|
11-11-2010, 21:02
|
|
|
|
חבר מתאריך: 11.08.04
הודעות: 5,005
|
|
כשניגשים לנקד מילה שאינה עברית או שם, משתמשים בחוק ניקוד ההברות.
ל|לה =>
ל -- הברה פתוחה (מוטעמת וגם בלתי מוטעמת) = תנועה גדולה = קמץ
לה -- הברה פתוחה (מוטעמת וגם בלתי מוטעמת) = תנועה גדולה = קמץ.
ומכאן: לָלָה
אשר ליו"ד: כדאי להכיר את הצורות הבאות:
משקל פִעְלוֹן ייכתב ללא יו"ד: דמיון, דמיוני, פתרון, פתרונים;
משקל קִטָּלוֹן ייכתב ביו"ד: זיכרון, זיכרוני, זיכרונות, כישרונות.
פעלם מרובעים בבניין פיעל:
צלצול, שכתוב, אבחון, מִחזוּר; וכן:
מרב (שורש ר־ב־ב; כמו מכל: כ־ל־ל), תלמידנו (ביחיד), גיסנו, לצערנו, מצבנו, אצלנו, בית־ספרנו, לעתים, לבי, מִנהל, תאטרון, תאוריה.
הוספת יו"ד
כיתה, שיעור, צילומים, תיעוד, אירוע, מילה/מילים/מילון, איחור, רישום, היסטוריה, תישמר (בניין נפעל), היעדרות, היערכות, הישגים, שירות, היתר, היכרות, היצע, בינינו/ביניכם, תלמידינו (ברבים), אימא (אבל אמו הנאה), אירועים, בתיאום, סירוב, עכשיו, סתיו, יחדיו, תיבה, שינה (בניקוד: שֵׁנָה), שיניים, ליהָנות.
יו"ד אחת
מצוינות, מחויבות, מסוים, הישגיך (זכר), פרויקט, בעיה (בעיית), ראָיה, טיִס, חיִל, שמים (שָׁמַיִם).
יו"ד כפולה
ילדיי, עליי, עירייה, ייעוץ, יישוב, ספרייה, ייחודי, יישום, ייתכן (בניין נפעל), הישגייך (נקבה), יישר (כוח), טייס, חייל, ייסורים, עניין, בניין, הגייה.
(מבוסס על)
_____________________________________
|
|