|
28-04-2005, 16:32
|
|
|
חבר מתאריך: 08.11.02
הודעות: 32,894
|
|
מדינת ישראל ירדה מהפסים
מדינת ישראל ירדה מהפסים
עשרות מיליארדים יושקעו בשנים הקרובות ברכבות, כשהתקציב השנתי לכבישים הוא 1.5 מיליארד בכלל. צביקה בורג מתקשה להבין את ההיגיון
צביקה בורג
10 מיליארד, 15, 20, 30 מיליארד. כל מספר שתעלו על דעתכם יכול להתאים לסכומים בשקלים שממשלת ישראל תשקיע בשנים הקרובות, בפרויקטים שונים הקשורים למערך הרכבות בישראל. כדי שהדברים יהיו ברורים, אני מציע שתקראו שנית את משפט הפתיחה. עד 30 מילארד שקל.
שני מיליון משתמשים מרוצים יכולים להעיד כי בזמנים רגילים, הרכבת יכולה להיות אמצעי תחבורה יעיל, בטוח זול ואפילו מהנה. אפילו בנושא האיחורים הכרוניים נרשם בזמן האחרון שיפור קל, אולי תוצאה של ביקורת שהשמיעו נוסעים לא מעטים בשנה האחרונה. למרות שהדרך בה פעלה בימים האחרונים, נראית כנושא מצוין לוועדת חקירה ממלכתית.
אבל, בשבוע האחרון התברר, לפחות לפי ידיעות שפורסמו במדורי כלכלה בעיתונים, כי העסק יצא קצת משליטה. מישהו כנראה איבד במקום כלשהו את הכיוון, ובמקרה זה, אפשר בפירוש לומר כי אותו מישהו, פשוט ירד מהפסים.
על מה הם חושבים?
זה התחיל בקו רכבת מתוכנן לאילת, שפתאום התברר כי עלותו כפולה מהמתוכנן. שבעה מיליארד שקל, אולי תשעה מיליארד - לא ברור. בינינו, שני
מיליארד לכאן או לשם, זה הרי לא משנה למדינת ישראל. וזה כמובן לא הסוף. מה על קו ירושלים שנחנך בתחילת החודש מחדש ועלה הרבה יותר מאומדן ראשוני? מה עם קו מהיר וחדש לבירה - בבת עינם של פוליטיקאים - שאמור לפתע לעלות, תחזיקו חזק, בין שמונה ל-10 מיליארד שקלים. ועוד לא נכנסנו לענייני הרכבת הקלה, שני פרויקטים ענקיים בתל-אביב וירושלים, שעלותם לפחות מיליארדים רבים, כל אחד.
אני מקווה שאתם עדיין קולטים שמדובר כאן במיליארדים. פה שמונה, שם עשרה, כאן ארבעה-חמישה (עוד לא ברור בדיוק...). עם מספרים כאלה, קל מאד להתבלבל, לאבד כיוון ולזרוק מספרים שלא ברור אם יש להם ידיים, רגליים או גלגלים. כי סכומי עתק כאלה, הם בלתי נתפשים ממש, חורגים מכל היגיון. מעבר לפרופורציות שאנו מכירים.
כביש או רכבת?
שימו לב: כל תקציב רשת הכבישים של מדינת ישראל, עם כמעט שלושה מיליון כלי רכב - עומד על כמיליארד וחצי שקלים בשנה. הסכום הזה כולל תחזוקה, תמרורים, תאורה, שיפוצים, שילוט, תיקון ליקויים בטיחותיים, משכורות לעובדי מע"צ (סליחה, כמובן "החברה הלאומית לדרכים"), ואפילו נשאר קצת כסף לסלילת כבישון חדש אחד בשנה, או הקמת מחלפון סמלי. ליותר מזה אין תקציב, ככה הרי טוענים במשרד האוצר. גם לתיקונים רציניים ומשמעותיים יותר, התקנת אבזרי בטיחות, שיפור הקיים, אין כסף. ככה עדיין טוענים באוצר.
והנה. לרכבות חדשות מקצים פתאום המון-המון מיליארדים, אפילו טועים פה ושם בתמחור, סטיות קלות, שעלות כל אחת מהן דומה לתחזוקת רשת הכבישים בישראל למשך מספר שנים! פתאום יש את כל הכסף הזה, שאינו קיים כלל כאשר הוא נדרש לעזרה בשיפור הבטיחות. כאשר על הכבישים הקיימים הרעועים, הפקוקים והמסוכנים, נהרגים מדי שנה למעלה מ-500 איש.
כאשר הטכניון מפרסם מחקר הטוען שניתן למנוע מחצית מכלל התאונות והנפגעים מדי שנה, על-ידי שיפור רשת הכבישים, אין לכך כסף. כאשר מומחים מבהירים כי שיפור התשתית ימנע פקקים בלתי נסבלים שעולים לנו - ולמדינה - כסף אדיר, שמזהמים את הסביבה הקרובה לנו, אומר האוצר שאין כסף. מילא, אם קווי הרכבת הקיימים, בעיקר אלה שבין חיפה, נתניה, תל-אביב, רחובות ואשדוד - היו מרווחים ונוחים. אבל גם הם עמוסים מדי, משוועים לשידרוג, לשיפור ולתוספת קרונות וקטרים.
צעצוע חדש
אבל בראש של הפוליטיקאים שלנו יש צעצועים חדשים. רכבת לאילת, למשל, בעלות סבירה, לא משהו חריג. ואני אומר לשרי התחבורה והאוצר - "תסתכלו לנו, הנוסעים בכבישים, טוב-טוב בעיניים, ותגידו את האמת. מי לכל הרוחות צריך רכבת לאילת ב-8-7 מיליארד שקל? האם הרכבת הזו נדרשת כדי לפתור את בעיית הפקקים בכביש הערבה? וגם אם היו כאלה, האם הם דחופים יותר מהפקקים בכביש החוף?
בעצם, תסתכלו לנו שוב עמוק לעיניים, ועכשיו תספרו לנו מי לכל הרוחות צריך קו רכבת מהיר לירושלים, עם מנהרות, גשרים מחלפים, ב-10 מיליארד (עשרה מיליארד!) שקל? הרי רק הרגע חנכתם מחדש, בהשקעה עצומה, את הקו הישן ששודרג. אז בשביל מה קו נוסף, יקר כל-כך? כדי "לחסוך" רבע שעה של נסיעה? האם זה באמת שווה למדינת ישראל 10 מיליארד שקל - כשאין כסף להציל חיים בכבישים הרעועים שברחבי המדינה?
צעצועים לפוליטיקאים כבר אמרנו, אבל זה לא חייב להיות כך. הכסף עדיין לא בוזבז, ואפשר לנתב אותו לפרויקטים מועילים יותר, דחופים יותר, נחוצים יותר, כאלה שיעשו טוב להרבה יותר אנשים ולמשק הישראלי כולו. רכבת היא דבר נחמד וחשוב, אבל לא עד כדי כך. לא צריך לשעבד לטובתה את כל המקורות הכספיים של המשק הישראלי לעשור הקרוב. תחשבו על זה.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3077550,00.html
ל dododo שמתלונן על עליית מחירי הדלק והתחבורה הציבורית.
_____________________________________
חתימתכם הוסרה כיוון שלא עמדה בחוקי האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן. תוכלו לקבל עזרה להתאמת החתימה לחוקים בפורום חתימות וצלמיות.
|
|