|
03-12-2010, 08:28
|
|
|
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
|
|
המשך 2
כלי רכב וציוד ברשויות הכבאות
כלי הרכב ברשויות הכבאות משמשים לטיפול בסוגים שונים של דליקות ואירועים אחרים. כלולים בהם רכבי מים, רכבי קצף, כלי רכב עם סולמות ורכבי חילוץ והצלה.
כאמור, במסמך העקרונות האמור נקבעו גם תקני כלי רכב לתחנות הכיבוי על פי סוגיהן. הועלה, שמצבת כלי הרכב בתחנות הכיבוי לסוגיהן קטנה במידה רבה מתקני הרכב כפי שנקבעו במסמך האמור. לדעת משרד מבקר המדינה, בהנחה שהדרישות שצוינו במסמך האמור נקבעו על פי אמות מידה מבצעיות, הפער הגדול בין דרישות המסמך לבין המצב הקיים, הן בסדר הכוחות המבצעי והן מבחינת כלי הרכב והציוד, יש בו כדי לפגוע ברמת הכוננות של שירותי הכבאות וביכולתם למלא את משימותיהם כראוי.
בביקורת הקודמת נמצא שברשויות הכבאות היו 286 כלי רכב, כרבע מהם מיושנים מאוד, בני יותר מ-20 שנה. בסקירה שהכינה הנציבות, ואשר הוגשה לוועדת ההיגוי למערך הכבאות (ועדת גינוסר) במאי 1996, צוין, בין היתר, ש"מוכר צורך ברכישה/ריענון של 230 רכבי כיבוי בעלות של כ-200 מיליון ש"ח". הועלה, שמאז הביקורת הקודמת הוזמנו ויוצרו 84 כלי רכב מבצעיים מדגמים שונים, ומקצתם התקבלו בשירותי הכבאות. במועד הביקורת הנוכחית מנתה מצבת כלי הרכב ברשויות הכבאות 322 כלי רכב מבצעיים, כשליש מהם בני 20 שנה ומעלה, ומקצתם מסוגלים לנסוע במהירות נמוכה יחסית ומתקלקלים לעתים קרובות. בתשובתה למשרד מבקר המדינה ציינה הנציבות, שההצטיידות נקבעת על פי התקציב המאושר. לדעת משרד מבקר המדינה, יש להכין תכנית רב-שנתית לציוד רשויות הכבאות, על פי צורכיהן המבצעיים, הנובעים מרמות הסיכונים באזורים שבתחום אחריותן.
מניעת דליקות
על פי החוק, תפקידה של רשות כבאות הוא "להבטיח, לקיים ולתאם את כל הסידורים הדרושים למניעת דליקות ולכיבוין". כמו כן על רשות כבאות לקבוע, בכפוף לתקנות שהתקין שר הפנים, סידורי כבאות במוסדות, במפעלים ובבניינים גבוהים, לפקח על ציודם, ולדאוג שסידורי הכבאות במקומות האלה יתאימו לסידורי הכבאות הנהוגים אצלה.
1. רבות מהתקנות שהתקין שר הפנים בענייני כבאות הותקנו בשנים 1971 ו-1972. מאז היו שינויים רבים בתחום הבנייה: רבתה הבנייה לגובה במרכזים עירוניים, גדלה צפיפות הבנייה, התרבו מבני התעשייה, ובכלל זה תעשייה של חומרים כימיים מסוכנים, ועוד. שינויים אלה מחייבים עדכון התקנות הקיימות והוספות לפי הצורך. עד מועד סיום הביקורת הוכנו הצעות לתיקון התקנות בתחום מניעת דליקות, אולם הן עדיין לא אושרו ולא קיבלו תוקף של חקיקת משנה. למשל: תקנות שירותי הכבאות (ציוד כיבוי במפעלי תעשייה או מלאכה), הוכנו בנציבות בשנת 1996. הן נועדו להחליף את התקנות בנושא זה שהותקנו בשנת 1972. עד מועד סיום הביקורת הן לא גובשו סופית, ולכן עדיין תקפות התקנות הישנות, חרף העובדה שהתנאים והדרישות לסידורי בטיחות אש השתנו משמעותית מאז התקנתן. בשנת 1996 הכינה הנציבות גם טיוטת תקנות בעניין אמצעי כיבוי בתחנות תדלוק, אולם גם הן לא פורסמו כתקנות רשמיות ומחייבות.
עוד בסוף שנת 1993 הכינה הנציבות הוראות לסדרי בטיחות מפני אש במקומות שונים, וביניהם: במחסני ערובה ובמסופי מטענים, במוסדות בריאות, בחניונים, בבתי מלון, במעונות לזקנים, בבתי מרקחת ובמעגנות. הוראות אלה נועדו להנחות את קציני מניעת הדליקות של רשויות הכבאות בביקורותיהם בגופים השונים. יצוין, שמקצת ההוראות מעוגנות בתקנות שירותי כבאות שהותקנו עוד בשנת 1972, אלא שרוב ההוראות האמורות מעודכנות יותר ומחמירות יותר, ושירותי הכבאות דורשים מהמוסדות ומהמפעלים לנהוג על פיהן. הועלה שמפעלים ומוסדות שונים ערערו על חומרתן של ההוראות בטענה שהתקנות אינן מחייבות אותם לנהוג כנדרש בהוראות. מכיוון שטרם ניתן להוראות תוקף חוקי, אין בידי רשויות הכבאות האמצעים החוקיים הנדרשים לאכוף את סדרי הבטיחות המעודכנים למניעת דליקות, הנדרשים על פי אמות מידה מקצועיות.
2. אמצעי בטיחות למניעת דליקות בבתי מלון: תקנות שירותי הכבאות (ציוד כיבוי בבתי מלון), התשל"ב- 1972, קובעות, בין היתר, שבית מלון חייב להתקין ציוד כיבוי לפי הוראות רשות הכבאות, וכי רשות כבאות רשאית להורות למלון להוסיף ציוד כיבוי כמפורט בתוספת לתקנות, ולהורות בכתב לנקוט סידורי כבאות נוסף על אלה שנקבעו בתוספת לתקנות.
בדוח שנתי 44 נאמר, שסקר שעשתה הנציבות בתחילת שנת 1993 העלה, כי ב-59 בתי מלון מבין כ-300 שנסקרו היו בעיות חמורות של בטיחות, שכן לא ננקטו בהם האמצעים הדרושים למניעת דליקות, והם פועלים בלא אישורן של רשויות הכבאות. עוד בשנת 1992 גיבשה הנציבות אמות מידה לקביעת בתי המלון שיחויבו, במסגרת התנאים לקבלת רישיון העסק, להתקין מערכות כיבוי אש אוטומטיות. הוסכם בין הנציבות לבין התאחדות בתי המלון בישראל, שכל בתי המלון שחויבו בכך ישלימו את התקנתן של מערכות כיבוי האש האמורות עד סוף שנת 1996.
הביקורת הנוכחית העלתה שהנציבות עשתה, באוקטובר 1996, סקר חלקי בנוגע למצב התקנת מערכות הכיבוי שנדרשו בבתי המלון. מהסקר עלה שמקצת מבתי המלון שנדרשו להתקין מערכות כיבוי השלימו את התקנתן כנדרש, בתי מלון אחדים לא
סיימו את התקנת מערכות הכיבוי, ובתי מלון אחדים אף לא התחילו בהתקנתן. יצוין שאין בידי הנציבות מידע עדכני על מצב הבטיחות מפני אש בבתי המלון בשנת 1997.
3. אמצעי בטיחות למניעת דליקות בבתי ספר: בדוח שנתי 44 נאמר שבסקר שעשתה הנציבות בסוף שנת 1992 נמצאו במערכת החינוך 463 כיתות לימוד שהוגדרו מבנים מסוכנים ודליקים. הביקורת ציינה, שמשרד החינוך, התרבות והספורט (להלן - משרד החינוך) הכין תכנית תלת-שנתית להחלפת מבנים דליקים ושיפוץ כיתות לימוד שרמת הסיכון בהן גבוהה. אולם עד מועד סיום הביקורת הקודמת לא בוצעה התכנית.
בביקורת הנוכחית התברר, שבמאי 1994 עשתה הנציבות סקר נוסף, ובו נמצאו במערכת החינוך 194 כיתות שסווגו כבעלות סיכון גבוה, ושירותי הכבאות המקומיים המליצו שלא להשתמש בהן. בפברואר 1995, בעקבות הסקר האמור, עשה משרד החינוך סקר, ובו נמצא ש-162 כיתות לימוד שסווגו כבעלות סיכון גבוה, ואשר שירותי הכבאות המליצו שלא להשתמש בהן, עדיין משמשות כיתות לכל דבר ועניין. במועד הביקורת - נובמבר 1997 -לא היה בידי הנציבות מידע עדכני על מספר כיתות הלימוד שרמת הסיכון בהן גבוהה. בתשובתו למשרד מבקר המדינה מ-14.12.97 הודיע משרד החינוך, כי דרש ממשרד האוצר להמשיך את תקצוב החלפת הכיתות האמורות כבר בתקציב שנת 1998.
4. אמצעי בטיחות למניעת דליקות בבניינים גבוהים: תקנות שירותי הכבאות (ציוד כיבוי בבתי מגורים), התשל"ב- 1972, חלות על בתי מגורים העשויים מחומרים דליקים ועל בנייני מגורים שבהם ארבע קומות ומעלה. התקנות מחייבות את בעלי הבניינים להתקין בהם ציוד כיבוי על פי הוראות רשות הכבאות. הביקורת שהובאה בדוח שנתי 44 העלתה, שרשויות כבאות אחדות עשו סקרים על סדרי הבטיחות למניעת דליקות בבניינים גבוהים, וממצאי הסקרים שלהן היו חמורים. משרד מבקר המדינה ציין, שחרף חומרת הממצאים, לא הורתה הנציבות לרשויות הכבאות האמורות לדווח לה על תיקון הליקויים שהועלו, ולא יזמה ביצוע סקרים כאלה במרחביהן של שאר רשויות הכבאות. עד מועד סיום הביקורת הנוכחית לא הורתה הנציבות לעשות סקר בבניינים גבוהים, על אף שמספר הבניינים הגבוהים גדל לאין שיעור בכל רחבי הארץ.
5. אמצעי בטיחות למניעת דליקות בבתי חולים: תקנות שירותי הכבאות (ציוד כיבוי בבתי חולים), התשל"ב- 1972, קובעות, בין היתר, שחובה להתקין בכל בית חולים ציוד כיבוי לפי הוראות רשות הכבאות. בשנת 1993 הוקמה ועדה משותפת למשרד הבריאות ולנציבות, ומתפקידה היה לקבוע דרישות בטיחות וסדרי כיבוי אש ומניעת דליקות בבתי חולים ובמוסדות בריאות אחרים. הוועדה דירגה את רמות הסיכון במוסדות הבריאות וקבעה סדרי בטיחות בתחומים שונים. עוד קבעה הוועדה, שבשנת 1994 יוכנו תכניות, ועד סוף שנת 1997 יותקנו מערכות הכיבוי הנדרשות. בדיון שהיה בין שר הבריאות לבין נציב כבאות והצלה, במארס 1997, סוכם, כי מערכות כיבוי אש יותקנו בבניינים חדשים ובמחלקות שעוברות שיפוץ יסודי, וכי תוכן תכנית רב-שנתית להשלמת סדרי הבטיחות מפני אש ביתר הבניינים. עד מועד סיום הביקורת לא הותקנו מערכות כיבוי האש הדרושות, ומשרד הבריאות לא הכין תכנית לשיפור סדרי כיבוי האש ומניעת הדליקות בבתי החולים. מתשובתו של משרד הבריאות למשרד מבקר המדינה, עולה, שלקראת שנת 1998 הוחל בעשיית סקרי צרכים של בתי החולים ואומדני העלות הכספית של ביצוע השיפורים הנדרשים בהם, אולם המשרד טרם קבע סדר עדיפויות ולוח זמנים מפורט לביצוע השיפורים.
|
|