לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 20-01-2010, 00:41
  gustu gustu אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 15.07.09
הודעות: 88
אשכול נבחר שאלה לגבי המתות חסד !

קראתי מה שכתוב בלינק הנ"ל ואני מבקש תשובות לשתי שאלות שיש לי...
תחילה, זה הלינק:

http://www.hidabroot.org/ARDetail.asp?BlogID=111441

השאלות:

1. אני מאמין בהמתת חסד מתוך מצפון אנושי. התורה לא. אם כן מה נגיד על אדם הגוסס ממחלה קשה והוא סובל ממנה, סבל בל יתואר, הוא נאלץ לאכול דרך צינורות, עושה את צרכיו דרך צינורות וחייו קשים לאין ערוך. לפי דעתי אם נשאירו בחיים אנו נגרום לו אך ורק צער. אני לא מבין את דרך התורה במצב הזה ואני מבקש תשובה עניינית.

2. בנוגע להפלות: אם יימצא בבדיקת אולטרא-סאונד שברחמה של אשה גודל לו עובר לא עלינו בעל 2 ראשים או 5-6 גפיים, כך שניתוח עלול לגרום לו למוות? האם גם כאן דין התורה יגבר על המצפון האנושי???? האם לתת לעובר להיוולד ולהסתכן באם הוא יחייה או לא? ואם כן יוכל להיוולד בחיים הוא יסבול מספר חודשים עד מותו? הלא עדיף להפילו טרם היוולדו ? שוב, דין התורה לא מובן לי ואני מבקש תשובה לעניין.
חזרה לפורום
  #2  
ישן 20-01-2010, 13:49
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 4,107
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי gustu שמתחילה ב "שאלה לגבי המתות חסד !"

לגבי הפלות לא אתייחס כרגע

לגבי המתות חסד בכללן השאלה מתחלקת לשנים:
א' השאלה המוסרית כלומר היכן עובר הגבול. למשל מאיזה רגע תקבע שאכן ראוי לבצע המתת חסד האם כאשר הוא מתייסר בפועל האם דוקא כאשר היסורים הם בלתי נסבלים האם כאשר הוא רק עומד להתייסר או אפילו כאשר מתגלה מחלתו וכו'. מה לגבי מי שמסרב לטיפול?
בתרבות הספרטנית היה מקובל להרוג תינוקות שהסתבר שאינם מתאימים ללוחמה. הגרמנים המיתו מפגרים. האינדיאנים נטשו חולים וזקנים. (תרבויות אלו הצדיקו לחלוטין את מעשיהם, גם לגרמנים היה את תורת הגזע והם הסבירו את עמדתם בצורה מדעית להחריד)
כוונתי שהמימד המוסרי משתנה בהתאם לנסיבות והתרבויות וקשה מאוד לאמוד מנקודת מבט אנושית היכן עובר הגבול בכל הנוגע להמתות חסד.
ב' ישנה שאלה אמונית, אנו מאמינים בעולם הבא ובכך שהעולם הזה הוא פרוזדור לעולם הבא. חלק מתיקונו של האדם בעולם הם היסורים ויהיו אלו קשים ככל שיהיו. כמו כן בעולם הבא היסורים הרבה יותר קשים ומשתלם לאדם לסבול יסורים בעולם הזה ולא בעולם הבא ויהיו אלו קשים ככל שיהיו. לכן אין מקום ואף אסור ליטול את חייו של האדם כדי להקל מיסוריו ואיסור זה מוטל אף על החולה בעצמו.

נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 20-01-2010 בשעה 13:55.
חזרה לפורום
  #5  
ישן 20-01-2010, 18:04
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,133
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי gustu שמתחילה ב "שאלה לגבי המתות חסד !"

אם יבוא אלייך בנאדם, יושיט לך אקדח, ויורה לך שתירה בו, כי מייקל ג'קסון מת, וכבר אין טעם לחייו, חייו הם סבל בל יתואר מעתה, ושאם תשאירו בחיים תגרום לו אך ורק צער
התירה בו?

ומה עם בחור צעיר העומד לו בראש בניין וומתעתד לצלול אל מותו, כי הוא יצא לאחרונה מהארון והוריו החרימו אותו, ובנוסף הוא גם גילה שיש לו איידס
התעמוד מתחתיו ותצעק לו "קפוץ! קפוץ!"?
או שמא תעלה אליו ותתן לו בעיטה הגונה על מנת להפילו ולסיים כבר עם העניין?


נערך לאחרונה ע"י ShoobyD בתאריך 03-09-2010 בשעה 00:26.
חזרה לפורום
  #18  
ישן 04-02-2010, 19:10
צלמית המשתמש של זיו
  זיו זיו אינו מחובר  
L'enfer, c'est les autres
 
חבר מתאריך: 21.11.01
הודעות: 29,238
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי hanamer שמתחילה ב "[QUOTE=זיו]חוששתני שהחמצת את..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי hanamer
הבעייה שזו הדרך היחידה להרוג את התינוק, ו"כאילו" לא קורה כאן כלום. אם היו מוציאים את התינוק שלם בהכרח שהוא היה חי והיו צריכים להורגו מחוץ לרחם אמו. וזה כבר המצפון האנושי לא יוכל לסבול.

לא התכוונתי שמותר להפיל במידה והיה נשאר שלם . זה גם אכזריות רלוונטית לא פחות. הבעיה שהשיטה להפיל כ"כ אבסורדית, שלא נראה לי שכל אם שמודעת לכך תסכים לזה. *

אתה מקשקש אוסף של שטויות במיץ. קודם כל זה לא "תינוק", אלא עובר. עובר, בן מספר שבועות לא ישרוד מחוץ לרחם אפילו לא לדקה. והבעיה היא קודם כל מוסרית/הלכתית, ואכזריות היא לא שיקול שממש מעניין מישהו. זו אולי דרך לשכנע אמהות לא לבצע הפלות, אך לא טיעון לוגי בויכוח, כי הטכניקה באמת שלא מעלה ולא מורידה. אם יש לך דעה בעניין מסויים, נסה לבסס אותה על דבר אמיתי ולא על שטויות.

אה, ודש לארז
_____________________________________
..


נערך לאחרונה ע"י זיו בתאריך 04-02-2010 בשעה 19:13.
חזרה לפורום
  #19  
ישן 05-02-2010, 09:39
צלמית המשתמש של hanamer
  hanamer hanamer אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.02.10
הודעות: 1,003
בתגובה להודעה מספר 18 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "[QUOTE=hanamer]הבעייה שזו..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
אתה מקשקש אוסף של שטויות במיץ. קודם כל זה לא "תינוק", אלא עובר. עובר, בן מספר שבועות לא ישרוד מחוץ לרחם אפילו לא לדקה. והבעיה היא קודם כל מוסרית/הלכתית, ואכזריות היא לא שיקול שממש מעניין מישהו. זו אולי דרך לשכנע אמהות לא לבצע הפלות, אך לא טיעון לוגי בויכוח, כי הטכניקה באמת שלא מעלה ולא מורידה. אם יש לך דעה בעניין מסויים, נסה לבסס אותה על דבר אמיתי ולא על שטויות.

אה, ודש לארז

רק שתדע שההפלות לפחות ברובן מתבצעות לאחר 12-15 שבועות הריון שזה בערך 3-4 חודשים שהעובר מספיק להתפתח והיו סיטואציות שנשים ילדו לאחר 4-5 חודשים והעובר שרד וחי.
אתה צודק שלצערינו לא משגיחים בנושא האכזריות כלל .
הבעיה ההלכתית כאן זו ההריגה עצמה, ואינה קשורה לעובדה שהעובר חי , כי כבר בזרע יש 120 מליון תאים שמכל תא קיים פוטנציאל להווצרות עובר. וזו הסיבה שהתורה כ"כ מחמירה בהוצאת הזרע לבטלה.

נ.ב מה לי ולארז?

נערך לאחרונה ע"י hanamer בתאריך 05-02-2010 בשעה 09:42.
חזרה לפורום
  #23  
ישן 07-02-2010, 10:30
צלמית המשתמש של hanamer
  hanamer hanamer אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.02.10
הודעות: 1,003
בתגובה להודעה מספר 20 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "[QUOTE=hanamer]"הבעיה ההלכתית..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
משפט קצת תמוה. אני מקווה שאתה הבנת מה כתבת, כי אני לא.

התכוונתי שגם אם העובר לא חי ונושם יש איסור על הריגתו כמו שאסור להשחית זרע לבטלה אע"פ שהחומרים שיש בזרע הם רק תאים שונים (שאיני בקי בשמותם) שעל ידם מתפתח הועבר ברחם (כמובן בשיתוף הביצית)והוא אינו נושם וחי כלל .

בתלמוד מבואר - "כל האוחז באמה ומשתין כאילו מביא מבול לעולם" . עד המאה ה19 התקשו להבין את המשפט הזה , מאחר וחשבו שמהזרעה אחת יכול לצאת עובר אחד ומשתיים - תאומים וכן הלאה.
א"כ מדוע המשחית זרעו לבטלה ע"י אחיזת האמה נחשב לו כאילו רצח עולם שלם??
אבל לאחר התפתחותה של הטכנולוגיה והמצאת המיקרוסקופ ע"י המדען ההולנדי "אנטוני ואן ליבנהוק" הנודע (שחי בסוף המאה ה17),ושכללותו ע"י המדען הצרפתי פרופסור לואי פסטר , (סוף המאה ה19) ניתן היה לראות שבכל מילימטר של נוזל זרע יש 120 מליון תאים שמכל תא יש פוטנציאל להווצרות עובר - אז הבינו מה שלא הבינו מאות שנים בדברי התלמוד.
חזרה לפורום
  #26  
ישן 05-02-2010, 11:03
  -erez- -erez- אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.02.10
הודעות: 123
בתגובה להודעה מספר 18 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "[QUOTE=hanamer]הבעייה שזו..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
אתה מקשקש אוסף של שטויות במיץ. קודם כל זה לא "תינוק", אלא עובר. עובר, בן מספר שבועות לא ישרוד מחוץ לרחם אפילו לא לדקה. והבעיה היא קודם כל מוסרית/הלכתית, ואכזריות היא לא שיקול שממש מעניין מישהו. זו אולי דרך לשכנע אמהות לא לבצע הפלות, אך לא טיעון לוגי בויכוח, כי הטכניקה באמת שלא מעלה ולא מורידה. אם יש לך דעה בעניין מסויים, נסה לבסס אותה על דבר אמיתי ולא על שטויות.

אה, ודש לארז


תודה רבה על הד"ש.

אם את רוצה לראות בעצמך את מה שהוא טוען אפשר להכנס לאתר הזה http://www.efrat.org.il/index.asp ולראות בבירור שזה לא נסיון שיכנוע אלא עובדות בשטח.

חזרה לפורום
  #27  
ישן 04-02-2010, 15:09
צלמית המשתמש של פסטן
  פסטן פסטן אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.12.09
הודעות: 9,751
יש כמה סוגים של "המתת חסד"
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי gustu שמתחילה ב "שאלה לגבי המתות חסד !"

דבר אחד הוא להרוג מישהו אקטיבית, ודבר אחר הוא למנוע הארכת חיים של מישהו שימות לבדו
ללא הארכת החיים הזו. הריגה אקטיבית נחשבת לאסורה לגמרי בהלכה. לעומת זאת אי-הארכת
חיים היא כבר סיפור אחר, ואיתה המצב לא כל-כך ברור.

יש סיפור בגמרא על עיר ששמה אינו זכור לי שמלאך המוות לא יכול היה להיכנס אליה והאנשים
בה היו "חיים לנצח", וכשרצו למות היו פשוט יוצאים אל מחוץ לעיר ומתים שם. כלומר, ניתן להצדיק
"המתת חסד" שבה לא הורגים מישהו, אלא נותנים לו למות באופן טבעי בלי להאריך את חייו.

מצד שני, גם בזה יש בעיה מסוימת, כי ניתן לומר שאם אדם לא יאכל הוא גם ימות באופן טבעי, ללא
התערבות חיצונית (לא סם מוות ולא כדור בראש), אבל אנחנו לא מתייחסים לאוכל כאל "הארכת חיים
באופן מלאכותי".

לגבי הפלות, אני בכלל לא צריך להיכנס להלכה כדי להצדיק את האיסור על הפלות:
זה שיש לך יצור אנושי שבמקרה נמצא בתוך הרחם של אמא שלו איננה היתר לרצח כמו שזה שיצור
אנושי נמצא בהונלולו אינה היתר לרצח. המיקום של אדם במרחב לא קשור לזכותו לחיים. גם הטיעון
שהוא "לא אדם בפני עצמו" כי הוא לא יכול לשרוד ללא אמו (שממנה הוא ניזון דרך חבל הטבור,
וממילא אינו מפותח) הוא גם שקר גמור בעצם: גם פגים אינם מפותחים לגמרי ואותם לא מציעים
להרוג, וגם תאומים סיאמיים לא ישרדו אחד בלי השני, אבל זה לא היתר להרוג אותם. ומה עם לבצע
"הפלה" למישהי שנתקפה צירים? התינוק עוד שעה בחוץ, אבל כל עוד הוא בפנים אפשר להרוג אותו?
חזרה לפורום
  #31  
ישן 04-02-2010, 18:14
צלמית המשתמש של Tallyco
  משתמשת נקבה Tallyco Tallyco אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.05.06
הודעות: 13,563
Facebook profile
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי -erez- שמתחילה ב "נכון אבל העובר יכול להיתפתח..."

לא, לא קשה לקבוע - בבדיקת מי שפיר ניתן לגלות לא מעט פגמים גנטיים, והיא מסוכנת פחות מאשר
בשלבים מתקדמים של ההריון.
גם לזרע וביצית בנפרד יש פוטנציאל להפוך לאדם, ועדיין - יש לא מעט זרעים שהולכים לאיבוד, שלא לדבר על זה
שלפחות ביצית אחת הולכת לאיבוד כל חודש אצל כל אישה. פוטנציאל להיות אדם עדיין לא עושה את העובר אדם.

לגבי המוסר - אני די מסכימה איתך כאן, מה גם שהעובר הזה נוצר ע"י שני אנשים שלשניהם יש זכות לקבוע את
עתידו. עם זאת, כאשר מדובר בהריון בשלביו הראשונים כפי שתיארתי - אני חושבת שזהו טווח זמן בו לאישה צריך
להנתן שיקול דעת כשלדעתי האידיאל הוא שההחלטה תתקבל ע"י שני השותפים לעניין. מצד שני,כפי שלא
ניתן לכפות על אישה הפלה - אני לא חושבת שצריך לכפות עליה הריון, שוב - כשמדובר בשלבים ראשונים.
מה גם שהפלות בשלבים מתקדמים יותר בד"כ לא מתקיימות ואם כן זה בד"כ מסיבות רפואיות.
_____________________________________

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
מיכל - 20.1.13

מאיה - 9.11.14
נטע - 2.4.20

חזרה לפורום
  #33  
ישן 04-02-2010, 18:04
צלמית המשתמש של hanamer
  hanamer hanamer אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.02.10
הודעות: 1,003
בתגובה להודעה מספר 27 שנכתבה על ידי פסטן שמתחילה ב "יש כמה סוגים של "המתת חסד""

לגבי הסיפור בגמרא - אין זה דומה לנידון דידן כי הם שהיו קצים בחייהם לא היו עושים מעשה רצח בשביל למות. אלא היו פשוט יוצאים מחוץ לעיר ומי שתם זמנו היה מת ע"י מלאך המוות . והמונח נקרא "שב ואל תעשה" שמתיר לעשות דברים באמצעי הזה.
אבל בהמתת "חסד" האדם פשוט מנתק אותו מהמכשירים וכדו' ועושה ממש מעשה.
ושמעתי שאחד המית את אמו הצורה הזו (המתת חסד) מאחר והייתה סובלת נורא ולאחר מותה באה אליו בחלום וכעסה עליו נורא בטענה שמספר דקות לאחר שהמיתו אותה היא הייתה צריכה למות מיתה טבעית. ובגלל שלא סבלה ייסורים בדקות האלה דנים אותה בשמיים ומייסרים אותה שם.
וכעסה עד כדי כך שנידתה אותו ממנה ואמרה לו שאינה מכירה בו כבנה.
זאת אומרת שהחשבון שעושים בהמתת חסד אם כן או לא זה לא נוגע לרצח אלא לומר שהחסד האמיתי הוא להשאיר את החולה בחיים מחמת דינו בעולם הבא.
חזרה לפורום
  #37  
ישן 04-02-2010, 19:28
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 4,107
בתגובה להודעה מספר 36 שנכתבה על ידי פסטן שמתחילה ב "גם אדם בן 538 שיוצא ממקום..."

היציאה מהעיר אינה מעשה הקשור לעצם המיתה ולכן איננו נחשב להמתה פעילה. לגבי אי חיבור למכשירים הנך צודק לגבי מניעת החיבור שאינה נחשבת למעשה פעיל והנידון ביחס לזה הוא רק לגבי חובת ההשתדלות לרפא או להאריך חיים. אך לגבי הניתוק שהוא מעשה פעיל אין זה נכון.
מבחינה הלכתית המושג של המתה הוא אחד מהשניים או נקיטה בפעולה ישירה כהזרקת רעל שימוש בכלי פולשני וכדו' פעולה האסורה לחלוטין על פי ההלכה והיא נחשבת לרצח על כל המשתמע מכך. ונקיטה בפעולה עקיפה כמו עצימת עיניו של הגוסס טלטולו וכו' פעולות אלו אף הן אסורות אך הן אינן חמורות כרצח ישיר. ניתוק ממכשירים בדרך כלל שייך לסוג השני אך לא בהכרח.
אגב העיר המדוברת היא העיר לוז.
לגבי הפלת עוברים יעויין בציץ אליעזר חלק ח' סימן ל"ו ההתייחסות של הפוסקים שהוא מביא לעניין מעניינת ולא רק בהקשר למקרה הפרטני בו הוא דן. מכיון שהדברים יכולים להתפרש בצורה לא נכונה אינני מעוניין להעלותם במסגרת זו, ובאם מישהו רוצה הוא יכול לעשות זאת במקומי.

נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 04-02-2010 בשעה 19:55.
חזרה לפורום
  #39  
ישן 04-02-2010, 20:56
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 4,107
בתגובה להודעה מספר 38 שנכתבה על ידי hanamer שמתחילה ב "ודאי שאינה מעשה רצח כהזרקת רעל וכדו' אבל אין זה שונה"

זה מאוד משתנה ממקרה למקרה ושוב אני דן מהבחינה ההלכתית. איך אתה מגדיר עצימת עיניו של גוסס איך תגדירחנק (כלומר פעולה של חניקתו של אדם אחר) שהוא רק מניעה של אויר ובאם אתה מגדירה כרצח אולי גם ניתוק צינור חמצן הוא אותו הדבר. האם הדלקת נר בחדרו של אדם ישן היא פעולת רציחה הגם שאין כאן אלא שימוש בחמצן או יצירתו של פחמן חד חמצני - פעולות הגורמות למוות באופן עקיף ביותר. מקרים אלו כולם מובאים בהלכה חלקם בתלמוד וחלקם בפוסקים. באם אינך מכירם אינך יכול להביע דעה בנושא מאוד מורכב זה. (באם הינך מכירם לא הייתי מביע דעה כל כך נחרצת).
הגדרים ההלכתיים בענין זה כמו בכל עניין צריכים עיון מעמיק והכרה מיטבית של המקרים המובאים בתלמוד ובפוסקים כמו גם בפרשנות המתלווה אליהם רק באמצעות כלים אלו תוכל להגדיר את המציאות המשתנה מבחינה הלכתית.
אינני מתכוון לדון בעניינים אלו מתוך השקפה אנושית ומוסרית כאיש הלכה אני מאמין בעליונותה (אני מודע לכך שלא כל אחד יקבל זאת) על פני השכל האנושי ומבחינתי אני מוכן לנהל דיון בענין רק מנקודת מוצא זו.
חזרה לפורום
  #42  
ישן 05-02-2010, 10:32
  -erez- -erez- אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.02.10
הודעות: 123
בתגובה להודעה מספר 41 שנכתבה על ידי Eli173 שמתחילה ב "[QUOTE=hanamer]אבל פיך הכשילך..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי Eli173
א. אי אפשר לקחת נושא כל כך עקרוני כמו המתת חסד ולבאר אותו בצורה רדודה.
ב. אני לא בטוח שרוב הקוראים והעוקבים אחרי הדיון הם אוכלוסיה "פחות" איכותית. מי שנכנס לפורום "יהדות והלכה" ולא מבין משהו, שלא יתבייש ושיישאל...
ג. אין מילה כזו "גאונה" צריך להגיד גאון...

אני חושב שהוא לא התכוון שהאוכלוסיה בפורום היא פחות איכותית חס ושלום הוא התכוון שרובם לא בקיאים בש"ס ובפוסקים שאותם לומדים רק בישיבות.
נ.ב. אתה צודק שאין צריך לבאר את הנושא הזה בצורה רדודה כביכול הלכה פסוקה צריך גם את הסיבות לזה.

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 17:13

הדף נוצר ב 0.09 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר