חרדים בברוקלין גרמו להסרת שביל אופניים שבו נוסעות נשים "בלבוש חושפני". קבוצת רוכבי אופניים החליטה למחות
AP פורסם: 19.12.09, 03:51
גם בניו יורק - מחאה נגד כפייה דתית: רוכבי אופניים, הזועמים על ביטול שביל אופניים בשכונה חרדית ברובע ברוקלין, החליטו למחות באמצעות רכיבה קבוצתית בעירום בלב שכונת וויליאמסבורג. אם תחזית מזג האוויר תתממש, הם צפויים לרכוב בשיאה של סופת שלג.
קבוצת הפעילים מתכננת לרכוב היום (שבת) אל מול עיניהם של תושבים חרדים "שלא יכולים להתמודד עם נשים בלבוש חשוף", כך לפי הת'ר לופ, שעובדת בחברת שליחים על אופניים. לפי דיווח בעיתון מקומי בברוקלין, הרכיבה החושפנית תתקיים בשעת השקיעה, כאשר משפחות רבות יוצאות מבית הכנסת.
לטענת הרוכבים, ראש העיר ניו יורק, מייקל בלומברג, הסיר את שביל האופניים בגלל בקשות התושבים, שהתלוננו כי נשים בלבוש חושפני רוכבות באזור מדי יום. "אנשי קהילת סטמר לא רוצים לראות נשים במכנסיים קצרים", אמר תושב השכונה ברוך הרצפלד. "הרבנים רוצים להשאיר את האנשים במאה ה-18, ומנסים למנוע 'פלישה' למובלעת שלהם".
אינני מבינה מדוע אתה מרים את דגל המאבק למען חסידי סאטמר, עליהם מדובר בכתבה
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי EtEoR שמתחילה ב "אני רואה שלקחת על עצמך את דגל המאבק בשחורים הזדוניים"
קבוצה קיצונית מאד, אנטי-ציונית, שחפצה בהשמדת המדינה בה אתה גר.
ולא, אני גם לא חושבת שצריך להיאבק ב"שחורים". צריך להיאבק למען מדינה חופשית, מודרנית ושפויה. במדינה נורמאלית, מותר לרכב על אופניים עם חולצה קצרה.
_____________________________________
נערך לאחרונה ע"י minimax בתאריך 20-12-2009 בשעה 07:41.
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי minimax שמתחילה ב "אינני מבינה מדוע אתה מרים את דגל המאבק למען חסידי סאטמר, עליהם מדובר בכתבה"
במדינה נורמלית, אמורים להתנהג בהתאם לסביבה בה את נמצאת.
במדינה נורמלית, לא תסעי ביוה"כ עם מוזיקה רועשת באזור מגורים של יהודים שומרי מצוות
לא תפתחי דוכן פלאפל בפרברי מוסלמים בתקופת הרמדאן
לא תשחטי פרות בחוצות שכונה של הינדואיסטים
במדינה נורמלית, עדיין אמורים לדעת לכבד את האחר
זה לא קשור לחופש, זה קשור לטאקט.
אתה צודק, אבל גם לדרישות הכיבוד צריך להיות הגיון וגבול.
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי ShoobyD שמתחילה ב "במדינה נורמלית, אמורים להתנהג..."
כלומר , לא תקטע שביל אופניים ארוך בניו יורק רק בגלל שהוא עובר בשכונה שלך. לא תאמר שאתה לא יכול לראות אנשים בלבוש נורמלי כי דרישות הצניעות שלך מחמירות בטרוף. זה מוגזם
_____________________________________
“Much of the social history of the Western world over the past three decades has involved replacing what worked with what sounded good”
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי looklook שמתחילה ב "אתה צודק, אבל גם לדרישות הכיבוד צריך להיות הגיון וגבול."
אם יש לך בעיות עם "דרישות הצניעות המטורפות שלהם", אל תיכנס לאזור המחייה שלהם, לא מדובר באדם-שניים, מדובר בשכונה שלמה שלהם
"לבוש נורמלי" זה מונח יחסי, לך זה נחשב "נורמלי", להם לא.
אם תמצא שכונה של כת כלשהיא בעולם שאצלם לבישת בגדים ירוקים נחשבת בגדר טאבו הייתי אומר אותו הדבר
רוצה ללבוש ירוק? סבבה, רק אל תיכנס לשכונה שלהם
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי stoned שמתחילה ב "כלומר, האם מותר לחילונים לדרוש כי העוברים בשכונותיהם יהיו חפים מסממני לבוש חרדים?"
נו, תשווה אמונה דתית לשנאה תהומית, למה לא באמת :\
אם תמצא לדוגמא שכונה שאוכלוסיתה נפגעת מלבישת פרוות, אז כן, הייתי אומר לחרדי הרוצה להסתובב שם להוריד את השטריימל שלו בבואו להיכנס אליה
לא צריך לחפש דוגמאות מגוכחות :\
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי ShoobyD שמתחילה ב "נו, תשווה אמונה דתית לשנאה..."
אני בהחלט נפגעתי מהניחוחות. אם כך, אפשר לאסור על חרדים לבושי שחורים לעלות על אוטובוסים בערים חילוניות.
בהחלט, רצוי וכדאי להתחשב בכל מגזר, אבל איפה זה יגמר? ואם בשבוע הבא הם יחליטו שמעבר של גוים פוגע ברגשותיהם באופן כללי? דרישות התחשבות צריכות להיות הוגנות וסבירות. למשל - לא לנסוע במכונית ביום השבת ולא לצפור ליד בית הכנסת של שכונה חרדית - זה סביר. לחסום שבילי אופניים- לא.
_____________________________________
“Much of the social history of the Western world over the past three decades has involved replacing what worked with what sounded good”
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי ShoobyD שמתחילה ב "אם יש לך בעיות עם "דרישות..."
אם יש להם דרישות קיצוניות כאלה, מדוע שלא יפנו את שכונתם ויקימו להם עיר נפרדת בהרי הרוקי, אתה טוען שהשכונה היא חרדית (זה אגב, לא נכון, יש הרבה תושבים לא חרדים בשכונה) אבל רוב תושבי העיר מסביב הם לא כאלה והם רוצים לרכב על שביל האופניים שלהם מבלי שזה יקטע באמצע.
את הבדותא על זה שזו רגישות דתית מיוחדת תספר לאלה שלא ראו חרדים מהלכים בכל רחובותיה של ניו יורק , עובדים בה ומדברים עם תושביה, כם אם השרוולים שלהם קצרים וחושפי מרפקים.
_____________________________________
“Much of the social history of the Western world over the past three decades has involved replacing what worked with what sounded good”
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי ShoobyD שמתחילה ב "במדינה נורמלית, אמורים להתנהג..."
הם יכולים לדרוש אי פתיחת חניונים בשבת ושלא יעבור רכב בשבתות,
בשכונה בה הם מתגוררים, והמוסלמים ידרשו מסגדים כשהמואזין
מתקתק להם צעקות 6 פעמים ביממה כמו גם אי פתיחת חנויות מזון
ומסעדות בחודש הרמדן ואפשר להמשיך כך, כיד הדמיון הטובה עלינו.
בשיטה הזאת, כל כרך גדול עלול להפוך לעשרות ואולי מאות רסיסי אוטונומיות.
נשמע לך הגיוני?
נו, גם פה תאשים את החרדים בכפייה דתית וסחטנות פוליטית? להזכירך מדובר בניו יורק, ארה"ב, הפרדת דת ממדינה. אולי, רק אולי, ראש העיר חשב שיש מקום להתחשב בתושבי העיר החרדים עם פגיעה מינימלית האחרים?
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי minimax שמתחילה ב "ניו יורק: רכיבת אופניים בעירום נגד החרדים"
כמה הבהרות!
1. המדובר בקטע בשדרות בדפורד בשכונת וויליאמסבורג. הסיבה למחאה היא שהקטע האמור מתחבר לגשר וויליאמסבורג, אחד מעורקי התחבורה העיקריים בין ברוקלין למרכז מנהטן. ניו יורקרים רבים מעדיפים כיום לרכב על אופניים לעבודה והעיר ובמיוחד משרד ראש העיר של בלומברג מעודדים את המגמה הזו ממגוון סיבות ובראשן בריאות הציבור והמגמה להפחית בפליטת גזי חממה (מאותה הסיבה הרבה מחלקות בעיר, כולל אפילו המשטרה, הכניסו לשימוש את הטויוטה פריאוס).
2. יש אלטרנטיבות לרוכבי אופניים, למשל השימוש במסלול האופניים המגודר בשדרות קנט המקבילות לבדפורד ועלייה לגשר ברחוב וויליאמסבורג.
3. בכל מיקרה מותר לרכב באופניים ברחובות ניו יורק גם ללא שבילי אופניים מסומנים. הסימון הוא בעיקר למטרת בטיחות. זה לא לא-חוקי לרכב על אופניים בלבוש סביר גם בחלק הרחוב המדובר.
4. ברוך הרצפלד המצוטט בכתבה הוא לא "סתם" תושב השכונה אלא הדובר הלא רישמי של קבוצה שמנסה לקדם תכניות להרחבת השימוש באופניים באיזור וככזה לא בדיוק גורם נייטרלי.
5. הקבוצה שהרצפלד קשור אליה ציירה מחדש את שבילי האופניים ברחוב:
6. חלק מהתגובות באשכול הזה מראות שחלק מהמגיבים עדיין לא הפנימו את הערכים של דמוקרטיה וסובלנות. החל מהתקוות הכמוסות ששוטרי ניו יורק האכזריים יראו סוף סוף מזה לחצופים עם השטריימלים (לדעתי יש יותר סיכוי לחטוף מכות משוטר בארץ מאשר בניו-יורק) וכלה בטיעון המגוחך שיש משהו פגום בלבוש החרדי כי הם מסריחים בקיץ (כ-ו-ל-נ-ו מסריחים בקיץ). אהוב עלי במיוחד הטיעון שניו יורק היא לא "איזור המחייה" של החרדים (כניראה שהם אמורים להגר לירח), טיעון שמפגין בורות מובהקת בהבנת העיר ניו יורק, אולי המקום הקוסמופוליטי ביותר בעולם כיום (או, כמו שחבר שהילדה שלו הולכת לבי"ס יסודי לא רחוק ממרכז האו"מ סיפר, ערבי הורים הם כמו סצנות ממסע בין כוכבים). ניו יורק היא עיר של שכונות וקהיליות וניהול העיר הוא האומנות של הבנת הצרכים המיוחדים של הקהיליות הללו והיכולת לתווך בין הצרכים הללו. הקהיליה החרדית על גווניה השונים היא חלק בלתי נפרד לא רק מפני העיר כיום אלא גם ממורשתה ומהכוחות שהפכו אותה למה שהיא. למעשה, לעניות דעתי, הקהיליה החרדית השתלבה בניו יורק טוב בהרבה מכפי שהיא משתלבת בישראל.
7. הסעיף הזה מוקדש למינימקס. כמי ששותף באופן כללי לרבים מהערכים שאת בהתמדה ראויה לציון מקדמת כנגד הרוח הכללית בפורום (ולמען הסר ספק לא היתה טיפה אחת של ציניות בדברים) אני מוצא את העמדה שלך באשכול הזה מאכזבת. הסובלנות והרגישות לזכויות לא יכולות להיות מוגבלות אך ורק לקהיליות "נעימות" או כאלו ששותפות להשקפת העולם שלך. למעשה סובלנות אמיתית נימדדת ביכולת לא רק לכבד אלא גם להגן על זכויותיהם של יריבים ומתנגדים. הדבר משול למי שזועק כנגד השמדת דולפינים, יצורים נעים ונעימים לכל הדעות, אולם מתעלם מחיסול אלפי זנים של צפרדעים, יצורים, מה לעשות, פחות כריזמטיים מדולפינים אבל לא פחות חשובים לעולמנו.
ועוד נקודה: יחסם של הסאטמרים למדינת ישראל אינו רלונטי לזכויותיהם בשכונות שלהם בניו יורק.
_____________________________________
Reality is that which, when you don't believe in it, doesn't go away.
Peter Viereck, 1916-2006