11-06-2010, 19:17
|
|
|
חבר מתאריך: 22.03.09
הודעות: 2,018
|
|
תלוי איזו רכבת. היו כאלה שהיו מיועדות ממש להתקפה, ולרוב גם יכלו לשאת כוחות, והיו כאלה עם חימוש בסיסי בלבד להגנה עצמית. היפנים השתמשו ברכבות לא מעט באיזורי הגבול עם סין לסיורי גבול - אורך הגבולות העצום הפך אותן ליעילות במיוחד למטרות הללו. וכך נכתב עליהן בשנת 1904 (הקשר בריטי, דר' אפריקה, אבל עדיין מועיל):
These are undoubtedly of the greatest value for patrolling the line in rear of an advancing army, and of preventing the railway from being attacked and destroyed by "guerillas", but it is essential that they should be properly employed and supplemented by fortified posts or blockhouses along the line. It is not the role of an armoured train to be send ahead of a force to reconnoitre, ...Each train was a completely equipped fighting unit, and bore no small resemblance to a gun-boat of the Royal Navy, having its search light, telegraph station (so that, at any halt, connction with the railway telegraph wires along the line could be easily effected, and rapid communication with the nearest stations secured), its armament usually of a naval Q.F. gun and a machine gun, its infantry garrison of about 30 men....
Another use the Armoured trains were frequently put to was the duty of escorting important special trains, such as those conveying the Commander in Chief or the High Commissioner, or goods trains conveying ammunition or important stores, which it was vital should not fall into the hands of the enemy.
(Clarke, J.L.J. 1904. "Railways in Modern Warfare", The RUSI Journal, 48:314,406-411)
לא בטוח שעניתי "בדיוק", אבל אולי בערך? אגב, אני מוצא את הכלים ההיברידים (זו המילה?) שיכולים לנוע הן על מסילה והן על דרכים רגילות כמעניינים במיוחד.
אגב, שווה לך גם להעיף מבט במאמר הבא, שמביא חוויות אישיות הקשורות לשירות ברכבת שכזו:
Phillips, A.A. 1968. "Armoured Trains in British India", The RUSI Journal, 113:
pp. , 254-257
נערך לאחרונה ע"י סלעי בתאריך 11-06-2010 בשעה 19:25.
|