אז עוד בטרם יבשה הדיו מפתיל המיראז' (שלבי סיום אחרונים...) בשמחה ובששון פותחים את היומן הבא.
דגם של מטוס מוסטנג בקנ"מ 1/48.
הדגם של חברת טמייה , כרגיל לטמייה מאופיין בפלסטיק עדין , מדוייק , קווי מיתאר שקועים ואני מאמין עוד לפני החיתוך הראשון שגם התאמת החלקים היא מעולה.
הדגם יבנה כמובן כמוסטנג ישראלי ולצורך כך אני ישתמש בדקלים של חברת ישראדקל (רענן וייס) המיועד למוסטנג.
בנוסף רכשתי 2 קיטי פירוט לדגם :
1. קיט פירוט של הקוקפיט של חברת איירס. מדובר בקיט של הקוקפיט בעל רמה גבוהה של רזין משובח עם לוחית קטנה של חלקי PE וכרגיל מאופיין בעבודה יפייפיה ורמת פרטים מדהימה.
2. קיט פירוט של וורלינדן המכיל פירוט של המנוע , קוקפיט ותאי התותחים בכנפיים. הקיט משולב גליון PE ומס' חלקי רזין.
בעיקרון אני מקווה שלא יהיו פנצ'ירם עם הקיט של וורלינדן עקב כך כי הוא מיועד לדגם של חברת פוג'ימי ולא לטמייה.
בניתי אחד כזה של טאמיה אם כי ללא כל התוספות שרכשת. מה שכמובן משדרג את הדגם.
הדגם עצמו מדוייק וקל לבניה. רק שים לב לפתח אחורי של הרדיאטור ההתאמה שם מעט בעייתית ולחופה כשאתה הולך לנתק מהעץ. למעשה החופה בטאמיה בשונה מהסגאווה יושבת על המסגרת שלה בנפרד. תשומת לב יתרה נדרשת בחיתוך וההדבקה למסגרת.
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי עופר כהן שמתחילה ב "בניתי אחד כזה של טאמיה אם כי..."
היי.
תודה על הטיפ..
ולגבי הקיטי פירוט אז כפי שאמרתי יש לי בעיה עם הקיט של וורלינדן שמיועד במקור לפוג'ימי ולא לטמייה ואני עדיין קצת פוחד לבצע פתיחה של הכנף ואז לגלות שהחלק לא מתאים.
נאלץ לבצע נסיון לפני כדי לראות שהכנף אכן נסגרת עם כל המכלול PE. לגבי הדלתות שעל הכנף מה שאמור לכסות על תא התותחים כבר ראיתי שהם לא מתאימים בגודל לפנלים המקוריים...
ראשית אשר אז כפי שהסברתי לך בטלפון קיימים הבדלים די משמעותיים בגודל הדלתות / פנלים של כיסוי תאי התותחים.
בנוסף הרכבתי תא תותחים 1 מתוך השניים ע"מ לבצע בדיקה עם העסק בכלל נכנס והתוצאה מאכזבת.
יש לי במקרה הזה 2 אפשרויות:
1. לבצע כרסומים בחלקי ה PE מבחינת גובה עד שהכנף תואיל בטובה להיסגר...
2. לוותר על הפירוט הנ"ל ולהרכיב את המטוס בלי הפירוט הנ"ל.
בנוסף תא המנוע ככל הנראה ישאר סגור או פתוח אך ללא המנוע. שוב ... הקיט מתאים לדגם של פוג'ימי ולא של טמייה ועפ"י ההוראות של וורלינדן עולה כי חסרים לי חלקים של תושבות המנוע ע"מ לדחוף את המנוע בפנים. יכול להיות שאני ימקם את המנוע מחוץ למטוס על עגלה קטנה ובתוך תא המנוע אפשר לשים קצת חיווט ודפנות PE ע"מ ליצור מראה של תא מנוע...
ולעניננו.
התחלתי לעבוד כמו בד"כ על תא הטייס.
מדובר בתא טייס של איירס כאמור רזין איכותי ובעל רמת פירוט גבוהה.
רוב העבודה הייתה כמובן בצביעת החלקים והדבקות קטנות כגון מושב הטייס , הסטיק ולוח השעונים הקדמי.
כבר משום מה עליתי על בעיה מוזרה שאני יאלץ להקדיש לה הרבה מחשב וזה העובדה שכל העסק לא יושב טוב בין הדפנות של המטוס ואני יאלץ לבצע חיתוכים ולהוריד חומר מהדפנות בחלקם האחורי ע"מ ש - 2 חצאי הגוף יואילו בטובם להיסגר היטב ביחד עם הקוקפיט.
כמו כן פירקתי את ה"משפך" שיוצא מאחורי הרדיאטור האחורי בתחתית המטוס מהחלק המקורי שלו (במקור בדגם תא הטייס הגיע כמקשה אחת ביחד עם הרדיאטור האחורי) והדבקתי למקומו.
קצת תמונות :
למתענינים הצבע הירוק של תא הטייס הינו שילוב בין צהוב מט XF-3 בכמות של 2 טיפות ביחד עם צבע ירוק מט XF-3 בכמות של טיפה 1.
ראשית עופר תודה לך על הטיפים. (לפעמים קצת באיחור לצערי אבל מידע יקר שיעזור לכולנו בעתיד).
משלב הרכבה , צביעה ושאר ירקות עברתי לשלב הניתוחים הכירורגיים.
ראשית הקוקפיט הורכב למקומו וזאת אחרי לא מעט בעיות שהצריכו התערבות כלים כבדים.
משום מה הקוקפיט במתכונתו המקורית לא הסכים להיכנס בשום פנים ואופן בין 2 הדפנות של האווירון.
כלומר הקוקפיט הסכים להיכנס אבל 2 חצאי הגוף לא הסכימו להיסגר בצורה טובה בשום אופן.
נאלצתי להתחיל לחצוב בדפנות התא ולהוריד מהם בשר וזאת עד שהעסק הסכים להתחבר לו יחדיו.
והתוצאה לפניכם :
השלב הבא והיותר קשה היה למצוא פתרון לבתי התותחים.
כפי שכבר כתבתי הקיט של פירוט בתי התותחים הינו קיט של וורלינדן ומיועד לדגם מוסטנג של פוג'ימי ולא של טמייה.
לפני יומיים הייתי בפ"ת אצל המנהל מר א. שמואלביץ הידוע בכינוי אשר.
הנתונים הוצגו בפניו כולל ההבדלים בין המקור לבין וורלינדן.
לציין כי אני כבר הייתי מוכן לוותר אבל אשר לא הסכים והתעקש למצוא פיתרון כלשהוא.
עלו מס' רעיונות ע"י שנינו שנפסלו ואז אשר הודיע לי שהאופצייה האחרונה שנותר היא לבנות את כל התא מסקראצ' ע"י אוורגרין או לפרק את האמבטיה של בית התותחים לגורמים ולהדביקה בתוך התא חלקים חלקים.
חזרתי הביית והלכתי על האופצייה השנייה כלומר לחתוך את חלק ה - PE לפי הקווים האדומים בצילום להלן :
ולאחר החיתוך של כל הפנלים להתחיל ולהדביק חלק חלק בתוך הכנף.
התוצאה הראשונית לפני פריימר לפניכם :
אני יחזור וייציין כי בתמונות ניתן לראות עדיין רווחים בין הדפנות וזאת מהסיבה שתא התותחים של וורלינדן פשוט לא מתאים למידות שטמייה נתנה ונאלצתי קצת לספוג חלקים שלא מתאימים מבחינת הגודל. הנחמה היחידה שלי במקרה הזה היא שעל כל הקונסטרוקטה הזו יגיעו השרשורים של התחמושת אשר יכסו בערך 90% מאי ההתאמות.
לפני ביצוע פריימר המקלעים עצמם הוסרו ע"מ לצבוע אותם בנפרד ורק אז להדביק חזרה למקום.
הי בועז
בתמונה נראים סימני אצבעות (על הפריימר) וסימני שיוף יחסית גסים שדורשים שיוף והחלקת פני השטח.
וכפי שרז אמר רואים בברור די הרבה דבק.
הקוקפיט יצא לך מדהים, (אשמח אם תתן תיאור בנוגע לפרטים שנתקלת בעת הרכבת הקיט).
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי עמית יערי שמתחילה ב "הי בועז
בתמונה נראים סימני..."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי עמית יערי
הי בועז
בתמונה נראים סימני אצבעות (על הפריימר) וסימני שיוף יחסית גסים שדורשים שיוף והחלקת פני השטח.
וכפי שרז אמר רואים בברור די הרבה דבק.
הקוקפיט יצא לך מדהים, (אשמח אם תתן תיאור בנוגע לפרטים שנתקלת בעת הרכבת הקיט).
מחכה להמשך הבניה ידידי
שבת שלום
עמית יערי
היי.
נו נו נו... גרשלה ועמית היקרים שכבר יובלות הדירו אצבעות מהמקלדת חזרו אלינו בשעה טוב ומאושרת...
ראשית תודה על המבט החטוף ביומן.
שנית גרשלה לגבי הדבק. הסיבה היא ממש פשוטה.
כפי שציינתי הקיט לא מיועד לטמייה וממש במילים עדינות לא מתאים בגודל ולכן נאלצתי לבצע את הניתוח המסובך כפי שפירטטי בעדכון האחרון.
ראשית כמות הדבק לא ממש מפריעה לי בגלל הסיבה הפשוטה שעל כל הקונסטרוקציה הזו יישבו השרשורים של התחמושת שייכסו באזור ה 90 , 95% מהעסק.
שנית לגבי הכמות אז לצערי ממש לא הייתה לי ברירה. מדובר בחלקים מאד עדינים שכבר עברו התעללות קשה בשלב הכיפופים הראשונים ולא ממש מתאימים אחד לשני שלא נדבר כבר על התאמה בתוך המסגרת של בית התותחים. נאלצתי פשוטו כמשמעו פשוט "לצפות" את כל אזורי ההדבקה בשכבת סופר גלו ע"מ שהעסק יחזיק מעמד וגם ע"מ לסתום חריצים כאלה ואחרים שנוצרו עקב אי התאמה כזה או אחר.
עמית לגבי סימני האצבעות הם ייטופלו , וייעלמו מעל פני האדמה..
לגבי הקוקפיט עמית אז יכול להיות שאני לא שייפתי מספיק בשר מהדפנות של הדגם עצמו או שכרגיל לא הבנתי את ההוראות של איירס כמו שצריך (ההוראות שלהם זה פשוט... במילה אחת ביזיון)
בכל מקרה נאלצתי לשייף הרבה בשר הן מהדפנות החדשות בעיקר באזור ההתחברות לפנל השעונים משני הצדדים וגם באזור האחורי של המכשירים מאחורי הטייס.
למזלי כל השיופים הללו לא נראים בכלל.
דרך אגב מדברים על כמות דבק... הקוקפיט בגלל אי ההתאמה שלו ועיוות קל שהיה בחלקו הקדמי (זווית כלפי מטה של כל הרצפה שלא הצלחתי ליישר ולא רציתי לשבור ולהדביק חזרה) קיבל ציפוי של אפוקסי שקוף בכמות מאד לא... קמצנית. כל האזור מתחת לקוקפיט מולא באפוקסי ע"מ לקבע את העסק כמו שצריך.
התעייפתי מההקלדות ולכן אגיד שבת שלום לחברים היקרים.
אז העבודה מאז העדכון האחרון כבר הייתה ממש קלה.
חיבור הכנפיים לגוף היה פשוט מדויק עד אלפית המ"מ וללא צורך בחומרי מילוי כאלה ואחרים.
הדבקת החופה הקדמית ומיסוך ומיסוך החופה האחורית אשר תהיה בשלב הסופי המצב פתוח.
כל מיני פריטים קטנים ולא מענינים כגון דלת רדיאטור אחורי , צינורית פיטו מתחת לכנף ימין ואפשר לעבור לצביעה.
ראשית הגחון נצבע בגוון אפור טמייה XF-66 והגוף נצבע בגוון חום טמייה XF-52 שהובהר טיפה עם לבן מט , וילו הגוון הכחול נוצר מערבוביה של 2 סוגי כחול ביחד עם קצת שחור מט.
לאחר ייבוש מוחלט מיסכתי את בית כני הנסע הראשי ואת בית התותחים הפתוח והעסק נצבע בירוק צהוב שהוכן בראשיתו עבור הקוקפיט.
התמונות להלן הינם אחרי צביעה מלאה , ווש ראשוני ודרייבראש ראשוני.
כמובן שמלאכת הצביעה עדיין לא הסתיימה , נשאר לי פריט מאד חשוב שייצבע בסוף של כל התהליך (צבע מתכתי) והוא החלקים הנעים של המדפים אשר בתמונות מופיעים עם סכמת ההסוואה עליהם אבל כאשר המדף במצב מטה כפי שהדבקתי יש את החלק המתכתי שנע והוא אינו בצבעי ההסוואה מן הסתם.
פרופלור גמור:
הפנלים של בית התותחים :
כני הנסע הראשיים :
הדלתות מצידם הפנימי נצבעו בירוק המפורסם מקודם , ווש שחור בהיר של פרומודולר , כני הנסע עצמם נצבעו באלקלאד 101 וכמובן קצת ווש , אותו דבר לגבי צביעה הגלגלים אשר נצבעו בגוון H-77 של גונזה (שחור גלגלים)
באחת מהכנפיים רואים בן משהו ירו. שנראה לדעתי לפחות כמו בית כן נסע.. ..
מזה?
האם הכנף הורכבה הפוכה?
בוקר טוב.
אז לפי מה שהצלחתי לבדוק שוב לפי ההוראות וגם לפי העובדה שפשוט לא ניתן אחרת...
אז אין מצב שהכנף הפוכה.
יש מצב שאולי בגלל הצורה הכמעט ישרה של הכנף אולי נוצרה איזו נקודת מבט אופטית שהיא לא נכונה.
בכל מקרה כפי שציינתי גם בלי הוראות לא ניתן לטעות בהרכבת הכנפיים פשוט בלתי ניתן.
היום החסידה הגיעה מהונג קונג ויחד איתה הגיע לכה מט של מיסטר הובי H-20.
מדובר בלכה שהמליצו לי עליה והמטוס המכונה מוסטנג חיכה בסבלנות שהלכה תגיע ע"מ להיות שפן נסיונות...
אז התוצאות לטעמי הם הרבה יותר מהמצופה והרבה יותר טוב מכל סוגי הלכות אותם ניסיתי עד היום.
המטוס רוסס כולו בלכה לצורך גימור סופי והתוצאות פשוט נהדרות מבחינתי.
גימור מט פשוט מושלם.
סה"כ עדיין בשורה התחתונה יש עוד המון עבודה בפריטים הקטנים:
הוספת חימוש למטוס , סיום הפרופלור (רענן וייס עידכן אותי ביום רביעי האחרון כי הספינר אמור להיות אדום ולא צהוב כפי שצבעתי במקור וכמו כן נשאר להדביק דקלים על הלהבים) , השלמת העבודה על תא המקלעים (תיקוני צבע קלים , צביעת השרשורים והדבקתם למקום) , נקיון לחופה מפס מסקינטייפ שהשאיר חותם , הכנת משטח למטוס וסיום.
בתגובה להודעה מספר 23 שנכתבה על ידי שמולביץ אשר שמתחילה ב "א. יש לי בעיה עם הצילום =..."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי שמולביץ אשר
א. יש לי בעיה עם הצילום = הגוונים לא נכונים.
ב. יש סמל ח"א פגום.
סה"כ נראה יפה מאד.
היי אשריקו.
1. לגבי הצילום אז... גם לי יש בעיה עם זה.
2. לגבי הסמל של חיל האוויר הפגום אז מדובר בתאונת עבודה מצערת שלאחר התאונה דווקא התוצאה די מוצאת חן בעיני...
נראה כאילו הסמל קצת נשחק וכאילו מתחיל להעלם לאט לאט...
שים לב בגחון של האווירון לגבי הסמל של חיל האוויר שהמדבקה השחור צהוב קצת עולה עליו.
זה יותר חריג מבחינתי אבל ... אבוד.
בכל מקרה המטוס יעמוד על משטח ובקושי יראו את זה.
העבודה על האווירון הסתיימה לה בשעה טובה והתחלתי לעבוד על המשטח.
השלמות העבודה על האווירון כללו את הדברים הבאים :
1. צביעת המשטחים הנעים בהגאי הכנפיים.
2. הדבקת מנורת הנחיתה של המטוס.
3. תיקון הצבע בפרופלור לאדום במקום צהוב והדבקת המדבקות על הלהבים.
4. צביעת אורות המבנה בקצות כנף.
חימוש יגיע בשלב יותר מאוחר לאחר בדיקה לגבי סוג החימוש : טילים , פצצות , מיכלי דלק.
בדגם מגיעים כאמור 6 טילים , 2 פצצות , 2 מיכלי דלק.
אני עדיין צריך לבדוק אם מדובר בחימוש אוטנתי המתאים למה שהיה בארץ.
העבודה על המשטח :
המשטח הוכן ממסגרת תמונה ישנה שמצאתי בעבודה בגודל דף A4.
הדפסתי על נייר פוטו בגודל A4 את משטח הבטון והדבקתי על הזכוכית של התמונה.
בעזרת דבק לבן רגיל מרחתי על השוליים ופיזרתי מעין אבנים עדינות דקות בצבע אפור ולאחר 24 שעות ייבוש הדבקתי בצורה אקראית כפי שניתן יהיה לראות מעט דשא.
עדיין ישנה עבודה - להוסיף דמות אחת או שניים , שולחן עבודה מעץ ולמקם את המכסים של תא המקלעים.
הוספתי שולחן עבודה קטן שעליו הנחתי 2 שרשורים של כדורי מקלע.
מיקמתי את הפנלים המפורקים של הכנף נשענים על רגלי השולחן.
מוקמו 2 דמויות אחת ליד הכנף והשנייה ליד השולחן. (הדמות ליד השולחן צולמה לפני שהרס"ר תפס את הבחור בלי חולצה ושלח אותו למשפט זריז שבעקבותיו... - שבת שב.!!)
עד כאן להיום...
בגדול אפשר להגיד סיום כאשר מה שנותר הוא ככל הנראה להחליף את הפרופלור. (להבים לא נכונים)
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי חיים אלישקוב שמתחילה ב "פיייייי.... זה גדול בועז,..."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי חיים אלישקוב
פיייייי.... זה גדול בועז, יופי של עבודה !!
הכל טוב, הכל יפה אבל מה עם התמונות הסופיות ??
חיים.
היי .
ראשית תודה.
שנית , תמונות סופיות יהיו אחרי יום רביעי כנראה. יש מצב שאני יאלץ להחליף את הלהבים בפרופלור.
עד שתהיה לי תשובה סופית לגבי הלהבים אז אני בינתיים ממתין.