30-08-2012, 19:30
|
|
|
חבר מתאריך: 13.05.03
הודעות: 2,807
|
|
"הארץ": אחרי 50 שנה הסוד נחשף || מטוסים אמריקאים ביצעו משימת ריגול מעל ישראל
אחרי 50 שנה הסוד נחשף || מטוסים אמריקאים ביצעו משימת ריגול מעל ישראל
מטוסי ה-U-2 נסקו ל-70 אלף רגל ועוררו סימני שאלה בצמרת חיל האוויר. לבסוף הוקצו להם נתיבי טיסה, אך הם חרגו מהם וכמעט גרמו לתקרית דיפלומטית; הסיפור המלא - בביטאון חיל האוויר
</p>
לילה אחר לילה נותרו טייסי חיל האוויר הישראלי בשנות ה-50 חסרי אונים נוכח גיחות של מטוסים שחורים לא מזוהים, שחדרו למרחב האווירי של מדינת ישראל ונסקו לגובה של 70,000 רגל. הגיחות, שכונו "ז'ול ורן", נשמרו בסוד בין בכירי החיל. "מטוסינו המסכנים בהשוואה למטוס המסתורי נאלצו לטפס לגובה 40,000 רגל ולחזור כלעומת שבאו", נכתב ביומן טייסת "הקרב הראשונה" לאחר אחת הגיחות. אנשי החיל דאגו גם לשלוח מסמכים ללשכת הרמטכ"ל לאחר כל טיסה מוזרה. "מאז 'קדש' המטוסים האלה מופיעים בשמים מפעם לפעם, בעיקר בזמני מתיחות ובמסלולים קבועים", כתבו, "מטוסינו הוזנקו לעברם מספר פעמים, אך מפאת גובהם לא הצליחו ליצור מגע ואף לא לזהותם".
במשך ארבע שנים נרשמו חילוקי דעות במטה חיל האוויר ביחס לזהות המטוסים המסתוריים. אחדים טענו כי היו אלה מטוסי ולייאנט בריטיים, ואחרים סברו שהיו מטוסי קרוסיידר אמריקאיים שהוצבו על נושאות מטוסים מתוצרת ארצות הברית. גיליון ביטאון חיל האוויר שיצא השבוע הסיר את עננת המסתורין שהיממה את הטייסים הישראלים. אחרי ארבעה עשורים התיר ארכיון צה"ל לפרסם כי היו אלה מטוסי ריגול אמריקאיים סודיים מדגם U-2, שטסו בשמי מדינות המזרח התיכון.
במאי 1960, לאחר שהופל אחד המטוסים בשטחי ברית המועצות, היה זה ניקיטה חרושצ'וב, שליט ברית המועצות באותה תקופה, שגילה את מהות הטיסות. "היום אני מציג בפניכם את המטוס האמריקאי שאף מטוס קרב לא יכול להשיגו, אך אנחנו הפלנו אותו", התגאה אז חרושצ'וב, "הוא טס בגובה 20 קילומטרים ונשא בתוכו ציוד ריגול וצילום מדויק במיוחד. מיותר לציין כי בטיסותיו הפר שוב ושוב חוקים וריבונויות במדינות רבות נוספות בעולם".
בשיחה עם ביטאון חיל האוויר סיפר בנו של טייס הקרב שמטוסו הופל, גארי פאוורס ג'וניור, כי אביו ביצע 28 טיסות כאלה. "רק ארבע מתוכן היו בשמי ברית המועצות וכמעט כל השאר היו בנקודות חמות במזרח התיכון", הוסיף.
ערב מבצע קדש החליטה ארצות הברית להגדיל את מספר גיחות ה-U-2 במזרח התיכון ובישראל. רק ארבע שנים לאחר מכן, בעקבות הצהרת חרושצ'וב בעניין, חשפו אנשי המודיעין הישראלים את מטרות הגיחות האמריקאיות. "הצלחנו לראות איפה המטוסים האלה עברו", אמר סא"ל (מיל') יובל אפרת, טייס מטוסי מיסטר שהבחין במטוס האמריקאי, בראיון ל"ביטאון חיל האוויר". "ראינו שהם עוברים מעל מתקן ביטחוני בדרום, שהיה בשלבי בנייה באותה תקופה, וזה שיגע אותי".
בעקבות הפלת המטוס בברית המועצות הופסקו טיסות הריגול האמריקאיות למשך שנתיים. עם חידושן המשיכו האמריקאים לטוס בשמי המזרח התיכון, עד שבסוף מלחמת ההתשה אף נקבעו להם נתיבי טיסה מוגדרים בתיאום עם משרד הביטחון. למרות הסיכום המוקדם, הטייסים האמריקאים חרגו מנתיבי הטיסה שהוגדרו מראש, ולכן איים שר הביטחון דאז, משה דיין, בפני שגריר ארצות הברית בישראל כי חיל האוויר ישגר לעבר מטוסי הריגול טיל אוויר-אוויר אם יחרגו שוב מנתיב הטיסה.
פרטי השיחה, שהועברו לידי משרד ההגנה האמריקאי, הביאו לבחינה מחודשת של משימות הריגול שביצעו המטוסים האמריקאיים. במלחמת יום הכיפורים שבו המטוסים לשמי ישראל כדי לסייע בבניית תמונת מצב מודיעינית, אך מאז תדירות טיסותיהם פחתה ומשימת הריגול האמריקאית הסתיימה.
http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1812836
_____________________________________
Diplomacy is about surviving until the next century - politics is about surviving until Friday afternoon
Sir Humphrey Appleby
|