|
01-07-2011, 23:46
|
|
|
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
|
|
לא רק ההרקולס - גם האיירבאס - כתבה ממעריב
http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/...1&cat=875&loc=5
מורשת אנטבה: המטוס נמכר לסוחרי מתכות
מטוס האיירבוס שנחטף לאנטבה כבר לא יגיע למוזיאון בחצרים. מיד ליד, הסתובב בעולם בלי שאיש בארץ חשב להשיג את המטען ההיסטורי
מטוס האיירבוס איי 300 הזדקן, ולא ממש בנחת. עבר עליו לא מעט במרוצת השנים. מאות אלפי קילומטרים הוא גמא בהצלחה, החליף לא מעט ידיים ובעלויות כמו כל מטוס אחר. אך היה בו משהו שונה, היסטורי. סמל בלתי נשכח למדינת ישראל. ולא רק לה.
ההיסטוריה הזו של המטוס המפורסם מ"מבצע אנטבה" עמדה למכירה לכל המרבה במחיר. פיסות מתכת תמורת כסף מזומן. כך, ללא בדל מחשבה מצד ישראל על ניסיון לשמר את המטען ההיסטורי, הוא פורק לפני שנה לחתיכות במשחטה טורקית. מחמט איאוגורדוס, המנהל הטכני של חברת התעופה הטורקית "אם-אן-ג'י", מכיר היטב את ההיסטוריה של המטוס. "אם מישהו היה פונה אלינו, ומציע לנו למכור לו אותו כדי שיהיה מוצג במוזיאון, היינו שמחים", הוא אומר, "אבל אף אחד מעולם לא פנה אלינו, על אף שהמטוס היה ברשותנו יותר מעשר שנים".
איאוגורדוס חש שלא נוח כשהוא מספר, בשיחת טלפון ממשרדו באיסטנבול, שעל פי המלצתו ובהתייעצות בהנהלת החברה, הוחלט לפני כשנה לפרק את המטוס. לדבריו לא הייתה להם ברירה: "הוא היה ישן מאוד, וכדי להמשיך להפעיל אותו, היינו צריכים לבצע בו תיקונים יקרים. זה לא היה כלכלי להמשיך לעבוד איתו".
מה עשיתם בחלקי המטוס?
"את החלקים שהיו עדיין טובים השארנו אצלנו, והם משמשים חלקי חילוף למטוסים שלנו. את גוף המטוס שעשוי מאלומיניום מכרנו לסוחרים מקומיים, שכפי הנראה התיכו אותו".
ב-27 ביוני 1976, השבוע לפני 35 שנה, נחטף המטוס, טיסה 139, של חברת "אייר פראנס" מתל אביב לפריז, הוטס לבנגזי שבלוב ומשם לאנטבה. שבוע ימים אחרי החטיפה הצליחו, במבצע הרואי, כוחות של סיירת מטכ"ל, צנחנים וגולני לשחרר את 105 החטופים הישראלים והיהודים שהופרדו משאר הנוסעים. מפקד המבצע סגן אלוף יוני נתניהו נהרג במהלכו מאש של חייל אוגנדי. חייל נוסף, סורין הרשקו, נפצע קשה. הנוסעים אידה בורוביץ ופסקו כהן נהרגו. ז'אן ז'אק מימוני נהרג בטעות מאש חיילי צה"ל, ואילו דורה בלוך שאושפזה לפני המבצע בבית חולים בקמפלה, נרצחה אחריו בהוראת שליט אוגנדה אידי אמין.
"היינו מפיחים חיים בסיפור המעשה"
יותר מעשר שנים השתמשה חברת התעופה הטורקית הקטנה במטוס האיירבוס הצרפתי. "הפכנו אותו למטוס מטען", אומר איאוגורדוס, "הוא טס בשביל חברת המשלוחים האמריקאית יו-פי-אס, והגיע עשרות פעמים לתל אביב. אם מישהו בתל אביב היה מזהה את המטוס, והיה מציע לנו למכור אותו כדי להפוך אותו למוזיאון, היינו מוכרים לו אותו בשמחה. אבל אף אחד מעולם לא פנה אלינו ".
יעקב טרנר, מנהל מוזיאון חיל האוויר בחצרים, מצר על ההזדמנות שהוחמצה. "המטוס יכול היה למשוך מבקרים", הוא אומר, "באמצעותו היינו מעבירים את המסר של ניצחון במלחמה בטרור האווירי, היינו מספרים את הסיפור של חטיפות אוויריות, הייתי מציג אותו עם תמונות ועם כתבות מהמבצע. אנחנו יודעים איך לעשות דברים כאלה, היינו מפיחים חיים בסיפור המעשה".
טרנר: "מצר על ההזדמנות שהוחמצה" צילום: דיאגו מיטלברג
טיסה 139 מתל אביב לפריז דרך אתונה יצאה מנמל התעופה בן גוריון ביום ראשון, בשעה 8:55 בבוקר , עם 248 נוסעים ו-12 אנשי צוות. המטוס היה חדש, הוא נכנס לשימוש בנובמבר 1975, והיה חלק מצי מטוסי האיירבוס של חברת "אייר פראנס", שהעדיפה לרכוש את מטוסי הנוסעים החדשים איי 300 של חברת איירבוס הצרפתית, על פני מטוסי הג'מבו האמריקאיים.
בשעה 11:35 נחת המטוס לחניית ביניים באתונה. שעה לאחר מכן החל את דרכו לפריז עם 246 נוסעים, 190 שהגיעו מתל אביב, ו-56 נוסעים שעלו לטיסה באתונה, ובהם ארבעת המחבלים, שני גרמנים ושני פלסטינים. בשעה 12:33 התחילה השתלטות המחבלים על המטוס. ארבעת המחבלים אילצו את הטייס מישל באקוס לטוס לבנגזי שבלוב, ומשם אחרי חניה שנמשכה שש שעות הם טסו לאנטבה, לאולם הנוסעים בטרמינל הישן.
הטייס מישל באקוס, שנשאר עם החטופים היהודים ועם אנשי צוותו, סיפר לפני כעשר שנים בריאיון ל"מעריב", שהוא נשאל על ידי טייס ההרקולס אמנון הליבני, אם הוא רוצה לטוס לישראל במטוס האיירבוס. באקוס אמר שזה בלתי אפשרי. "לא היה לנו דלק, והייתה סכנה שכדורים פגעו בו", הוא אמר. הליבני לא הוסיף לגלות עניין במטוס הצרפתי.
"מעניין שבכל הסיפורים על המבצע ועל תוצאותיו, דווקא על המטוס הזה לא שומעים שום דבר", אומרת תרצה הליבני, אלמנתו של אמנון הליבני. "בעלי היה הנספח האווירי באוגנדה, והיה יועץ של אידי אמין לפני החטיפה. גרנו שנתיים באוגנדה והכרנו היטב את המדינה, היינו מעורים מאוד במה שקרה, ומעולם לא עלה המטוס בשיח של 'מבצע אנטבה'. אין לי צל של מושג אם מישהו בכלל יכול לדעת מה קרה לו. גורלו של המטוס לא ידוע. נדמה לי שפוצצו אותו באוגנדה".
"אין לי סנטימנטים למטוס"
המטוס לא רק שלא פוצץ, אלא הוסיף לטוס עוד שנים ארוכות. כמה ימים אחרי המבצע החזירה חברת "אייר פראנס" את המטוס לפריז, והוא שב לפעילות בחברה עד 1996. במרס 1996, מספר תומס ג'אגר, מפעיל אתר האינטרנט "סי-אייג' אוויאיישן", הוחכר המטוס לחברת התעופה הווייטנאמית הלאומית "וייטנאם איירליינס". החברה הוקמה ב-1989 עם צי של 66 מטוסים, רובם חדשים, והיא טסה ל-46 יעדים ב-19 מדינות .
באתר החברה מתגאים בגיל הממוצע של מטוסיה, כשבע שנים. במשך תשעה חודשים טס האיירבוס הצרפתי, שכבר אז נחשב למטוס מבוגר בן 21, בחברת התעופה הווייטנאמית, הוא קורקע זמן מה בטרם נמכר לחברת התעופה "סי-אס אוויאיישן", שנחשבה לחברה הגדולה ביותר בעולם להחכרת מטוסים, בבעלותו של המיליארדר היהודי השנוי במחלוקת ג' ורג' סורוס. החברה האמריקאית הפכה את מטוס הנוסעים של אייר פראנס למטוס מטען, ושינתה את אותיות הרישום שלו.
אריה עוז, אחד מטייסי ההרקולס שטסו לאנטבה, אומר שהוא אינו מתפלא על גלגוליו הרבים של מטוס "אייר פראנס". "זה מה שקורה בדרך כלל למטוסים ישנים. הם נמכרים למדינות העולם השלישי, או שהופכים למטוסי מטען. לי, בכל אופן, אין סנטימנטים למטוס".
במאי 1998, שנה וחצי אחרי שנמכר לחברה של סורוס, קנתה חברת התעופה הטורקית "אם-אן-ג'י" את המטוס. החברה, הוקמה שנה לפני כן על ידי איש עסקים טורקי, מחמט נאזיף גונאל. יש לה צי מטוסים קטן, שבעה מטוסי איירבוס וארבעה מטוסים נוספים. בין השנים 2002 ל-2006 הטיסה החברה נוסעים, אבל מלבד פרק זמן זה, אם-אן-ג'י היא חברת מטענים. ב-2005 היא קיבלה מחברת איירבוס פרס מיוחד על אמינות בתפעול מטוסיה. ארבע שנים אחר כך השביתה את מטוס האיירבוס שנחטף לאנטבה. במשך כשנה לא היה המטוס פעיל, ואוחסן בהאנגר של החברה באיסטנבול, עד שהוחלט לפרקו.
"אפילו את אחד ההרקולסים פירקו"
מוקי בצר, סגנו של יוני נתניהו במבצע, היה שמח אילו היה המטוס מגיע למוזיאון. "אילו היו מקימים באנטבה מוזיאון, המטוס הזה בוודאי היה צריך להגיע לשם", הוא אומר. אורי עוז לא מתלהב מהאפשרות. "מבחינתי מטוס 'אייר פראנס' לא היה משהו מרכזי בפעולה. אפילו את אחד ההרקולסים שטסו לאנטבה פירקו, אז מה אנחנו דורשים מ'אייר פראנס'? ". רותי גרוס, אחת מהחטופים ששוחררו, אומרת ש"אם כבר פיתחתי תחושה למטוס, זה למטוס ההרקולס שהחזיר אותנו לארץ". בקיץ 1976 היא נסעה עם בעלה ברוך ועם בנם שי לטיול בארצות הברית. בספר "טיסה 139" מספרים ישעיהו בן פורת, איתן הבר וזאב שיף, איך נפרדה מחברה טובה ערב לפני הטיסה. במקום ברכת שלום אמרה לה החברה תיזהרי ממחבלים.
35 שנה אחרי, גרוס, בת 76, אומרת שהיא לא יכולה לשכוח את רגע החטיפה. "אני זוכרת את ההתנהגויות של הנוסעים והחוטפים, יש לי קשר חם לטייס מישל באקוס, לחיילים שחילקו סוכריות לילדים, אבל לא למטוס הצרפתי. מבחינתי הוא היה מטוס כמו כל מטוס אחר, רק הגורל הביא לכך שדווקא במטוס הזה נגרם לנו כזה סבל".
טייס שהשתתף במבצע כטייס מחליף באחד ההרקולסים ומכיר היטב את אוגנדה, אומר שהאוגנדים היו רוצים שמטוס ה"אייר פראנס" יגיע אליהם. "יש למטוס הזה ערך סמלי", הוא אומר, "האוגנדים היו מאושרים אילו המטוס היה הופך לאתר עלייה לרגל לתיירים שמתעניינים בתחום התעופה. גם בישראל היה אפשר להפוך את המטוס לחלק ממוזיאון הנצחה לאנטבה. אני מניח שראש הממשלה, שאחיו נהרג במבצע, היה מגלה בזה עניין".
|
|