10-03-2007, 20:59
|
|
|
|
חבר מתאריך: 23.09.03
הודעות: 12,141
|
|
לא אחת, לא שתיים, לא שלוש אלא ארבע קוברות בהרקולס אחד
ארבע קוברות בקרנף אחד
ב-1985 הושלמה בארה"ב הרכבתם של ארבעה מסוקי קוברה עבור חיל-האוויר והיה צורך להביאם לארץ. מטוס הרקולס (קרנף) של חיל-האוויר, ששהה שם באותה עת, נשלח למשימה. בין אנשי הצוות על המטוס היו גם פקחי ההעמסה, שאחראים על תא המטען ובמקרה הזה - על מציאת פיתרון לסוגיה הלא-שגרתית.
"היינו אז במשימה בת שלושה שבועות בארה"ב", מספר רס"ן א', סגן מפקד יחידת ההעמסה. "נחתנו במיאמי כדי להחליף את המטוס שלנו במטוס אחר, שחזר מבדיקות מקיפות. משם טסנו לתחרות ה'רודיאו', שהיא תחרות בינלאומית למטוסי קרנף שנערכת מדי שנה בצפון קרוליינה. אמנם לא הבאנו משם גביע, אבל היינו בין המקומות המובילים". הקוברות היו צריכות להגיע ממפעלי "בל" שבטקסס לארץ והצוות קיבל את ההוראה להביא אותן, כי "זה היה בדרך".
במשך יום שלם העמיסו הפקחים את ארבע הקוברות על מטוס הקרנף - דבר שמעולם לא נעשה קודם-לכן וגם לא נעשה יותר מאז. "פירקנו את המסוקים לגורמים: עבדנו עם מסורי-יד; המצאות מכאן ועד להודעה חדשה". למען הפרופורציות, יש לציין כי קוטר הרוטור הראשי של הקוברה לבדו הוא 13 מטרים ו-41 ס"מ. גובה מסוק קוברה יחיד הוא מעל ארבעה מטרים ואורכו יותר מ-16 מטרים. כפול ארבע. גובהו של ההרקולס, לעומת זאת, הוא כמעט 12 מטרים ואורכו הכולל - קצת פחות משלושים מטר. מצוקת הדיור ברורה.
"באיזור הדפנות הפנימיות של המטוס, שבדרך-כלל לא מנוצל בגלל צורתו המקומרת, דחסנו את הזנבות", רס"ן א' ממשיך בתיאור המלאכה המשונה. "הזנב מגיע מהמפעל, כשחתיכות עץ מרובעות מגינות עליו מסביב. אז ניסרנו אותן, כך שיתאימו לצורה המקומרת. האמריקאים, שהצליחו לדחוס בקושי שתי קוברות למטוס, נותרו בפה פעור ומלאי-הערכה. הם גם לא הפסיקו לתעד את כל התהליך במצלמות. את הדרך חזרה כולה עשינו בישיבה בתאי הטייס של הקוברות. לא היתה ברירה, מכיוון שאלה היו המקומות הפנויים היחידים שנשארו בכל המטוס. זו היתה טראומה, אבל מעבר לכך - זו היתה גם חוויה ואתגר מקצועי אדיר".
הקוברות, מותר לציין, הגיעו לארץ בשלום.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.iaf.co.il/sip_storage/files/6/18626.jpg]
http://www.iaf.co.il/Templates/Jour...571&docID=19385
נערך לאחרונה ע"י DeepSpace בתאריך 10-03-2007 בשעה 21:01.
|