|
02-11-2009, 03:57
|
|
|
חבר מתאריך: 07.01.07
הודעות: 3,397
|
|
בראבו ! פשוט משובח טוב זחרת אלינו :O (כבר תהיתי מה קרה לסיפורים שלך ) אני עוד זוכר את הסיפרו האחרון שכתבת על הגונג (אם זוכרני לא מטעה אותי).
קטע דרמטי מעודן במתח (במידה הנכונה) וגם מלא בתבונות ומחשבות מעמיקות (לי אישית סגנון כזה הוא האולטמטיבי )
עכשיו לקטע הטכני (לא שיש הרבה (בגלל שזה מושלם) אבל יש פה ושם כמה הצעות שלעתי יוכלו לעדן או לשפר את הקטע).
ציטוט:
הייתי בן שבע כשבכיתי על מות הורי.
הלכנו (פסענו) על הכביש שיורד מהמכולת. \ פסענו במורד הכביש מהמכולת העירונית (או כול מכולת אחרת) אני אחזתי בידה של אימי, כמה שעות אחרי שסיימתי את אחד מימי הלימודים הראשונים שלי בבית הספר היסודי. ולפתע הבנתי את זה. שאמא, ויתכן שבזמן הקרוב מאוד, תעזוב אותי. לנצח.
"אבל זה יהיה בעוד המון זמן!" צחקה אמא.
נדתי בראשי, והדמעות צרבו את דרכן במורד פני.
|
כתוב הייטב, זורם ממילות של מישהו בעתיד אל מקרה שמתרחש בעבר, מסתיים עם טרגידיה שמשתלבת הייטב, ואם רק אני הבחנתי:
הייתי בן שבע כשבכיתי על מות הורי
נדתי בראשי, והדמעות צרבו את דרכן במורד פני.
שני המשפטים שהם תחילת וסיום הפסקה ממשכים את עצמם בצורה מצויינת שמסכמת את הנושא של הקטע (אפשק מצויין וראוי לשבח )
-----------------------------------------------------------------------
ציטוט:
אני שוכב על המיטה, בעוד הברזה אופיינית בכיתה י'. לא הברזה בעצם. הבהרתי שלא ממש מתאים לי להיכנס לשיעור היסטוריה כרגע, וממילא אני מכיר את החומר מכל הכיוונים. אני מניח שציון 100 במבחן הקודם עשה את שלו, ושוחררתי לאחר כבוד לחופשי. אני לועס לאט את הסיכה שלי, הרגל מגונה בו אני אוחז עד היום. אני עוצם עיניים.
|
הכטע הלא מסומן הוא סבבה, הקטע "הכחול" בעיני הוא מין תיאור של מישהו שמנסה להתרחק מכאב על ידי כאב (סמים או משהו בסגנון) אהבתי את הסלידה הגסה מעניני מבוגרים עם התמודדות בחיים לדרך של ילד להתגבר על הכאב.
גם כן תוך כדי המשפט אפשר לשמוע את כול הסופר של העתיד ושל העבר (שדי מתאים לחלק הבא)
ציטוט:
שיירה של אנשים עולה בדמיוני. הם עולים לאיטם, שקטים, אפלים, לא יותר מצלליות שאור מזדמן מאפשר לצופה להעיף מבט חטוף על לחי חיוורת, או על עין בהירה, רגע לפני שהן חוזרות להתעטף באפלה. אני יודע לאן הם עולים. אני יודע מה הם נושאים איתם. הם עולים על ההר שמול הבית שלי. עוברים את הזיתים והמטעים האחרים של הערבים, ממשיכים על השביל הלא סלול, בדרך אל בית הקברות של היישוב. נושאים ארון. הארון שלי.
אני מגלה מספר דמויות מתוך שיירת החושך- את שני הורי, ארבעת אחי. אימא במשקפי שמש שחורים, כנראה שגם לדמיון שלי יש את הקלישאות שלו, בוכה בשקט. אבא תומך בה ללא מילים. אחי הולכים לאיטם מאחוריהם, מנסים למלא את החסר שרק מאוחר יותר ידעו שלא יוכלו לו לעולם.
מגיעים אל קברי. מניחים אותי בפנים, בתוך האדמה הרטובה והרעננה. מת אחד שוכב, ושישה מתים עומדים מעליו, מתגעגעים. מושיטים את היד, ולא מצליחים לעבור את המרחק.
אני חוזר אל המציאות ומפנה את פני אל הכרית. אני מגלה שקשה לי לנשום, ומוצא פורקן בדמעות, מטהר את עצמי אל תוך העולם.
אני מתאבל על עצמי
|
זה היה פשוט משובח אין לי מה להגיד, דרמטי מזוכסטי קצת, פשוט מדהים אני אישית התרשמתי ולדעתי ין צורך לשנות בו תו .
-----------------------------------------------------------------------
ציטוט:
אני חוזר מעוד 16 יום מתישים בשומרון. נראה שהימים עוברים במספרים: לנסוע 8 שעות, לסגור 21, לשמור 2-2-4-2, או 8-8-16-8. הגיע הזמן של הבית עכשיו. הזמן האחרון.
|
רמיזה מצויינת להמשך הסיפור, אהבתי. אבל משהו לא מסתדר לי, הסופר לא מסביר איך הימים עוברים במספרים (קצת מעורפל) אם תוכל להוסיף עוד משפט שיסביר את זה (אחרי הכול הדמות מענינית עם השקפה מיוחדת לחיים).
----------------------------------------------------------------------
ציטוט:
אני כבר לפני החזרה(ההגעה) הביתה \כבר לפני שהגעתי הביתה החלטתי שזה הזמן לסגור את הסיפור, שכבר עשיתי די. כבר השקעתי מספיק מחשבה על המעשה עצמו. נותר רק לעבד את הפרטים. רציתי להבהיר שאני לא עושה את זה בגלל הצבא. היה לי ממש טוב בצבא, אפילו בתקופה של הקו, בה הייתה שחיקה משמעותית. רציתי שלא יהיה ספק שהצבא נתן רק את האמצעי, ולא את התירוץ.
מעבר להתלבטות על הפרזנטציה, התפאורה דווקא נוחה. ההורים לא יהיו בשבת, והאחים שנשארים בבית בוודאי לא יהיו ערים בשעות הלילה המאוחרות. השעות שלי.
|
ההורים? אבל הדמות סיפרה שהוא כבה על מות הוריו, זה קצת מבלבל, ולדעתי יש שני הסברים:
1. פשוט התבלבת במהלך הכתיבה (שגיאה).
2. או שיש משמעות אחרת למות ההורים, והיא איבוד ההורים, משמעות מטאפורית של איבוד ולא המוות שלהם.
כדבר כזה יכול להיות טוויסט בעלילה (אולי לא מבחינת התרחשיות) אלא מבחינת הקורא ומחשבתיו.
--------------------------------------------------------
ציטוט:
אני כבר כותב את המכתב על המחשב, המכתב שיישאר אחרי. הוא מנוסח בצורה טובה, ואני מקווה שמשכנעת. ברור שלא יהיה מזור לכאב שאני אותיר אחרי, אבל אני מקווה שהזמן והסיבות שהובילו לכתיבת המכתב יעלו בסופו של דבר ארוכה.
אני דורך את הנשק. צליל השקשוק החד מתפזר בחלל הבית השקט, אולם נשימותיהם הסדורות של אחי לא מופרעות. אני מקווה כי לא יופרעו לעולם.
ולפתע עוצרת אותי התלבטות. איפה לירות? התחושה הטבעית מובילה לראש, אבל הסצנה של פייל מפול מטאל ג'אקט גורמת לי לחוסר שקט. אני לא רוצה שימצאו אותי ככה. אז מה האופציה הבאה? הלב, אני מניח. אבל אולי אני אפספס? רק זה חסר לי. לנסות להתאבד ולהיכשל. לסבול את המבטים המרחמים של כולם. לעזאזל עם זה. נלך אל הראש.
אני מחזיק את הנשק הדרוך ביד. אני פותח את הנצרה. הגיע הזמן להחליט.
|
אויי למה מחשב , לא שיש לי משהו נגד טכנולוגיה אבל הסיפור נקרא עם טעם ישן בפה, ולדעתי המחשב קצת הורס מהאפקט של זה (או די הורס :\) זה לא הכרחי לשנות אבל לאלה שכמוני אוהבים דברים ישנים מעדיפים מכתב עם נייר ועט.
אני יודע שלכתוב מכתב התאבדות על נייר זה נשמע כסגנון ישן וכול הסופרים משתמשים בזה (אבל לדעתי אם זה מחשב \ או מכתב זה לא מהווה כלום בהתרחשות חוץ מטעם ומסגנון ).
במשפטים האחרונים של פסקה זו חסרים לדעתי קצת מילות רגש שמתארות את המצב של הסופר, לשמל: היד הזיעה בעודה מחזיקה במתכת הכבדה והקרה \ הלב פתאום מתחיל לדפוק בחוזקה וכו'...
השאר מצויין כקודמיו .
---------------------------------------------------------------------------
ציטוט:
ואני יודע שאני לא עתיד לעשות זאת. מאותן סיבות ישנות. ההורים, הדת, וחוסר הרצון לברוח. אני מרגיש שאני רוצה להתמודד עם המצב שלי. בעצם טוב לי עם זה שרע לי.
אני חוזר למחשב, ותוהה על המוות. מדוע אנו כואבים? מדוע אנו מגעגעים? מדוע אנו חשים צער?
אני מעלה מספר תובנות, וכותב:
|
הכחול זאת לא קלישאה ? סתם הערה.
למשל אתה רואה פה איך המחשב גורע קצת מהדרמה, אם זה היה מכתב היית יכול להתעמק יותר בדרמטיות במראה המכתב (אולי בדמעות שזלגו מעיניו של הסופר בעוד הוא כותב את המילים (אף על פי שהוא נשמע כדמות קשוחה קצת כלפי החיים).
-----------------------------------------------------------------------
ציטוט:
"ברור לי כי המעשה הזה עתיד להשאיר בנפשותיכם, ובנפשות כל מי שאני יקר לו, צלקת שאין למחותה למשך שנים רבות, וזמן רב תהיתי מהו הדבר שקושר בקשר חזק כל כך בני אדם. בתחילה חשבתי כי אנו מצטערים בעת מותו של אדם קרוב אילו- על ההחמצה של חייו, על הדברים הגדולים שהוא היה עתיד לעשות ולחוות, אולם הרגשתי כי דבר זה אינו אלא חלק מהעניין כולו. לאחר מכן סברתי כי אנו בוכים על עצמנו- על הגעגוע שבפרידה הסופית הזו, על הבדידות ועל כך שלא נזכה לראות את מושא אהבתנו לעולם. הרגשתי שזו סיבה אמיתית יותר מהראשונה, אולם חשתי שלא היא שגורמת את הקשר הזה, אלא היא תוצאה שלו. בסופו של דבר הגעתי למסקנה כי בני אדם, באופן טבעי, קושרים בנפשם את עצמם ואת הסביבה המוכרת שלהם, זו שעימה הם מבלים שנים רבות, או חולקים בה אירועים מכוננים של חייהם. ברגע שסביבה כזו נכנסת אל עולמו הנפשי של האדם היא הופכת לחלק ממנו, וכשהוא נפרד ממנה הוא בעצם נפרד מחלק מעצמו, וחווה מעין מוות אישי של חלק חשוב של אישיותו, ומכאן תחושת הצער העזה שהוא חש."
|
פה הכותב שופך את הדעה ולא את הרגשות (לא כמו שהרוב מצפה) זה נותן גוון מיוחד לקטע שזה מצויין.
רק אם תוכל לחלק את זה לשתי פסקאות לפחות, כי רצף המשפטים קצת סוחף ואם לא מתרכזים הקורא עלול לאבד קצת את קו המשחבה של הסופר (בסופו של דבר הוא מדבר על נושא שהוא מסובך לכול מי שחי -מוות).
---------------------------------------------------------
ציטוט:
אני כותב זאת כשהחיים מפעמים בי, הרבה מעבר למה שחשתי אי פעם. אני מתנשם עמוקות, משתעל בגרון צרוד, ופונה מהמחשב. אני מביט על המיטה שבחדר, יוצא. חייב לנשום אויר, לבטא את החיות(החיים?חירות? לא כולך מובן) הזאת. אני מוצא את עצמי בסלון, מול החלון שמשקיף על ההר. הראש פועם בכאב, העיניים כבר מטושטשות. אני משעין את הראש על הזגוגית, מניח לקרירות לנסות ולהקל על הכאב, ואז אני מתפרק, מניח לדמעות לצאת, לסמא אותי ולהסתיר אותי מעיני השמש העולה.
|
הסוף משובח כמו ההתחלה, אבל עניין של המשפט: לבוא את החיות הזאת. לא מובן בשבילי (Tשמח לתשובה )
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
בכללי וכמו שאמרתי מקודם קטע משובח, כול הכבוד על הכתיבה הנהדרת
ונשמח לשמוע ממך עוד ,
שיהיה לך ערב\ לילה\ יום נעים,
אמיל .
|
|