23-01-2006, 01:40
|
מערכות מודיעין חוזי (IMINT), מערכות חישה גילוי והתרעה - חלל, אויר, ים ויבשה. התנהלות ביטחונית, תעשייתית וחוזית בינלאומית
|
|
חבר מתאריך: 08.03.05
הודעות: 2,997
|
|
מעט היסוריה של מסק"לים...
נזכרתי שלפני שנים כשהייתי קרוב יותר לנושא היה ברשותי ספרון שסקר את פרויקטי המסלט"ים, המזלט"ים והמלט"ים למיניהם בעולם (דאז). ובכן, לטובת הדיון הזה, ולמורת רוחה של התחייה (...) הפכתי את הבוידם ומצאתי. זהו ספרון משנת 94-95 בהוצאת Sheaphard הבריטית.
אביא כאן כ- 10 תמונות ואיורים מתוכניות שהיו בהתהוות אז, אבל אציין שחלקן (רובן) נעלמו, חלק מהחברות "התאדו".... או שינו בעלות. למרות זאת, וכדי שנבין ש"כבר היו דברים מעולם..." וסתם לשם עניין - למי שעוד כאן.... הנה התצלומים שסרקתי, הכתוביות שהוספתי והתאורים בתמצית. (נזכור רק שמדובר בתקופה של 1993 לערך - כשהסקירה הזאת הוכנה...! ובא גואל לציון... , מאסטרו בבקשה:- HELIWING - קונצפט חדש באותן השנים ביוזמת החברה האמריקאית Boeing הרעיון היה לפתח כלי אוטונומי לגמרי !! - התוכנית היתה להטיס אותו להדגמה בספטמבר 1994 ב- Moses Lake, WA (פיתוח מזורז). הצי האמריקאי חתם על חוזה הבדיקות עם בואינג ב- 23 במאי 1994 תחת "מטריית" התוכנית שנקראה אז VLAR. בפיתוח השתתפו גם חברות אחרות. המימון היה כולו של בואינג למעט חוזה הבחינה של הכלי. ההמראה והנחיתה היו אמורים להתבצע בתצורה אנכית (שימו לב ל-4 הרגליות שבכנפונים), ואילו הטיסה אמורה היתה להתבצע באופן אופקי (בדומה ל - V-22) משקלו היה כ- 375 ק"ג ברוטו (המראה). מתוך זה כ- 45 ק"ג יועדו למערכת התצפית המגומבלת. מוטת הכנפיים: 5 מטר לערך.
- EAGLE EYE - מבית היוצר של חברת Bell האמריקאית שפיתחה באותן השנים את הורסיות המאוישות בתצורת V-22 . נקרא גם TRUS. המטרה היתה לאפשר נשיאה של כ- 90 ק"ג של חישנים, לטווחים של כ- 180 ק"מ, ולאפשר ריחוף מעל מטרה של כ- 3 שעות (אח"כ שונו הדרישות ל-5 שעות ריחוף מטרה ומשקל חישנים מותר של כ- 140 ק"ג...). מהירותו כ- 200 קמ"ש ורום טיס היה 20,000 רגל. לכלי מנוע אחד במרכז, וזה הניע את שני הרוטורים. כמעט כל הגוף היה עשוי מ- Composites (לא מתכתי). נולד בשנת 1991 מתוך תחרות בין Bell לבין SAI. בשנת 1992 זכתה חברת Bell בפאזה-II של הפרויקט לטובת הדגמה. טיסות המבחן הראשונות נערכו תחת חוזה זה ביולי 1993 ב- Bell בטקסס ונסתימו בפברואר 1994. עד 1994 צבר המסק"ל הזה כ- 35 שעות ניסויי קרקע אקטיביים ועוד 35 שעות טיסה. הניסויים הוגדרו כהצלחה (מניסיוני - לא הייתי לוקח הכל פשוטו כמשמעו....!)
- CANARD - פיתוח של חברת מקדונל דאגלאס (ארה"ב). מוטת הרוטור כ- 3.2 מטר.אורכו 4.1 מטר, ומשקלו 738 ק"ג כולל חישנים שמשקלם המירבי היה כ- 91 ק"ג. המיוחד בו היה בתיפעול המעניין של הרוטור - במהירות של כ 230 קמ"ש ננעל הפלופלור (מפסיק להסתובב...) והוא הופך למשטח כנפי. מנוע גאז אחר (אפשר לראות את כונס האויר בתמונה) מחליף אז את הפרופלור לטיה אופקית מהירה (695 קמ"ש !!!). ראדיוס פעולה היה כ- 280 ק"מ. וריחוף היה כ- 3 שעות מעל מטרה. בגובה טיסה של 10,000 רגל היה טווח טיסה של 1,815 ק"מ.
- KA-37 - גם הרוסקים מסתבר יודעים לעשות כלים כאלה... זהו פיתוח של חברת Kamov שלצורך הנושא חתמה על שת"פ עם חברה Daewoo מדרום קוריאה. קוטר הרוטורים היה 4.8 מטר. גובה המסל"ט כ0 4.8 מטר. מהירותו 110 קמ"ש, ורום טיסתו 5,200 רגל. זמן שהיה באויר: 45 דקות. ניתן היה להפעילו באופן ידני או אוטונומי לחלוטין. בשנת 1993 נערכו טיסות הניסוי שלו. בתמונה אפשר לזהות מיכלים לריסוס חקלאי..... (נו מי הנאיבי המאמין שזה הכל...? - ריח פרדסים עולה באפי.... ממש "אגרסקו"...)
- SEAMOS - משהו מהאומה הגרמנית... Dornier. שימוש ימי. רוטור בקוטר 6 מטר,אורך 2.85 מטר, וגובה 2.85 מטר. "רינה - רינה ברזילי..." משתמש במערכות נווט אינרציאליות וכן ב- GPS. אוטונומי לחלוטין. היה קנדידט ל- NATO כמו גם לצי הגרמני.
המשך יבוא....
|