29-04-2005, 00:23
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
טוב - אחרון ודי כי זה כבר ממצה עצמו...
פיתוח מערכת לאו דווקא תלוי בקיום לקוח. כמה מהמטוסים הנמכרים בעולם פותחו ללא דרישה כלשהיא או לפני שהיה לקוח מעוניין (הפאנטום הוא דוגמא מצוינת).
הפנטום הוא גם כמעט הדוגמא היחידה.
גודל הפרויקט לא מצביע על כמות המימון או התשלום שתקבל חברה מסוימת לפתח בשבילו מערכות. היא אמורה לקבל את התקציב שהוחלט כדרוש, ולא יותר.
חברה לא תקבל תקציב פיתוח אם לא יהיה פרוייקט. מה שמחזיר אותי לטענה המקורית - כשיש פרוייקט - יש תקציב - פרויקט גדול - תקציב גדול.
כאשר חברה מפתחת על דעת עצמה מערכות זה מעודד תחרות בשוק וחתירה לשיפור המוצר הסופי, שיהיה טוב מאשר אם למשל משרד הבטחון בא לחברה בבקשה "אנחנו צריכים מערכת שתעה X בשביל מטוס Y". החברה תמשיך לחתור ולשפר את המערכת בכל הכיוונים, ולא נראה שנכון לעכשיו המצב שלהן גרוע במיוחד.
אתה כנראה לא יודע מה קורה - מפעל להב של התע"א לא מקבל יותר מטוסים מחיל האויר - עדיף לשלוח אותם לשיפוץ בחו"ל או להוציאם משרות (ע"ע ערבה, קורנס, עיט). צא ולמד כמה חברות נמצאות על סף סגירה בגלל שאינן יכולות לשווק טכנולוגיות (בגלל רגישות) מחד או לקבל תקציב פיתוח שיקלי מאידך גיסא. התוצאות מבהילות!
התשובה שלך לגבי הפיתון היה מתחקמת ולא ענתה על השאלה שלי. חבל שנכנסת לנושא אם אינך יכול/מוכן להתעמק בו.
תשובה במסר אישי - המקור דיבר Off the record ולכן לא אנקוב בשמו בפומבי.
אין כרגע אדם על כדוה"א הזה שמסוגל להכריע בוודאות שאחד הטילים טוב מהשני, משום שאין אדם שמכיר את שניהם לעומק האמיתי שלהם.
אבל יש גם כאלה שכן, גם אם אתה אינך מכיר אותם.
אז אולי לטיל אחד פורסם (ואני מדגיש-פורסם) טווח גדול מהשני, האז זה באמת אומר כל כך הרבה? כמובן שלא.
טווח זה לא הכל. כושר תימרון ויכולת הפרדה חשובים יותר.
גם במל"ט יש צורך בפיתו ממשק אדם- מכונה, רק שכמובן יותר קל וזול להתאים זאת לקרון הפעלה מאשר תא טייס.
My words exactly - ובזה יש לנו "קצת" ניסיון.
שוב- מה הרעיון בפיתוח פלטפורמה "עצמאית" אם היא בכל מקרה תהיה תלויה בספקים חיצוניים?
עדיף כבר להיות תלוי בספק אחד יציב בלבד (ארה"ב), ובמיוחד אם לוקחים בחשבון את התנאים המיוחדים שהוא מציע.
אני לא דיברתי על ספקים חיצוניים - דיברתי על ייצור משותף וידע ייצור מקומי. כאשר אתה בעל הטכנולוגיה - נושא המשך ייצור מקומי, כשסוגרים לך את השיבר, הוא הרבה פחות כואב. אז השאלה היא מהו התיעדוף הנכון - אבל לא מצב בו אתה עומד מול שוקת שבורה.
בקשר לחץ- הפרויקט היה אמריקאי בדיוק ואולי אף יותר מאשר היה ישראלי. כשענקית כמו בואינג (קבלנית החץ בארה"ב) מושכת לצד אחד לטובת הפרויקט, אז גם אם תהיה ענקית כמו לוקהיד שתמשוך לכיוון הנגדי- יש לפרויקט עדיין סיכוי לא להסגר.
מסכים - לזה התכוונתי בלוליינות. אם בואינג לא היתה מעורבת, ואם לוקהיד היתה נכשלת פחות - היכן היה החץ עכשיו?
סולואוויה יקר,
צחי בשבילך
אני לא השוותי את הלביא לאף-35, והצגתי מספיק פעמים את דעתי על המטוס. מי שניסה להכניס אותו לליגה שגדולה עליו ב 4 מידות היה מר ארנס, ועושה רושם שאתה מסכים איתו.
נכון, אתה השווית בינו לבין חמקן דור חמישי.... וזה קצת יותר מ-4 מידות.
ושוב - אתה מחמיץ את המסר של ארנס:"פתחו כלי טייס - זה שומר אותכם בחזית הטכנולוגיה ומוסיף לכם ג'וקר בשלב המיקוח"
אתה כנראה לא קורא בעיון את התגובה שלי, כמו גם את הכתבה המקורית. את מחיר ה 28 מיליון ליחידה ציין ארנס, לא אני.
OK. זה נראה לי נתון עקום למדי, למרות שכנראה עד אז המחיר ירד לאחר שארה"ב תישא בעלחויות הפיתוח.
ועכשיו מי מבלבל עגבניות עם תפוזים? האם בעיות ב B-2 מקרינות גם על מטוסים אחרים רק משום שהם חולקים מכנה משותף כמו חמקנות?
התכונה העיקרית של הF-35 ושל ה-F-22 אינם דווקא חמקנות. ב-F-22, אם אני זוכר נכון, מדובר בכושר שיוט על קולי. חמקנות היא יעד, אבל לא מטרה. והמטוסים החמקניים עד עכשיו היו מעט יותר מקוריוז. ה-B-2 נהיה למטוס עם בעיות תחזוקה נוראיות ועלויות מפחידות עוד יותר (להזכירך שיש לארה"ב טייסת בודדת כזו) וגם ה-F-117 לא ממש מצטיין בכושר חימוש, ורק לאחרונה החלו להפעילו בשעות היום. אומנם הוא חסין בפני טילי מכ"ם - אבל מה לגבי א"א?
יתרונו הוא שהוא יכול להיות חמקן. עדיף שתהיה לך האפשרות ותבחר מתי ןכ ומתי לא להשתמש בה, מאשר שלא תהיה האפשרות כלל.
חמקנות בדרך חזרה, אינה יעילה במיוחד ב"חמיקה" למטרה. אם אפשר לוותר על החמקנות לטובת שיפור בנשיאת חימוש - למה לא לעשות זאת עם מטוס אחר וזול יותר? (במילים אחרות - בשביל זה פיתחו אותו?)
מה גם שלמרות שיש להם (אף-22/אף-35) קיבולת חימוש נמוכה בתצורה חמקנית, הרי שהטכנולוגיה שלהם מאפשרת לבצע את המשימה של כמה מטוסי אף-15 או אף-15. (אין צורך במטוסי ליווי לדוגמא).
זה דורש הסבר. איזו טכנולוגיה בדיוק? מאפשרת להם להחליף כמה מטוסי F-15?
נכון, חוכמה לאחור אינה חוכמה. אבל ארנס גם הוא מביט לאחור- ועדיין טוען לטובת הלביא, למרות שידוע (ואתה למעשה הסכמת איתי בנקודה זו) שהדבר היה מטיל בשנים האחרונות עומס כלכלי גדול מדי על התעשייה והיא הייתה למעשה מתרסקת.
אתה נעול על הקונספציה שלך, ושוב מסרב לקרוא בין השורות את המסר של ארנס. פתחו כלי טייס - זה שומר אותכם בחזית הטכנולוגיה ומוסיף לכם ג'וקר בשלב המיקוח"
עושה רושם שזה לא כל כך מעניין אותו, העיקר שיהיה "לביא באוויר".
לא. הוא טוען שמדינה צריכה לפעמים לחשוב אם לא ראוי להמשיך בפרוייקט כמו הלביא, אף על פי ולמרות הכל, תוך התחשבות בתרומה הכללית שלו למדינה ולתעשיה ולפוליטיקה.
אם ארה"ב לא מימנה את הפרוייקט - אולי היה ראוי למצוא לו מימון ממקורות אחרים? אולי בצורת מילווה כמו למשל בעיסקת הפנטומים? אולי אם היה לביא, לא היו מנפנפים אותנו מה-F-35, ואלי אם היו מנפנפים אותנו - היינו מתייחסים לכך בהרבה פחות היסטריה?
אני יודע שהיו ללביא חסידים רבים, ובערך כמות דומה של מתנגדים. לא ניתן להגיד שמדובר במטוס גרוע, או שהמטוס לא קידם את התעשייה המקומים באופן משמעותי קדימה אל חזית הטטכנולוגיה העולמית. ראה את מצבה של התע"א אחרי הלביא. ראה מה הפרוייקטים שהתעשייה המקומית עוסקת בהם. זה המסר של ארנס, והוא רואה עכשיו איך כל זה מתפוגג בגלל שאנשים מנהלים תפיסת עולם של "ארה"ב תיתן" ו"ארה"ב תסדר" ו"ארה"ב היא החברה הנאמנה שלנו".... והוא כנראה חושב שזה מזכיר לו את שנות השישים והיחס אל צרפת.....
על הנושא הזה נכתבו ספרים רבים, ובכל אופן איני חושב שיש גורם שלו 100% צדק בעיניין זה.
לדעתי האשכול הנ"ל מיצה עצמו, ואולי כדאי לחדול כאן?
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|