31-10-2013, 15:14
|
|
|
חבר מתאריך: 13.05.03
הודעות: 2,807
|
|
אלף די-400, בבקשה
אלף די-400, בבקשה
אל”ם משה קשתי, ראש אגף הכספים במשרד הביטחון, היה נחרץ. “אי ביצוע החלפת המשאיות בשנה הקרובה רק יחריף את העניין, ורכישות חלקיות רק יאריכו את הגסיסה”. התאריך היה אוקטובר 1956, פחות מחודש לפני מבצע “קדש”, ועל הפרק: עדכון צי משאיות התובלה של צה”ל. כיום קשה להאמין בכך, אבל צי המשאיות הצה”לי התבסס באותה עת על רכש שבוצע שבע שנים קודם לכן, ועל מגוון משאיות מעודפי הצבא האמריקאי במלחמת העולם השנייה, שנרכשו ממספר מקורות באירופה ובארה”ב. הצבא צועד אמנם על קיבתו, אבל במשאית עתיקה לא יסע כנראה לשום מקום. וכך עברו המשאיות, אחת לארבע שנים בממוצע, תהליך ארוך ויקר של שיקום, שכלל למעשה את בנייתן מחדש. מאחר וזה לא הספיק, נשען צי התובלה – גם בימות שלום – על רכב מגויס, “פוטנציאל”, בעגה הצבאית של אותם ימים.
פנייתו הנרגשת של אל”ם קשתי נדחתה, אך הבעיה סירבה להיעלם. שנתיים אחר-כך גיבש משרד הביטחון שורת החלטות בעניין, שעיקרן רכש משאיות בהיקף שלא נודע בישראל עד אז – 1,000 יחידות מיצרן יחיד. ההחלטות האלו השפיעו על מבנה צי המשאיות של צה”ל בשלושים השנים הקרובות וטמנו את הזרעים להקמתו של מפעל להרכבת משאיות בנצרת עלית, במחצית שנות השישים. ב- 1949 ביצע משהב”ט רכש מסודר של משאיות תובלה חדשות, במשקל כולל של 7-8 טון. 1,159 משאיות נקנו משלושה ספקים אמריקאיים: פורד, ג’נרל מוטורס וקרייזלר. הן הובאו ארצה כשהן מפורקות למחצה והורכבו במבנה שהוכשר לכך במחנה כרדאני במפרץ חיפה. עם סיום ההרכבה, בראשית 1950, נמסרו המשאיות ליחידות. זו היתה הרכישה האחרונה של משאיות חדשות עד שנת 1959.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://israelmotorindustry.org/wp-content/uploads/2012/06/Ford-F-6-assembly-in-the-IDF-1949-300x193.jpg]
פורד F-6 במפעל ההרכבה של צה"ל, 1949-50. משמאל: מפקד הסדנא, ברוך בית-אור
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://israelmotorindustry.org/wp-content/uploads/2012/06/Dodge-B2G-Israel-IDF-1950-300x210.jpg]
דודג' B2G דגם 1950 בשירות פעיל, 1955. צילום: ארכיון צה"ל
(נדמה לי שמדובר בחזרה מפעולת "חץ שחור" בעזה)
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://israelmotorindustry.org/wp-content/uploads/2012/06/Unimog-1955-300x204.jpg]
אונימוג 404. מרצדס אמרה "ניין"
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://israelmotorindustry.org/wp-content/uploads/2012/06/D-400-CKD-production-Israel-1959-62.jpg]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://israelmotorindustry.org/wp-content/uploads/2012/06/Dodge-D-400-Israel-3-1968-300x223.jpg]
דודג' די-400 צבאיות ממתינות לארגז בתעשיות רכב, מרץ 1968
המשך:
http://israelmotorindustry.org/dodge-d400-israel-1960/
_____________________________________
Diplomacy is about surviving until the next century - politics is about surviving until Friday afternoon
Sir Humphrey Appleby
נערך לאחרונה ע"י G_Zhukov בתאריך 31-10-2013 בשעה 15:16.
|