לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #2  
ישן 04-03-2008, 20:28
  טל ענבר טל ענבר אינו מחובר  
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
 
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,691
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי red-junior שמתחילה ב "טייסים ישראלים שהשתמשו בכיסאות מפלט"

יש סיפורים רבים שהופיעו במהלך השנים במקורות שונים, בעיקר בבטעון חיל האוויר.

רשימה שלמה של נטישות אינה זמינה כפרסום בלמ"ס, ולא בכדי - יש בה כדי למסור מידע שלם על כלל הנטישות בחיל האוויר בתקופה נתונה - כולל תאונות ופעילויות מבצעיות. אני מציע, לא להתחיל ולהרכיב כאן רשימה שכזו.

באחד מבטאוני חיל האוויר סופר על חבילה של עניבות מרטין בקר, יצרן כסאות מפלט, שהועברה לחיל האוויר, על מנת שתוענק עניבה לכל טייס שנטש. לאחר הענקת עניבה אחת, הוחלט לא לחלק אחרות, על מנת שלא לאפשר זךיגה של המידע המדויק אודות נטישות בחיל.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 04-03-2008, 23:00
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
אגדה אורבנית או אמת?
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי red-junior שמתחילה ב "טייסים ישראלים שהשתמשו בכיסאות מפלט"

פעם קראתי כתבה בבטאון (או אולי בספר אודות ח"א) ובה נכתב כי חברת מרטין בייקר (אולי אחרת) שלחה ארגז עם עניבות (או סיכות) ובקשה שכל טייס שינטוש את מטוסו, המצוייד בכיסא מפלט של החברה, יקבל עניבה מטעמה.

באותם ימים גם פרסמה החברה מודעות ובהן נראו דמויות אנשים - דמות לכל טייס שנטש בהצלחה את מטוסו בעזרת מושבי המפלט של החברה.

מישהו בח"א עשה חושבים, והוציא הוראה שלא להעניק עניבות - על מנת שלא יווצר מצב שבו מבוצעת הזמנה לעניבות נוספות - הזמנה שתסגיר את כמות הנטישות שבוצעה בחיל...
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #12  
ישן 05-03-2008, 14:39
צלמית המשתמש של סירפד
  סירפד מנהל סירפד אינו מחובר  
מנהל פורום צבא ובטחון
 
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,953
לא ממש
בתגובה להודעה מספר 11 שנכתבה על ידי NAHAL שמתחילה ב "שאלה קטנה... שמעתי פעם לא..."

טייס לא יכול "להתפרק באויר" - הוא כן יכול להיפצע משברים, מהדף ההפלטה (בתוך הקוקפיט מדובר בכמעט-פיצוץ), ומתקלות שונות ומשונות. לא חסרים סיפורים על טייסים שאיבדו את ההכרה למספר רגעים או שנכנסו להלם בגלל ההפלטה. חלק מהטייסים סיפרו שלאחר פתיחת המצנח גילו שחלקי ציוד אישי (מכשיר קשר, אקדח, קסדה) נקרעו או נתלשו במהלך הפליטה.

סוג של הלם לא-קטלני שטייסים נוטשים הזכירו הוא עצם עובדת הנטישה. חלקם דיברו על סוג של עלבון או אכזבה, מכך שעד לפני רגע היו "אדוני השמיים" ועכשיו כל מה שמחזיק אותם באויר זה לא כוח הסילון אלא חוזק מיתרי המצנח.
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #14  
ישן 05-03-2008, 16:17
  צופה ורואה צופה ורואה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.10.07
הודעות: 2,055
פציעה בעת נטישה מ F15
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי gnd שמתחילה ב "אולי לא להתפרק אבל בהחלט יכול..."

אינני זוכר באיזה אירוע מדובר אבל בשנות ה 90 צוות F15 דו מושבי נאלץ לנטוש את המטוס, האירוע עלה לכותרות בין השאר משום שבעת הנטישה הנווט נכווה בפניו מהכדורים הפירוטכניים של כסא המפלט של הטייס.
בבדיקה שנערכה לאחר מכן התברר שהצוות שהיה אחראי על התקנת הכסא לא עשה זאת נכון עקב אי הבנת ההוראות שנכתבו באנגלית.

אני זוכר את המקרה משום שהכותרת בעיתון דיברה על כך שחיל האוויר פתח קורסים לשיפור האנגלית לאנשי קבע במקצועות מסויימים עקב האירוע הנ"ל.

מישהו מכיר את האירוע המדובר?
_____________________________________
תרגישו חופשי לצפות בגלריה שלי
וגם במצגת המובחרות
אין כל ערך להחלטת הכבשים בזכות הצמחונות בשעה שהזאב נשאר בדעה אחרת.

(ויליאם רארף אינג')
גם כאשר יגור זאב עם כבש-אני לא מציע שנהיה הכבש.
(אלוף מיל' עוזי דיין)


נערך לאחרונה ע"י צופה ורואה בתאריך 05-03-2008 בשעה 16:22.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #15  
ישן 05-03-2008, 23:56
צלמית המשתמש של amirsgv
  משתמש זכר amirsgv amirsgv אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.08.04
הודעות: 3,996
היתה רק נטישה אחת מוצלחת של בז בשנות ה-90
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי צופה ורואה שמתחילה ב "פציעה בעת נטישה מ F15"

התאונה של כפיר ויובל במטוס 137, בינואר 1997. שתי התאונות האחרות (לב/ויונטה ה-965, קולטון/מנור ב-142) נגמרו לצערנו באובדן מלא של הצוותים טרם נטישה.

מתוך אתר ח"א:
סרן (מיל') כפיר, בן 28, לא התלבט יותר מדי לפני שנטש את מטוס ה-F-15 שלו, מהסיבה הפשוטה שהוא בעצם לא נטש. כפיר הונטש על-ידי סרן יובל, הנווט שישב מאחוריו. בינואר האחרון, במהלך אימוני קרב-אוויר זוגות מול טייסת F-16, נכנס המטוס של כפיר ויובל לסחרור שטוח בגובה 12 אלף רגל והחל לצנוח. לפי נהלי חיל-האוויר, צריך לנטוש מטוס שנמצא במצב של סחרור בגובה 6,000 רגל. כשהגיע המטוס לגובה הזה, משך יובל בידית ההפלטה וזו שיחררה אוטומטית גם את הכיסא של כפיר, שעדיין ניסה לייצב את המטוס.
"בשניות הראשונות מאוד כעסתי", אומר כפיר. "חשבתי שאנחנו לא צריכים לנטוש. הייתי עסוק בתוך הקוקפיט, ופתאום מצאתי את עצמי על מצנח. שאגתי על יובל: 'זה אתה?', הוא ענה לי שכן, וצעקתי: 'שיט, כבר היינו בחוץ!'. אבל תוך כמה שניות, עבר לי הכעס. אחרי שנחתנו רצתי ליובל, נתתי לו נשיקה, אמרתי לו שהוא עשה מה שהיה צריך לעשות, וזהו. אני חושב שנחסכה ממני תחושה מאוד קשה של התלבטות אם לנטוש או לא". השניות האחרונות בקוקפיט עברו על יובל וכפיר באופן שונה, בהתחשב בעובדה שישבו באותו מטוס. "הרגשתי כאילו אני מסתכל על עצמי מבחוץ", מספר יובל, הנווט. "כאילו זה לא אני יושב שם, אלא מישהו אחר. אני זוכר שעברה לי בראש המחשבה: 'זהו, החיים נגמרו'. בעיקר הרגשתי כך ברגע שהחלטתי למשוך את הידית. זו לא החלטה קלה: מצד אחד, הסחרור שאתה נמצא בו מפחיד, ומצד שני גם הנטישה עצמה מפחידה, אז הלכתי לפי מה שלימדו אותי, והחלטתי לנטוש".
"הרעש ששמעתי הכי חזק היה את כולם צורחים לנו מבחוץ לנטוש", מספר כפיר, הטייס. "אלה היו צרחות אימה, כאילו שוחטים אותם. היה רגע שפשוט הפסקתי להקשיב להם כדי שאוכל להתרכז בעבודה, וגם את יובל שצעק לי שאנחנו צריכים לנטוש כבר לא שמעתי. מה שעבר לי בראש היה מין אינסטינקט, שאני נורא רוצה לצאת מהמצב הזה, אבל אני לא רוצה לנטוש, אלא להוציא את המטוס בשלום. זה חלק מביצוע המשימה שלי כטייס, לחזור בריא ושלם עם המטוס. עלתה בי גם מחשבה על כל יקירי. הבנתי שאולי אני הולך למות, אבל לא בדיוק חשבתי על זה. האדרנלין זרם בצורה שלא הכרתי, ולמרות ההכרה שיכול להיות שאני הולך למות, התחושה לא היתה תחושת פחד רגילה, אלא יותר תחושה חדשה ומוזרה".
המטוס של כפיר ויובל התרסק סמוך לקיבוץ רביבים, וחלקים ממנו חדרו לאחד החדרים בקיבוץ, שלמרבה המזל היה ריק באותה שעה. יובל וכפיר, לעומת זאת, נחתו בחוות היענים של הקיבוץ. לאחר זמן קצר פונו לבית-החולים, לבדיקות. כפיר שוחרר לביתו עוד באותו יום, ויובל נשאר שם למעקב למשך הלילה, לאחר שבדמו נמצאה כמות גדולה של כדוריות לבנות
_____________________________________
מרקיע שחקים האתר למחקר ותיעוד ההיסטוריה של התעופה בארץ. www.sky-high.co.il

גלריה: www.pbase.com/amirsgv

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #34  
ישן 03-11-2014, 17:46
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
נופל וקם
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי red-junior שמתחילה ב "טייסים ישראלים שהשתמשו בכיסאות מפלט"

בדצמבר 1982, אחרי שהשתחרר מהצבא, נטש רס"ן (מיל') מיקי מטוס כפיר במהלך אימון מעל כביש הערבה. גם לאחר שנקבעו לו מאה אחוזי נכות סירב לוותר על הטיסה. הוא התגייס לצבא שוב, שירת כטייס תובלה והתמנה לחוקר תאונות. מזה תשע שנים הוא משמש כמהנדס טיסה במרכז לניסויי טיסה של חיל-האוויר (מנ"ט). "לפעמים כשאני יושב במושב האחורי, אני עובר לעמדת הטייס ולוקח פיקוד. ניצחתי בקרב האמיתי על החיים ועל המטוס"

http://www.iaf.org.il/613-19805-he/IAF.aspx

חודשיים אחרי השחרור מהצבא, בדצמבר 1982, השתבשו התוכניות. מיקי, אז סרן צעיר במילואים, נקרא לטיסה גורלית בטייסת. "ה-21 בדצמבר היה יום חורפי והיתה לי תחושה מוקדמת שמשהו עומד לקרות", הוא משחזר. "יומיים אחר-כך היה צריך להיות המבחן הראשון שלי כסטודנט למתמטיקה ומדעי-המחשב. התרגשתי מאוד והתקשרתי למיקי, שהיה אז מפקד הטייסת. ניסיתי לשכנע אותו שאשאר בבית באותו יום כדי שאוכל להתכונן למבחן, אבל הוא טען שכל הסטודנטים באים לטיסת האימונים. אפילו אשתי לא הצליחה לשכנע אותו לוותר עלי בטיסה הזו. בסוף התברר שהייתי הסטודנט היחיד שבא.
"לקראת שתיים בצהריים, הרגשתי כאבי ראש איומים", נזכר מיקי. "יהודה, שהיה אז סמ"ט ב' בטייסת, ניסה למצוא לי מחליף לטיסה. ירדנו למבצעים, אבל לא מצאנו שם אף אחד". כשראה שאין מי שיתפוס את מקומו, הציע לטוס בכל זאת. "בגלל שזה היה יום חורפי מאוד והיתה עננות כבדה, חשבו לבטל את הטיסה. ברגע האחרון הוחלט לעלות לאוויר".

במבנה של ארבעה כפירים ביצעו הטייסים אימון תקיפה בחטף. רס"ן (מיל') מיקי היה מספר שתיים במבנה. "טסנו בגובה נמוך ואז היינו אמורים לטפס בבת אחת לגובה מירבי של 12 אלף רגל", הוא מתאר. "הגברתי את המהירות ל-600 קשר. המטרה היתה למשוך לגובה, להיכנס לתקיפה ולנתק מגע מיד לאחר-מכן". פתאום, כשהגיע לגובה מירבי מעל איזור הערבה, הרגיש מיקי רעידות במטוס. "ידעתי שמשהו במנוע אינו כשורה. ביצעתי את כל הבדיקות החיוניות (בד"ח), למרות שכל האינדיקציות הראו שאין לי מנוע. מה שנשאר לי לעשות החל מאותו הרגע, היה לפעול על-פי הכללים מתוך ידיעה שכלום לא יעזור - אני מתרסק. "תיארתי בקשר מה קורה לי בכל רגע נתון", הוא ממשיך. "אמרתי שאני בדרך לנחיתה ברמון וידעתי שאין שום סיכוי שאספיק לנחות שם במצב שבו היה המנוע שלי. בשלב מסוים הודעתי שנתקעו לי ההגאים. לא עיכלתי מה קורה ואז שאל אותי יהודה, סגן מפקד הטייסת, למה אני לא נוטש. הבנתי שלא נותרה לי ברירה אלא לעזוב את המטוס".

רס"ן (מיל') מיקי היה הראשון שביצע נטישה מכיסא-מפלט מסוג "מרטין בייקר 11" - אז מושב חדש בחיל-האוויר. מיקי נפלט דרך חופת המטוס ונפגע. "המכה שקיבלתי מהכיסא חתכה לי את הירך ושברה את העצם, מה שהשאיר את הרגל שלי תלויה על העור בתוך הג'י-סוט". כמה שניות אחר-כך נפתח המצנח ומיקי נכנס להלם. "ראיתי חושך בעיניים והרגשתי כאבי תופת".

המטוס ביצע בינתיים פנייה חדה ופגע בעמוד חשמל ליד עין-יהב. הוא התרסק אל דופן ההר ושיתק את אספקת החשמל באיזור. "כולם יצאו מהבתים לראות מה האירוע שבגללו נותק החשמל באיזור. יש לי חברים במושב עין-יהב הסמוך ששמעו על האירוע ולא שיערו שזה מישהו מוכר להם".
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 16:01

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר