23-07-2009, 14:19
|
|
|
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
|
|
ממה נפשך - אשה יכולה לקרוא בתורה.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי דג שמן שמתחילה ב "YNET הרב שרלו מחווה דעתו על צורת התנהלות בתי הכנסת"
בשעת הדחק
מי שאינו יודע לקרוא ויש שם אשה שיודעת לקרוא, בפשטות ישמע ממנה, ויצא ידי חובה לדעת כל הסוברים שאשה יכולה להוציא איש. וכ"כ בכה"ח תרפט, טז, בשם בית עובד ד', והוסיף שאם יזדמן לו אח"כ אפשרות לשמוע איש שיודע לקרוא, יחזור וישמענה מהאיש. אבל לא יברך שוב, משום ספק ברכות.
וכן ציבור שאין איש שיכול לקרוא להם זולת אשה, תקרא להם, ויצאו ידי חובה לפי הסוברים שאשה מוציאה גברים. וכ"כ בחזון עובדיה פורים ע' ס, והזכיר דברי הגהות יעב"ץ שבאר הגמרא מגילה כג, א, הכל עולים למניין שבעה אפילו אשה ואפילו קטן, אבל אמרו חכמים אשה לא תקרא בתורה בציבור מפני כבוד הציבור. שכאשר אין שבעה אנשים שיודעים לקרוא בתורה, מעלים אשה, ולכן אמרו בתחילה הכל עולים. וכיוצא בזה כתב רבי דוד פארדו בחסדי דוד (על התוספתא (פ"ג דמגילה קו, ד), שאם עלתה לא תרד. ע"כ. ופשוט שאם האשה שקוראת לגברים כבר יצאה ידי חובתה, לא יברכו, משום ספק ברכות להקל.
http://www.yeshiva.org.il/midrash/Shiur.asp?id=3233
------------------------------------
כל שכן וכל שכן לרקוד עם ספר תורה (כמובן שלא לעיני גברים).
בחלק מעדות המזרח היה נהוג (עד שש"ס קלקלו אותם) שמורידים את המחיצה בין עזרת גברים לנשים בשעה שמוציאים את ספר התורה.
_____________________________________
|