21-06-2010, 16:08
|
|
|
|
חבר מתאריך: 16.09.06
הודעות: 4,878
|
|
שטאליבן שחטו את השיעים באפגניסטן כי הם סירבו להתאסלם (עד כמה שזה נשמע מצחיק מבחוץ).
על קצה המזלג (ואני מקווה שלא בהפשטה פושעת), אל קעידה והטאליבן שמים הרבה דגש על ה"שריעה" - קובץ החוקים המוסלמי. עד כדי כך, שלמרות ששיעי ואיש טאליבן שניהם יגידו שהם מאמינים בשריעה - למעשה הם יאמינו בשני דברים שונים (וכל אחד יחשוב שהוא צודק, כמובן).
מבחינתם מי שלא עוקב אחר חוקי השריעה - הוא כופר שדינו מוות או התאסלמות.
השריעה כוללת (בהכללה) אצל הסונים את הקוראן, את הסונה (מעשיו ודבריו של מוחמד) וה"פיקה".
הפיקה (פ' רפויה) היא בעצם פסיקות מודרניות לגבי שאלות שלא נידונו ישירות בקוראן או בסונה (לדוגמא - האם מותר לטוס ביום שישי? האם חימום במיקרו נחשב להבערת אש ברמאדן?) והיא נקבעת על סמך 2 משתנים בעיקרון - קונצנזוס והקבלה (לדוגמא אם כולם מסכימים שחימום במיקרו מקבילה להבערת אש - אז אסור לחמם במיקרו במהלך היום ברמאדן).
לעומתם השיעה רואה את הפיקה וה"סונה" בצורה שונה מאוד -
ה"סונה" שלהם כוללת לא רק את מעשיו ודבריו של מוחמד - אלא גם של 12 אימאמים נוספים.
מבחינתם השושלת של האימאמים נמשכה הרבה אחרי זו של הסונים, כך שלאורך תקופה זו הם גם מתעלמים מהפיקה הסונית לחלוטין. מעבר לכך, לאורך הדורות, הם לא מקבלים את העקרונות של קונצנזוס והקבלה בפיקה. הם טוענים שהעקרון היחיד שיכול לפעול הוא לוגיקה טהורה (בבחינת "האמת היא לא דמוקרטית" - להרים מתג חשמל בחג לא באמת מבעיר אש חדשה בשום מקום - ולכן אין חילול של השבתון).
הפיצול הגיע לרמה שלמרות שלשני הזרמים ישנם את אותם שלוש חלקים בשריעה - הקוראן, מעשי ודברי הנביא ופסיקות מודרניות - שני החלקים האחרונים למעשה שונים בצורה מהותית.
_____________________________________
A nation is a society united by delusions about its ancestry and by common hatred of its neighbors - William Ralph
מדינת ישראל תיבחן לא בעושר, לא בצבא ולא בטכניקה, אלא בדמותה המוסרית ובערכייה האנושיים - בן-גוריון
Give a man fire, and he will be warm for a day. Set a man on fire, and he will be worm for the rest of his life...
|