02-06-2012, 19:03
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
משפט ראשון:
היה פעם מקרה של מטוס בז שטס נמוך מאד מעל ים המלח - זה נגמר בהחלפת המנועים (כך לפחות עפ"י הסיפור). זה גורם גם לנזקים נוספים למטוס ומערכותיו.
מעבר לכך - מטוסים שפועלים מנושאות מטוסים סובלים מקורוזיה הנובעת מחשיפה לרסס מלח ומי ים.
הקורוזיה נובעת גם מחשיפה רגילה לתנאי אקלים וחומרי נגד (למשל בתהליך DE-ICING). מטוסי נוסעים (שמרבים לטוס ממטוסי קרב) מרוססים בחומר מיוחד שנועד להגן עליהם.
אגב - גם מטוסים ימיים מקובל לשטוף כשמוציאים אותם מהמים (למשל מטוס ה-B200 שהובא ארצה להדגמת יכולת כיבוי שכללה נחיתה בים נשתף באופן יסודי לאחר טיסת ההדגמה).
ציטוט:
Water or water vapor containing salt combines with oxygen in the atmosphere to produce the main source of corrosion in aircraft. Aircraft operating in a marine environment, or in areas where the atmosphere contains industrial fumes that are corrosive, are particularly susceptible to corrosive attacks. [
|
ציטוט:
The environmental conditions under which an aircraft is maintained and operated greatly affect corrosion characteristics. In a predominately marine environment (with exposure to sea water and salt air), moisture-laden air is considerably more detrimental to an aircraft than it would be if all operations were conducted in a dry climate. Temperature considerations are important because the speed of electrochemical attack is increased in a hot, moist climate.
|
ציטוט:
Attack on titanium surfaces is generally difficult to detect. Titanium is, by nature, highly corrosion resistant, but it may show deterioration from the presence of salt deposits and metal impurities, particularly at high temperatures. Therefore, the use of steel wool, iron scrapers, or steel brushes for cleaning or for the removal of corrosion from titanium parts is prohibited.
|
מקור: http://www.faa.gov/library/manuals/...083-30_ch06.pdf
או
During low-level overwater ASW (Anti-Submarine Warfare) operations, considerable saline moisture is inducted into the aircraft because of the fine ocean spray prevalent in the lower altitudes. Items such as wiring harnesses, connectors, antennas, waveguides, switches, bonding and grounding straps, racks, etc., become susceptible to this induced moisture.
מקור: http://www.bmpcoe.org/library/books...-4855-2/42.html
משפט שני:
מטוס שטס באפקט קרקע ומגיע למכשול (וזה צפוי להגיע בטיסה מעל קרקע שאינה שטוחה לחלוטין) יצטרך לשנות את גובהו. במצב שכזה - הוא יצא מטיסה באפקט קרקע.
בטיסה ממושכת זה עשוי לקרות די הרבה ואולי אפילו לייתר את הרעיון - שהרי להבדיל מטיסה מעל ים - ביבשה יש מכשולים רבים יותר.
מקווה שהכל ברור עכשיו.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 02-06-2012 בשעה 19:06.
|