנשי קבע שמקבלים אותו תלוש בדיוק.
הלאה. אני מניח שכל אותם אנשי קבע שצריכים לקבל הרבה פחות מאשר היום גם צריכים לא להיות זמינים בחירום יותר ממילואימניק ממוצע, וגם לא לעשות שבתות ואבט"שים. אחרי הכל, ההשוואה פה איננה למילואימניקים החיוניים אלא לאלה הלא-חיוניים, ובין המרוויחים שכר ממוצע מינוס בצבא למרוויחים שכר ממוצע-מינוס באזרחות. זה לא אומר שכולם חסיני פיטורים, אבל זה אומר שהקיצוץ יהיה פחות ממה שנראה; כי נכון, גם בהיי-טק עובדים הרבה שעות; אבל הוא רוצה שיהיה מעמד צבאי של אלה שמרוויחים כמו עובדי ניקיון, זוכים ליחס של מגישי תה, וטוחנים שעות כמו אנשי היי-טק. זה יבטיח שגם אלה ש*אשכרה נדרשים* יהיו מאותו המין שעליו נאמר 'דרגת המקסימום לאיש המינימום'. בעצם, היכרתי את המצב הזה: וגם אם הוא חושב שנגד תחזוקה יכול להיות אהבל גמור, הריני להבטיחו, מנסיון אישי מר בסדיר, שנגד תחזוקה גרוע יכול לייצר נזקים שיידרשו קצין אחד, שלושה חיילי חובה עם מצפון, ומערכת חליפין מסובכת ולא חוקית כדי לפתור.
הלאה: צריך להזכיר שתקציב המורות-החיילות מגיע *ממשרד החינוך*. הצבא מבחינתו היה יכול להיפטר בקלות מהעניין הזה. וכש*המדינה* מקצה משימות לצה"ל - ואם הוא כבר רוצה להתנגח, הוא יכול לטעון שפקע"ר צריך להיות רשות אזרחית - אזי לא רק צה"ל הוא הכתובת לתלונות.
הלאה: הטיעון לגבי המהנדסים פשוט לא נכון, ולפעמים דווקא מערכת שבאה 'מבחוץ' מתוקנת 'בפנים' ובעלות זולה יותר.
הלאה: הדוגמה של האדמירלית הזו היא בולשיט. גיל הפרישה *הממוצע* בצבא האמריקאי הוא (נכון ל-2011) 42 לחיילים ו-46 לקצינים. גיל הפרישה *המקסימלי* הועלה ב-2006 מ-55 ל-62, וחייל או קצין זכאים לצאת לפנסיה החל מעשרים שנות שירות פעיל. הגברת הנ"ל הייתה ונשארה יוצאת דופן (בדומה לזה, כשאח של סבא שלי, פרופ' לואיס הנקין, הגיע לגיל פרישה באוניברסיטת קולומביה - התכנסה האוניברסיטה ושינתה לכבודו את התקנון כדי שימשיך ללמד...).
הלאה: כפי שכבר נכתב בפורום, הצבא בזמנו קיצץ גם קיצץ ימ"חים ומערכות שונות, ובמקום קצינים הביא נגדים ולפעמים סדירים. בחלק מהמקרים זה ממש לא עבד. הבועה שהוא מציג איננה אחידה.
הלאה: אני מעוניין לדעת כמה צבאות מעסיקים לפי חוזים אישיים. לפי היכרותי עם איזה שלוש צבאות מערביים, גם אצלם יש סטנדרט - ולו בגלל ש*הקבוצה* היא חלק בסיסי מהגדרתו העצמית של צבא, במידה שונה מאוד מחברה אזרחית.
כמו-כן, צריך לומר שעוד לא מצאתי דוגמה למדינה שמסוגלת לא לעמוד ביחס אוכלוסיה לצבא כמו שיש לנו על בסיס גיוס התנדבותי בלבד, אלא אפילו לחצי היחס הזה.
במה הוא כן צודק? אכן, יש בעיית היררכיה שיוצרת תקנים מיותרים (אם כי, לאור העובדה שראש אכ"א בזמנו זרק אותי מצה"ל כי הוא לא הסכים שקחצ"ר או רח"ט תוה"ד יקצו לי תקן כי 'אין מקצוע כזה', צריך לומר שזה לא בלי הגבלה...), ויש בהחלט בעיית ניפוח מפקדות, וסיפור הפנסיה התקציבית ופנסיית הגישור; וגיוס חובה אכן מגייס, לעולם, חיילים מיותרים - אלא שכנראה אין לך אלטרנטיבה אחרת לגיוס חובה, לפחות לא כיום.
_____________________________________
"במידה רבה, הודות למאמרי הארץ הוקמה ממשלת הליכוד הלאומי ונתמנה משה דיין כשר הבטחון. הארץ דרש תגובה צבאית על האיום המצרי שבועיים לפני המלחמה, ואף דרש את תפיסת הרמה הסורית ימים אחדים לפני הפעולה".
(הארץ מפרסם את עצמו, 22 ביוני 1967)
המדריך לשביל ישראל, מאת יגיל הנקין ויעקב סער. מהדורה רביעית, 2020
גלריית התמונות שלי
|
|