05-09-2011, 15:24
|
|
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
|
|
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,133
|
|
|
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי MS_Rogue שמתחילה ב "פר, שור, תיש ומה שביניהם... (שאלות דלות כולסטרול)"
הדיון הקודם בנושא
(האשכול היה נעול בגלל הצפות פרסום, אך פתחתי מחדש עכשיו)
ממה שכתבתי שם, על השור המסורס:
ציטוט:
במקור נכתב על ידי ShoobyD
יש לציין שזו הבחנה חדשה בין המילים ( כמו זו שבין "גוזל" ו־"אפרוח")
לא נראה לי שבמקור הייתה בכלל הבחנה ביניהם, בעיקר לא זו שעל בסיס סירוס, לאור זאת שישנם פסוקים בתורה שמשתמע מהם ש־"שור" אינו בהכרח מסורס.
עם זאת, זכורים לי מדרשים שעושים הבחנה לפי גיל, ש־"שור" הוא מונח כללי לזכר הפרה, בכל גיל, ו־"פר" הוא דווקא בוגר, מגיל כך וכך שנים.
אנסה למצוא מקור.
עריכה: לגבי "שור":
"אמר רבא: שור בן יומו קרוי שור, איל בן יומו קרוי איל, שור בן יומו קרוי שור דכתיב "שור או כשב או עז כי יולד"..." (בבא קמא ס"ה ב')
נידון בהקשר של גניבת שור או שה.
לגבי "פר":
"וכל מקום שנאמר בו עגל, הרי זה בן שנה; פר, בן שנתיים." (משנה תורה להרמב"ם, הלכות מעשה הקרבנות פרק א')
לעומת זאת, הוא פוסק שם ש-"איל" הוא דווקא מבן שנתיים, שלא כמו המקור לעייל.
עריכה 2: מקור נוסף לגבי "פר", מהתלמוד:
"דתניא: פר האמור בתורה סתם - בן עשרים וארבעה חדש ויום אחד דברי ר"מ, ר' אלעזר אומר - בן עשרים וארבעה חדש ול' יום.." (ראש השנה י' א')
|
ולאחר מכן:
ציטוט:
במקור נכתב על ידי ShoobyD
בהמשך הקטע בתורה המוזכר בציטוט הראשון שהוספתי:
"וידבר יהוה אל משה לאמר: שור או כשב או עז כי יולד, והיה שבעת ימים תחת אמו, ומיום השמיני והלאה ירצה לקרבן אשה ליהוה, ושור או שה, אתו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד" (ויקרא כ"ב כ"ח)
מכאן של־"שור" בתורה יכול להיות בן.
|
עוד ראיה שחשבתי עליה היא שבתלמוד ובמדרשים מדובר מספר פעמים על "שור־הבר", להבדיל מן השור המבוית, ומן הסתם זה אינו מסורס..
(שומרי המסורת פה, ואולי גם אחרים, בוודאי שמעו על "סעודת שור הבר ולווייתן" שאמורה להתרחש בזמן ביאת המשיח)
כלומר, במקורות אין את ההבחנה הזו ביחס לבקר, ולכן אני מאמין שגם אין אותה ביחס לעזים.
על הבחנה חדשה שכזו, שמייחדת שם ספציפי לתיש מסורס לא שמעתי.
|