29-12-2004, 23:52
|
|
מומחה לתעופה ומודיעין
|
|
חבר מתאריך: 08.01.03
הודעות: 1,177
|
|
כבוד גדול לעטלפים...
אחת מהטייסות הוותיקות והמובילות בחה"א עם היסטוריה קרבית מפוארת.
אז הנה עוד קצת היסטוריה...
תפקיד : תפעול מטוסי קרב בכל תנאי מזג אויר (אל ראות).
טייסת העטלף גובשה לראשונה בספטמבר 1956 בבסיס תל-נוף (עקרון), תחת פיקודו של יואש צידון. שני טייסים נשלחו לבריטניה להתאמן בחיל-האוויר הבריטי על מטוס המטאור, טייסת הקרב החדשה נוצרה כאשר הם חזרו ארצה. שני מטוסי המטאור הראשונים,מתוך שישייה, הגיעו ארצה כחודש לאחר מכן.
עקב העובדה שלרשות הטייסת עמדו שני מטוסים וצוות אוויר מבצעי אחד, נבצר מהטייסת מלהשתתף באופן פעיל במבצע סואץ. מספר ניסיונות יירוט של מטוסי אויב למניעת חדירה אווירית לארץ נעשו ע"י הטייסת, אך ללא תוצאות. עם זאת,המשימה החשובה ביותר של הטייסת התרחשה יום לפני פרוץ המאורעות. בליל ה-28 לאוקטובר 1956, מטוס מטאור בודד (מספר 52) יירט מטוס תובלה מצרי שטס מדמשק לקהיר. מטוס התובלה המצרי נשא 16 קצינים מדרג בכיר של הצבא המצרי אשר בדיוק הגיעו להסכם שיתוף כוחות הגנתיים עם סוריה וירדן. היירוט התרחש כ-200 קילומטר מחופי קפריסין,והסתיים בצלילתו של המטוס המצרי בלהבות הישר לים-התיכון. זו הייתה המשימה היחידה של טייסת העטלף שבה נהרג מישהו ע"י מטוס מטאור. המפקד העליון של הצבא המצרי היה במטוס נוסף שהצליח להימלט. לאחר מכן נעשו ארבעה ניסיונות חדירה והפצצה אוויריים מצד המצרים בלילות שבין ה-30\21 באוקטובר 1956, אך ללא הצלחה ביירוט מטוסי חיל-האוויר הישראלי.
ב-1956,עם פרוץ המלחמה כנגד מצרים,הטילה בריטניה חרם על ישראל וסירבה למכור עוד מטוסי מטאור. על-מנת למלא את מכסת הטייסות ולהשיג חלקי חילוף,פנה חיל-האוויר לצרפת.משלוח של שבעה מטוסי ווטור דו-מושביים הוזמן במאי 1957,והמשלוח החל להגיע במרץ 1958. הדבר גרם לכך שהחרם שהוטל על ישראל על מטוסי המטאור הוסר ומשלוח נוסף של מטוסים הגיע באפריל. מטוס אחד התרסק בצרפת בזמן המשלוח ושימש לאחר מכן ללקיחת חלקי חילוף.
מטוס הווטור נותר בשירות הטייסת עד אוגוסט 1963, זמן בואו של מטוס המיראז'. מטוסי הווטור הועברו לטייסת בבסיס רמת-דויד. מכ"ם המטוסים הוחלף בחומר מילויי מייצב שכן הטייסת שימשה כמובילה במבני תקיפה אוויריים. באותו זמן מטוסי המטאור הוצאו משרות והודממו.
טייסת העטלף הייתה היחידה השלישית שצוידה במטוסי המיראז' ,במרץ 1964 בבסיס תל-נוף עברו המטוסים שינויי לשיפורם, ותוך זמן קצר לפעילויות מבצעיות. הטייסת הייתה הראשונה לקבל לשורותיה שני מטוסי מיראז' מדגם IIICJ R ששימשו לאיסוף מידע מודיעיני על פעילויות האויב. למרות שהטייסת לא תוכננה להנהיג אף גל של התקפה אווירית - בתחילת מלחמת ששת-הימים היא בכל זאת השתתפה בגל התקיפה השלישי והרביעי על ירדן וסוריה בתיאום. המטרות שנפגעו כללו בסיסי חיל-אויר בעמאן (ירדן) ובסוריה. מהיום השני של המלחמה,מטוסי המיראז' שימשו כמטוסי התקיפה והליווי העיקריים כשבראשם עומדת טייסת העטלף שפעלה בעיקר אל מול החזית הסורית והירדנית.
טייסת העטלף נחשבה בתום המלחמה ב-1967 כטייסת הקרב המובילה, עם סה"כ 19 הפלות בקרבות אוויר, והטייס המוביל בקרב אויר-אויר:סגן גיורא רום עם חמש הפלות בטוחות. כמו-כן הטייסת הייתה בעלת האבידות הנמוכה ביותר,רק שני מטוסי מיראז' נפלו ושני הטייסים שלהם ניצלו.
בזמן מלחמת-ההתשה (1969-1971) טייסת העטלף השתתפה במה שהיה נראה כאין סוף סדרות של התכתשויות וקרבות אויר-אויר. במהלך אחד הקרבות, ב-11 לספטמבר 1969,הטייס המצטיין של מלחמת ששת-הימים גיורא רום, הופל ונלקח בשבי.
ככל הנראה, לאחר מכן הטייסת המירה שני מטוסי מיראז' מדגם IIICJ למטוסי איסוף מודיעין, דבר שאומר שלאותם מטוסים הותקנו מצלמות בראדום שהוארך לשם כך. בשנת-1970 מטוסי המיראז' הרגילים ושני הצלמים הועברו לטייסת ###.
בסוף שנת 1970 הטייסת צוידה מחדש במטוסי הפאנטום- F-4E II בבסיס חה"א רמת-דויד, ופעם שנייה שהטייסת הפכה להיות היחידה השלישית שהפעילה סוג מטוס מסויים. בתחילת שנת 1971 הטייסת קיבלה זוג מטוסי RF-4E לאיסוף מודיעין. מהקבוצה הראשונה של שישה מטוסים שנשלחו בין פברואר-אפריל 1971,אבל הם צורפו לאחר מכן לטייסת שעסקה באיסוף מודיעין בלבד.
עד ליום זה לא הותר לפרסום עדיין פרטים על מבצעים של מטוסי ה- F-4 במלחמת יום-כיפור. קצת אחרי מלחמת יום הכיפורים,הטייסת חזרה לבסיסה המסורתי תל-נוף. הטייסת השתתפה גם בתקריות בלבנון שיבואו.
מטוסי ה-F-4 של הטייסת שודרגו לדגם ה-קורנס 2000 ע"י תעשיית חיל-האוויר הישראלי עם שיפור אויוני של המטוס ותחזוקת המבנה הכללי שלו.הדגש בשיפור המטוס עמד מראייה לשפר את יכולת התקיפה של המטוס. אב-הטיפוס של קורנס 2000,מספר סידורי 001,טס לראשונה ב-15 ליולי 1987 בצבעי טייסת העטלף, אבל דגמי מטוס הקורנס 2000 לא הועברו ליחידה עד לתחילת 1989.היחידה סיימה את המרת כל המטוסים מהדגם הישן לקורנס 2000 בתחילת 1992.
ביום בליל ובערפל - עטלפים לנצח !!!
|