Sikorsky, Boeing Team to Offer Next Generation Medium Helicopter to the US Army
Posted by Tamir Eshel
השימוש המוגבר במסוקים כבדים במהלך המלחמות בעירק ואפגאניסטן בעשור האחרון, הביאו ל"הזדקנות" מהירה של צי המסוקים הכבדים של ארצות הברית. קבוצת מומחים בצבא האמריקאי קבעה שהמסוקים בצבא האמריקאי הגיעו לקצה גבול השיפורים האפשרי והם חייבים להיות מוחלפים במסוקים חדשים, עם טכנולוגיות חדשניות שכעת מגיעות ל"בשלות", ויאפשרו נשיאת מטענים כבדים יותר למרחק רב יותר, במהירות גבוהה יותר, ועם חיסכון ניכר בדלק ובאחזקה. הצבא האמריקאי הוציא מכרז שנקרא Joint Multi-Roll-JMR Technology Demonstrator-TD Phase-1
בשלב ראשון מדובר על מדגים טכנולוגיות בלבד, שיהווה את הבסיס לייצור הדור החדש של הליקופטרים בינוניים לנשיאת מטענים. ההצעות למכרז אמורות להימסר עד ל-6 במארס 2013. עד לסוף שנת 2014, הצבא יבחר בשני חברות שיפתחו וייצרו מספר מסוקים לניסויי הצבא, בעלות של 200 מיליון דולר. בסוף 2017 יערכו טיסות ניסוי למסוקים החדשים.החלטה על הזוכה בפרוייקט זה וכניסה לייצור שוטף לא תהיה לפני העשור הבא.
תיכנונים דומים של שני יצרניות ההליקופטרים בואינג וסיקורסקי, הביאו את שתי החברות לחתום על הסכם לשיתוף פעולה במכרז של הצבא האמריקאי. סיקורסקי מתכוונת להציג עד ל-2014 את ההליקופטר X-97 RAIDER שיתבסס על הטכנולוגיה של ההליקופר X-2, למסוק רוטור כפול שהגיע ב-2010 למהירות של 268 מיל לשעה שהינו שיא עולמי. אבל, ה-S-97 הוא במשקל של 10,000 ליברות ואילו משקל ההליקופטר שהצבא רוצה יגיע ל-30,000 ליברות.
בואינג הינה יצרנית מסוקים וותיקה שמייצרת בין השאר את מסוקי ה"ציינוק", ה"אוספריי" וה"אפאצי". לבואינג ידע רב בהנעה מתוחכמת שמשלבת שני רוטורים שמסתובבים בכיוונים מנוגדים.
"לקוחותינו יכולים להיות בטוחים, ששיתוף הפעולה בין חברות בואינג וסיקורסקי, משלב ידע רב וחדשני בתחום בניית הליקופטרים, יכולות הנדסיות מהשורה הראשונה, יכולת ניהול פרוייקטים, ויכולת כספית גבוהה שיבטיחו מוצר מהפכני במחיר סביר לתועלת משלמי המיסים בארה"ב". כך אמר נשיא חברת סיקורסקי.
ה X-2 של סיקורסקי.
ה-S-97 Raider של סיקורסקי
ה"אוספריי" V-22 של בואינג.
חברה נוספת שיכולה להשתתף בפרוייקט זה היא חברת בל הליקופטר אשר לה חלק בפיתוח ה"אוספריי" יחד עם חברת בואינג. אבל בואינג לא התחייבה ללכת עם בל הליקופטר ולהגיש הצעה לפרוייקט זה. אחת הסיבות לאי רצונה של בואינג להגיש הצעה עם בל, לנובעת מכך שבל הפסידה את מקומה בצבא האמריקאי כיצרנית מסוקים, לאחר שמשנת 1970 היא לא זכתה במכרז כלשהוא לאספקת הליקופטרים לצבא האמריקאי.
חברה נוספת שעשוייה להגיש הצעה למכרז היא חברת EADS צפון אמריקה שכרגע מייצרת את המסוק U-72 Lakota. אם כי מסוק זה מבוסס על טכנולוגיה קיימת, חברת Eurocopter
שהינה חברת בת של EADS הציגה הליקופטר חדשני שנקרא X-3 וישמש כבסיס להצעה במכרז החדש.
The X3 technology demonstrator developed by Eurocopter
חברת AgustaWestland עשוייה להשתתף במכרז כאשר היא תתבסס על מערכת הנעה שעושה שימוש ברוטור כפול ומדחפים Coaxial Rotor / Ducted Fan Propulsion
שפותח ע"י חברת AVX האמריקאית. איור של המסוק נראה בתמונה למטה.
קישור למאמר:
http://defense-update.com/20130119_...he-us-army.html