07-12-2009, 02:35
|
|
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
|
|
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,133
|
|
|
הנה אשכול עתיק בנושא
אבל כמו שכתבתי שם, דווקא עניין ה"סתירה" בין הדטרמיניזם בידיעת העתיד של ריבון העולמים לבין הבחירה החופשית הוא הקטע הפשוט יחסית להבנה, לדעתי לפחות
למעשה ענית לעצמך כשכתבת שהקב"ה נמצא "מעל הזמן" (והכל מגולגל באמרתו של ר' עקיבא, אותה שמוליק ציטט לעייל, "הכל צפוי והרשות נתונה!")
אך לתפוס איך כל זה מיושם גם לעבר זה כבר תרגיל מוחי לא קטן..
ציטוט:
במקור נכתב על ידי ShoobyD
התשובה היא פשוטה (אם מתעמקים בה...)
ישות אומניציאנטית (כל-יודעת) כמו הקב"ה (או השדון של לאפלס) בהכרח נמצאת מחוץ לגבולות הזמן
ולכן אינה יכולה להשפיע על בחירתם של יצורים אחרים שכן נמצאים בגבולות אלו
דווקא השאלה הזאת היא הכי פשוטה להבנה לדעתי
הרבה יותר קשה לקלוט איך זה מתיישם גם על העבר
לדוגמא, הפרדוקס של ניוקומב שהולך משהו כזה:
נניח ויצור אומניציאנטי (יודע-כל) כלשהו, נניח שדון-לאפלס, עושה איתך עסקה
הוא נותן לך במתנה יהלום ששוויו 50 אלף שקל והעסקה היא שאם תשליך את היהלום לבאר הוא כבר הפקיד בחשבון בנק שלך מליון דולר!!!! אותו שדון-לאפלס יודע כבר מה תעשה, הוא ידע את זה כבר קודם ובהתאם למה שאתה עתיד לבחור הוא כבר שם או לא שם את הכסף בחשבון בנק
עכשיו השאלה היא: מה תבחר? והאם יש לך בחירה בכלל?
הפרדוקס נובע מהמחשבה (המוטעית..) שהעבר הוא קבוע ואין אפשרות לשנותו
אז מצד אחד ישנה המחשבה שהשדון כבר ידע בעבר את הבחירה כך שעדיף להשליך
מצד שני ישנה שוב המחשבה שהשדון כבר הפקיד/לא הפקיד את הכסף ולא משנה מה תעשה, אתה לא יכול לשנות זאת ולכן עדיף לא להשליך
הפרדוקס הזה נפתר באותה דרך כמו השאלה באשכול,
אותו שדון-לאפלס, מעצם היותו כל-יודע, נמצא מחוץ לגבולות הזמן ועל כן הטיעון השני נופל
שכן ברגע שאתה זורק/לא זורק את היהלום אתה משנה רטרואקטיבית את העבר כדי שיתאים למצב
ברגע שזרקת את היהלום "גרמת" לשדון לפלאס להפקיד את הכסף
שוב, הזמן לא חל על שדון-לאפלס ולכן אין לו כל בעיה "לחזור" ולשנות את העבר
למעשה הוא לא צריך לחזור כיוון שהוא נמצא בכל הזמנים בעת ובעונה אחת
הידיעה שלו על מה שהתרחש/מתרחש/יתרחש בעולם לא נמצאת בנקודת זמן ספציפית
יוצא מכאן שהעבר, כמו העתיד, הוא דבר נזיל
לך עדיין נשארת "זכות הבחירה" כיוון שהעבר לא "כופה" עליך שום דבר
לסיכום: השאלה באשכול נופלת כיוון שאין משמעות למשפט "הקב"ה יודע עכשיו את העתיד", בשבילו זה לא עכשיו וזה לא עתיד.
הוא נמצא בכל הזמנים ביחד ולפיכך הידיעה שלו בעבר/הווה את מה שיהיה לא רלוונטית בכלל שכן הידיעה שלו לא "מקובעת" בזמן
כל זה ולא נכנסתי אפילו לנושא של קאנט ו-"משקפי-השמש" שלו.......
|
הבהרה: במשל לעייל כמובן שלך יש רק עבר אחד, אבל אותו עבר נקבע למעשה ע"פ פעולותייך בעתיד
נערך לאחרונה ע"י ShoobyD בתאריך 07-12-2009 בשעה 02:39.
|