14-03-2011, 12:14
|
|
בעל תואר שני ביהדות, בהתמחות בהיסטוריה של עם ישראל והגות יהודית.
|
|
חבר מתאריך: 15.02.09
הודעות: 4,513
|
|
דברי תורה פורימים
אשמח לחלוק ולהיחלק עם חברי הפורום בדברי תורה ברוח פירימית. מי שמכיר דבר תורה כזה, יכול להביא את זה לפה.
אני אתחיל:
לא במקרה הלחן והמנגינה של השיר "אני פורים שמח ומבדח" לקוחים מהשיר המפורסם "השפן הקטן". אם מסתכלים על מילות השיר לעומק, אפשר להבין את מהותו של חג הפורים. "השפן הקטן שכח לסגור הדלת". השפן- אותיות שפן הן אותיות נפש. מדובר בנפש הקטנה והעלובה, בנפש הבהמית שלנו. שכח לסגור הדלת, מפני שאפילו כשהוא יושב בביתו הוא שכח לסגור את דלתו בפני השפעות חיצוניות, היא ההשפעה של קליפת עמלק שמקררת את האדם, ולכן נאמר על עמלק "אשר קרך בדרך" אשר קררך בדרך. משל לאמבטיה רותחת, והיו הכל יראים להיכנס לתוכה. משבא אדם ונכנס אליה, למרות שנכווה, צינן אותה בפני כולם. כך עמלק, הכל יראו ופחדו מישראל, אך כאשר יצא עמלק להלחם בישראל, הוכיח לכולם כי אין הם מעל הטבע, וכי ניתן להלחם בהם, ואף שנכווה, צינן אותם בפני עמי כנען. ולכן כשעמלק מצליח להשפיע, קורה עניין של "הצטנן המסכן". היהודי מושפע מעמלק ומקבל חום ושפעת. על זה נאמר השפעת השפעת. ולא פלא שהצטנן המסכן אם הוא קפץ לאמבטיה רותחת וקירר אותה. אך כדי להלחם בעמלק צריך לחזור בתשובה. התשובה ל "שכח לסגור הדלת" היא "פתח לנו שער בעת נעילת שער" היא החזרה בתשובה של יום הכיפורים. ומפורסם וידוע שיום כיפורים כ-פורים, שבשני הימים האלה, יום הכיפורים ופורים, אנו מצווים להתענות. ביום הכיפורים נצטווינו לענות את הגוף על ידי הצום ואילו בפורים אמרו חכמים "חייב אדם לבסומי בפוריא עד דלא ידע" דהיינו עינוי הדעת שהרי על ידי שתית יין והתבסמות אנו מענים את הדעת ומגיעים למצב של "לה-לה-לה" ככתוב במגילת אסתר "רווח והצלה-לה-לה יעמוד ליהודים ממקום אחר". התשובה הניצחת למלחמה בעמלק הוא בסוף השיר: "אפצ'י". אפאצ'י הוא כמובן מסוק התקיפה הטוב בעולם. מסוק עם המון כוח אש. אש התורה. ועל ידי לימוד התורה והרבה כוח אש, נוכל לגבור על עמלק ולהציל את הנפש הקטנה ואת השפן הקטן והמסכן.
בברכת חג פורים שמח ומבדח לכולם.
אלי
|