|
23-05-2011, 18:24
|
|
|
חבר מתאריך: 01.03.07
הודעות: 5,639
|
|
קטע מהרעיון עם המפתח הראשי של "סאטורן" וויקטור צ'פקין
מכאן: http://www.russia-today.ru/tema-nom...-brazilcam.html
הרעיון הוא לכתב עת פופולרי, לכן ההסברים והדוגמאות הם מופשטים ולא צריך לקחת אותם באופן מילולי. מצד שני יש גם פרטים חדשים שלא ראיתי קודם.
---
הודות האיש: וויקטור מיכאילוביץ' צ'פקין - .D.Sc, פרופסור, סגן מנכ"ל חברת NPO Saturn לענייני מחקר ופיתוח והמפתח הראשי. היה המפתח הראשי של המנוע D-30F6 בשביל MiG-31, סגן השר לתעשייה אווירית בברה"מ. בראשותו התנהלו עבודות להשלמת הפיתוח של המנוע AL-31F והשתתפות בתוכנית הניסוים הממלכתית שלו. הוא היה אחראי על פיתוח המנוע AL-41F ושידרוג מנוע AL-31F.
(...)
כמעט לפני שלוש שנים, כשדיברנו בפעם האחרונה, הייתה בהלוך רוח אופטימי יותר. בזמן שעבר מאז הוקם תאגיד מנועים מאוחד, המריא ועובר את תוכנית הניסוים מטוס קרב דור 5 T-50, ה"סופרג'ט" הראשון כבר נמסר לחברה מחסרית... אילו, לדעתך, השינוים החשובים ביותר קרו בתעישה אווירית רוסית בתקופה הזו, מה הרווחנו ואולי גם מה הפסדנו?
הדבר החשוב, לדעתי, הוא שתוך מאמץ משותף הצלחנו לעצור את הנפילה של התחום [התעשיה האווירית]. זהדבר דרש מאמצים מאנשים רבים, וקודם כל הייתי מציין ביניהם את מיכאיל אסלאנוביץ' פוגוסיאן ויבגניי יובנאלייביץ' מארצ'וקוב - המפתח הראשי של המנוע בשביל T-50.
בשביל התעופה הצבאית [חיל האוויר] ייצרנו שני מנועים, אחד - בשביל המטוס Su-35, ההשני - בשביל המטוס הרוסי דור 5 T-50. הראשון, 117C, בעיקר נועד לייצוא. הוא פשוט יותר מהבחינה האירודינמית, ומה שיותר חשוב - מיועד בשביל המטוסים בעלי נשיאת חימוש מסורתית, אשר נתלה על נקודות הנשיאה מחוץ לגוף המטוס, שאין לו [לחימוש] הגבלות מימדים חמורות. התצורות כאלה מיושמות על המטוסים דור 4 שמסופקים [בין השאר] להודו, מלאזיה.
המנוע השני, 117, למרות שנבדל רק באות אחת, הוא מנוע מתקדם הרבה יותר - זהו כבר מנוע דור 5 אמיתי. לפעמים אפשר לשמוע ממאחלי רע שלמנוע דור 5 אמורים להיות להבים כאלה, חומרים כאלה, רוטורים סופר מהירים, ואין לכם את זה... זה ממש לא נכון, כל זה הם רק אמצעים להשגת המטרה. והמטרה היא אחת ויחידה - להגדיל את הדחף הסגולי, כלומר את היחד שבין דחף המנוע למשקל שלו. למשל, המנוע הסילוני הראשון של ארכיפ מיכאילוביץ' ליולקה שקל 1350 ק"ג, וגם הדחף שלו הזה כזה, כלומר הדחף הסגולי שלו היה 1. במנועי דור 4, AL-31F, הצלחנו לקבל דחף סגולי של 8.7, ובמטוסי דור 5 הנתון הזה שווה ל-10.
המנוע החדש מספק מהירות על-קולית של המטוס במצב יבש [כלומר שיוט-על]. מה זה נותן? אם קודם המטוס טס לעבר המטרה במהירות של 700 קמ"ש, אז עכשיו - פי שניים מהר יותר.
ה-117 שלנו היום כבר טס על שני T-50. בשביל החברה זהו הישג רציני, התקדמות משמעותית. למרות שזה לא בא בקלות. יש לנו גם פיתוחים חדשים, אנחנו יכולים להתרברב בעבודות שעשינו לקראת הפיתוחים העתידיים. מה דרוש בתחום התעופה הצבאית - תחילת ייצור סדרתי אמיתי. על-מנת להגן על המדינה גדולה כמו שלנו מפני התקפה רצינית, דרוש מערך של 500-1,000 מטוסים. לשם כך דרושות הזמנות, כספים, תשתית ייצור.
באילו סוגיות חדשות נתקלתם תוך פיתוח מטוס דור 5?
יש צורך לפתור אךפי בעיות. למשל, לשם הקטנת החותמת המכמ"ית, T-50 נושא את חימושו בתאים פנימיים, לכן שאלת הקטנת המימדים של החימוש הופכת לחשובה ביותר. זה אומר שיש צורך לפתח לקבל לשירות חימוש חדש, אולם מפני שזהו חימוש קומפקטי, הוא אמור להיות מדוייק. בגלל זה אחחננו חייבים GLONASS פעיל לגמרי. ה-GPS האמריקאי, בגלל הסיבות הברורות לא מתאים, כיוון שבמצב סיכסוך ינתקו אותו לנו, או כמו שקרה בזמן המלחמה בין גאורגיה לאוסטיה, יזיזו באופן מלאכותי את נקודות הציון ל-300 ק"מ. חוץ מזה, יש צורך לדעת לא רק לאן לירות, אלא גם מאיפה אתה יורה, ולכן אמורה להיות מערכת מיפוי מודרנית. הטיל עצמו אמור להיות חמקן. נשק כזה מיוצר היום, וכל זה משפיע באופן משמעותי על מבנה המנוע. העסודה מתנהלת על-פי התוכנית... באופן כללי, לדעתי, המטוס שמתקבל הוא [בכלל] לא רע, לא גרוע יותר מה-F-22 האמריקאי.
דרך אגב, אם להשוות בין T-50 ל-F-22, המקורות במערב טוענים, ש-T-50 מפסיד בהרבה ל-F-22 בפרמטרים כמו החותמת התרמית של המנוע מאחור.
אנחנו מנהלים עבודות נמרצות מאוד גם בהקטנת החותמת התרמית וגם החותמת המכמ"ים, וקיבלו ביצועים העוליפ פי שניים על אלו של F-22 (לפחות על-פי אותם הנתונים שהתפרסמו ושאני מכיר).
(...)
בשנים הבעיתיות בשביל התעשיה האווירית הרוסית, חברות התעשיה שייצרו מטוסי קרב שרדו הודות לייצוא, ראשית כל לסין והודו. היום הסינים העתיקו את Su-27 שלנו ומוכנים לשווק אותו בעצמם בשוק האמל"ח העולמי במחירים נמוכים. האם אנחנו הולכים לאבד את השווקים המסורתיים של מטוסי קרב שלנו?
לא נאבד, מפני שמטוס כמו שלנו אין לסינים, ולא יהיה גם בעתיד הקרוב! הם אומרים שהם פיתחו מטוס קרב דור 5, אבל אפשר להגיד הכל... המנוע הטוב ביותר שלהם מועתק מ-AL-31F שלנו. לנו, מצד שני, באנמת יש את המנוע דור 5, ועל-פי כל הפרמטרים שלו, דחף, ביזבוז דלק, הוא עונה לדרישות של מנוע דור 5. אני אגלה סוד ואגיד, שיש לנו למעשה כבר שני מנועי דור 5. השני, אשר נקרא כרגע "טיפוס 30", כבר נוסה בטיסה על-גבי מטוס קרב T-50. בהמשך, ייתכן, הוא יקבל שם AL-... על-פי הפרמטרים שלו הוא עולה ב-15-25 אחוז על-פני 117.
אפשר לשמוע שבשביל מטוס קרב דור 5 המנוע הוא פחות חשוב כמו המערכות האלקטרוניות שלו...
אם להשוות את המשקל הסגולי של המנוע והאלקטרוניקה בהבטחת הכושר המבצעי של מטוס קרב, אז כני, כפי שאתה מבין, למרות היותי איש מנועים והפטריוט של התחום שלי, צריך להסכים שאלקטרוניקה "שוקלת" הרבה יותר. ללא שום ספק. דווקה בגלל זה לא משנה האם המנוע הואקצת יותר טוב או קצת פחות טוב. אולם אם ביצועי המנוע הם טובים יותר בופן משמעותי, כפי שהצלחנו לעשות ב-117 (ב-25%), אז את הנתונים הטקטיים והטכניים אפשר לשפר באופן ניכר, אפילו על חשבון הגדלת המשקל של כלי טייס.
(...)
_____________________________________
בבקשה תקנו אותי כשאני עושה שגיאות כתיב.
|
|