|
20-03-2011, 00:50
|
|
|
חבר מתאריך: 01.03.07
הודעות: 5,639
|
|
חיל האוויר הרוסי מקבל תגבור
18.03.2011, מיכאיל בראבאנוב
חיל האוויר הרוסי מקבל תגבור
אודות המחבר: מיכאיל סרגייביץ' בראבאנוב - מומחה בלתי תלוי, העורך הראשי של Moscow Defense Brief
שנת 2010 הייתה גבולית מבחינת גידול המאמצים לשידרוג זרוע האוויר של רוסיה. למרות שהרגע הסמלי ביותר היה תחילת ניסויי טיסת אב-הטיפוס הראשון בינואר של מטוס קרב רוסי דור 5 T-50. אולם בו-זמנית בשנת 2010 נמסתמנו גם תוצאות מעשיות ראשונות של תחילת השידרוג חיל האוויר הרוסי בכלי טייס חדשים סדרתיים. החלו הספקות ריאליות לחיל האוויר הרוסי של המטוסים מייצור סדרתי חדש [ייצור חדש - גלומר בלי שימוש בחלקים הקיימים במלאי המפעלים מלפני שנים ובשביל גירסאות קודמות] Su-34. Su-30M2, Su-27SM ו-Yak-130 והמסוקים Ka-52 ו-Ansat-U, וכמו כן גדל קצב הייצור הסדרתי בשביל הצבא הרוסי של מסוקי Mi-28N ו-Mi-8. כתוצאה לראשונה בחל משנת 1992 חיל האוויר הרוסי קיבל כמות משמעותית של אמצעי לחימה מייצור חדש (אם לא נתחשב בהספקת 34 מטוסי קרב MiG-29SMT/UBT לחיל האוויר בשנים 2008-2010, שאלג'יריה סירבה לקבלם).
Su-34. בשנת 2010 המפעל התעופתי בנובוסיבירסק (NAPO) בנה ומסר לחיל האוויר הרוסי 4 מפציצים טקטיים Su-34 ראשונים על-פי החוזה לחמש שנים בין משרד ההגנה לחברת "סוחוי" לבניית 332 מטוסים כאלה (בסך 33.6 מיליארד רובל). המטוסים בעלי מספרים מ-"06 אדום" ל-"09 אדום" נמסרו לחיל האוויר בדצמבר 2010, וכבר ב-28 בדצמבר הם עברו בטיסה למרכז הפעלה מבצעית והכשרת צוותי אוויר ה-4 של חיל האוויר בליפצק. צפוי, שבהמשך בשנת 2011 4 המטוסים הללו ימסרו מליפצק לבסיס חיל האוויר באלטימור ליד וורונז', שם יתחיל תהליך החלפת מטוסי Su-24M המתבססים שם.
אלו הם Su-34 הסדרתיים המבצעיים הראשונים של חיל האוויר הרוסי. קודם לכן בשנים 2006-2009 בנה NAPO בשביל חיל האוויר 5 מטוסי Su-34 סדרתיים ראשונים (מספרים מ-"01 אדום" ל-"05 אדום"), מתוכם 3 ("02", "04" ו-"05") גם כן נמצאים בליפצק, ושניים ("01" ו-"03"), יחד עם ארבעת אבות-הטיפוס לניסויי טיסה משמשים לשלב האחרון שלהניסוים הממלכתיים המשותפים במרכז ניסוי טיסה ממלכתי באחטובינסק. באוגוסט 2008 לפחות מטוס Su-34 אחד מתוך הסדרה הראשונה המוזכרת הופעל בהצלחה במהלך הלחימה עם גאורגיה.
אף-על-פי אירגון הייצור הסדרתי של Su-34 ב-NAPO נתקלה בבעיות, אולם, ככל הניראה, נכון לעכשוי הן נפתרו לפחות בחלקן, וצפוי שקצב הייצור של Su-34 יגדל וחוזה משנת 2008 ל-32 מטוסים ימומש בפרק זמן הנקבע. צפוי שבשנת 2011 NAPO יספק לחיל האוויר לכל הפחות שישה מטוסי Su-34 ובשנים 2012 ו-2013 - 10-12 מטוסים בשנה.
Su-30M2 ו-Su-27SM3. בשנת 2010 חיל האוויר הרוסי החל לקבל מטוסים מתוצרת המפעל התעופתי בקומסומולסק-נה-אמורה (KNAAPO) על-פי חוזה אחר של משרד ההגנה הרוסי עם חברת "סוחוי". על-פי החוזה על סך 80 מיליארד רובל, שנחתם באוגוסט 2009, המפעל אמור לספק 64 מטוסים מהייצור החדש - 48 מטוסי Su-35S, שנים עשר Su-27SM3 וארבעת Su-30M2, וכולם אמורים להיבנות ב-KNAAPO. הספקת Su-35S הסדרתי הראשון לחיל האוויר צפויה בשנת 2011, אולם ארבעת Su-30M2 דו-מושביים נמסרו כבר בסתיו 2010. שניים מהם נשארים ב-KNAAPO להכשרת טייסי Su-35S העתידיים, ושני Su-30M2 עברו בטיסה בדצמבר לבסיס חיל האוויר בקרימסק בצפון קווקז.
להכרב אותו הבסיס בקרימסק בפברואר 2011 נכנסו ארבעת מטוסי-קרב מייצור חדש Su-27SM3, שהתקבלו לחיל האוויר בדצמבר (מספרים מ-"51 אדום" ל-"54 אדום"). קודם חיל האוויר הרוסי שידרג בשנים 2003-2009 55 ממטוסיו Su-27 המבצעיים לגירסאת Su-27SM. בהבדל מה-Su-27SM האלה, Su-27SM3 החדשים הם מטוסי הייצור החדש (ייוצרו על בסיס מלאי החלקים של מטוסי Su-27SK, שקודם נועדו להספקה בצורת ערכות הרכבה לסין). המיכשור של Su-27SM3 עבר עוד שידרוג והמטוסים מסוגלים לעשות שימוש בטילי אוויר-אוויר RVV-SD החדשים לטווח בינוני, וגם מצויידים ב"קוקפיט זכוכית". צפוי ששאר 8 המטוסים Su-27SM3 של החוזה משנת 2009 יוצרו בשנת 2011 וגם יועברו לקרימסק.
Yak-130. בתחילת שנת 2010 המפעל התעופתי "סוקול" בניז'ני-נובגורוד מסר לחיל האוויר הרוסי 4 מטוסי אימון סילוניים החדשים Yak-130 מתוך הסדרה הראשונה ל-12 מטוסים שהוזמנה. זה סימל צעד חשוב בפיתוח התוכנית Yak-130, שהחלה עוד מלפני שני עשורים. ארבעת המטוסים הראשונים (מספרים מ-"90 לבן" ל-"93 לבן") נסנכו למרכז הרביעי בליפצק. תוכנן שעד סוף השנה יוצרו שמונת המטוסים הנשארים על-פי החוזה הנתון, אולם התרסקות המטוס "93" בליפצק ב-29 במאי 2010 שינתה את המצב. לאחר מכן כל הטיסות של Yak-130 הסדרתיים שיוצרו הופסקו ולא חודשו עד לסוף 2010. הספקת שאר שמונת המטוסים לא התקיימה וככל הניראה נועברה לשנת 2011. מתוכנן ששמונת המטוסים הללו יהיו הראשונים אשר יכנס לשירות הסניף בקראסנודאר של המרכז ההכשרה המדעי הצבאי של חיל האוויר "אקדמיית חיל האוויר" להכשרת הטייסים.
בנוסף, בשנת 2010 קיבל חיל האוויר הרוסי שלושת מטוסי MiG-29SMT האחרונים (השייכים ל-28 MiG-29SMT ו-6 MiG-29UBT, שאותם סירבה לקבל אלג'יריה), וכמו כן שני מטוסי נושאים מייצור חדש - Il-62M (רישוי RA-86495) ו-Tu-154M (רישוי RA-85155).
Mi-28N. שנת 2010 נהיתה שנת שיא בייצור מסוקי קרב Mi-28N. במהלך השנה המפעל Rostvertol ברודטוב-נה-דונו יצר והעביר לחיל האוויר הרוסי 15 מסוקי Mi-28N. באופן כזה Mi-28N נהיה לדגם שבאמת שייך לסדרת ייצור גדולה פחות או יותר של כלי טייס קרביים הראשון ברוסיה בתקופה הפוסט-סובייטית.
על-םפי החוזה לתשעה שנים לייצור 67 Mi-28N שנחתם על-ידי משרד ההגנה בשנת 2005, Rostvertol בשנים 2005-2007 ייצר שבעת המסוקים התרום-סדרתיים הראשונים (מספרים מ-"32 צהוב" ל-"38 צהוב"), המשמשים אך ורק לניסוים. בשנת 2008 חיל האוויר הרוסי קיבל ארבעת המסוקים הסדרתיים הראשונים (מספרים מ-"41 צהוב" ל-"44 צהוב"), שנכנסו למרכז הפעלה מבצעי והכשרת צוותי אוויר בטורז'וק. בשנת 2009 Rostvertol ייצר כבר 12 כלים (מספרים מ"01 כחול" ל-"12 כחול"), שנמסרו לחימוש טייסת מבצעית בבסיס חיל האוויר בבודיונובסק בקווקז הצפוני, שם הם מחליפים את מסוקי Mi-24.
בשנת 2010 Rostvertol ייצר כבר 15 מסוקי Mi-28N החדשים, ובכך הביא את מספר המסוקים שיוצרו על-פי החוזה משנת 2005 ל-38 יחידות. מתוך ה-15 המסוקים החדשים שיוצרו, לפחות 4 (מספרים מ-"14 כחול" ל-"17 כחול") קיבל בסיס חיל האוויר בבודיונובסק, ושאר החלו להימסר מהסתיו לשפ החלפת Mi-24 בבסיס חיל האוויר בקורנובסק בצפון קווקז. המסוקים המיועדים לקורנובסק נושאים מספרים לבנים, החל מ-"01". למשעה עד סיום הכשרת כוח אדם מקורנובסק בטורז'וק, מסוקי Mi-28N המיועדים לקורנובסק (בשנת 2010 התקבלו 8 מהם) נמצאים בבודיונובסק.
קצב הייצור Mi-28N שהושג בשנת 2010 ישמר גם במכה השנים הקרובים. בסתיו 2010 משרד ההגנה של רוסיה חתם על החוזה להספקת עד שנת 2015 של עוד 30 מסוקי Mi-28N, ובכך הביא את מספר הכלים המושמנים ל-97. אפשר לצפות שב-2011 ו-2012 Rostvertol ייצור 14-15 מסוקי Mi-28N בשנה על-פי החוזה משנת 2005, ובשנים 2013-2014 - 15 מסוקים בשנה על-פי החוזה משנת 2010. בנוסף, יודע שלקראת קיץ 2011 על-פי החוזה הנפרד ישוקם מסוק בעל מספר "43 צהוב", אשר התרסק בשנת 2009.
Ka-52. בשנת 2010 חיל האוויר הרוסי החל לקבל מסוקי Ka-52 הסדרתיים הראשונים מתוצרת חברת Progress בארסנייבסק. ארבעת המסוקים הללו (ללא מספרים) נמסרו בדצמבר למרכז הפעלה מבצעית והכשרת הטייסים בטורז'וק. קודם לכן בשנת 2008 Prgress יצר שני מסוקי Ka-52 ניסיוניים (מספרים "062 צהוב" ו-"063 צהוב"), ובשנת 2009 - שלושה מסוקים תרום-סדרתיים (מספרים מ-"51 צהוב" ל-"53 צהוב). כול אותם המסוקים משמשים לניסוים.
ארבעת המסוקים Ka-52 שנמסרו בשנת 2010 היו המסוקים הראשונים שיוצרו על-פי החוזה שנחתם ע"י משרד ההגנה הרוסי בסוף 2009, הכולל יצור של 36 מסוקי Ka-52. כפי שנמסר, בשנת 2011 Progress אמור למסור לחיל האוויר כבר 10 מסוקים סדרתיים, וכניראה ישמר את קצב היצור הזה גם בשנים 2012-2013. צפוי שבשנת 2011 מסוקי Ka-52 מייצור חדש יכנסו לבסיס חיל האוויר בצ'רניגובקה במזרח הרחוק.
Ansat-U. בסתיו 2010 הסניף בסיזראן של המרכז ההכשרה המדעי הצבאי של חיל האוויר "אקדמיית חיל האוויר" קיבל בסך הכל 7 מסוקי אימון קלים Ansat-U מתוצרת המפעל למסוקים בקאזאן (KVZ). סך הכל, על-פי החוזים של שנים 2009-2010, הזמין משרד ההגנה הרוסי 10 מסוקי Ansat-U הסדרתיים החדשים במחיר כולל של 980 מיליון רובל. 6 מהמסוקים נבנו ב-KVZ ב-2009, ו-3 מתוכם נמסרו לקראת הקיץ 2010 למרכז הפעלה מבצעית והכשרת הטייסים בטורז'וק, ו-3 באורטובר 2010 לסיזראן. ב-2010 KVZ יצר ומסר לסיזראן עוד 4 מסוקי Ansat-U. מתוכנן שייצור והספקת Ansat-U למרכז ההכשרה בסיזראן ימשך גם בשנתצ 2011.
Mi-8. בשנת 2010 יתבצע גידול מהיר בשביל הכוחות המזוינים של רוסיה של מסוקים רב-משימתיים ומסוקי תובלה מסדרת Mi-8 בגירסאות החדשות, מתוצרת המפעל המסוקים בקאזון (KAZ) והמפעל התעופתי באולאן-אודה (U-UAZ). על-פי הנתונים הידועים, סה"כ סופקו למשרד ההגנה של רוסיה משני המפעלים הללו בשנת 2010 34 מסוקים מסדרת Mi-8 בגירדאות שונות. מתוכם 22 היו מסוקי סער Mi-8ATMSh מתוצרת U-UAZ על-פי החוזה על על סך 4,18 מיליארד רובל, שנחתם ע"י משרד ההגנה בפברואר של שנת 2010. Mi-8AMTSh האלה נכנסו לשירות בסיסי חיל האוויר בבודיונובסק ובקורנובסק (האחרון קיבל 10 מסוקים בדצמבר). שאר המסוקים מסדרת Mi-8 (שהם Mi-8ATM ו-Mi-8MTV) סופקוליחידות השונות של חיל האוויר הרוסי - כך ידוע ש-4 Mi-8MTV החדשים מתוצרת KVZ לשימוש בתוך מסוקי אימון סופקו בקיץ 2010 לסניף "האקדמית חיל האוויר" בסיזראנסק.
באופן כזה סך הכל, על-פי הנתונים שלנו, בשנת 2010 למשרד ההגנה הרוסי סופקו 21 מטוסים (ארבעה Su-34, ארבעה Su-30M2, ארבעה Su-27SM3, שלושה MiG-29SMT, ארבעה Yak-130, מטוס Il-62M אחד ו-Tu-154M אחד) ו-57 מסוקים (חמישה עשר Mi-28N, ארבעה Ka-52, ארבעה Ansat-U, ו-34 מסדרת Mi-8). בכל המקרים מחושבים רק הכלים הסדרתיים ולא אבות-טיפוס).
על-פי התחזיות שלנו, אפשר לצפות שבשנת 2011 משרד ההגנה הרוסי יקבל מהתעשיה לכל הפחות 28 מטוסים (שני Su-35S, שישה Su-34, שמונה Su-27SM3, שמונה Yak-130, אחד Tu-214ON, שני Tu-154M, אחד An-140-100) ויותר מ-100 מסוקים (חמישה עשר Mi-28N, עשרה Ka-52, שני Mi-35M, מסוק Mi-26 אחד, שישה Ansat-U, שישה Ka-226, יותר מ-60 מסוקי סדרת Mi-8 בגירסאות שונות). היכף הרכישות של מוסקבה חסר תקדים מאז השתתפות ברה"מ במלחמה באפגניסטאן.
http://nvo.ng.ru/armament/2011-03-18/7_vvs.html
_____________________________________
בבקשה תקנו אותי כשאני עושה שגיאות כתיב.
|
|