30-05-2009, 23:32
|
כתב הרכב של ידיעות אחרונות. עיתונאי ועורך ותיק את שירותו הצבאי עשה ככתב בביטאון חיל האוויר
|
|
חבר מתאריך: 31.10.07
הודעות: 81
|
|
אין כזה מטוס, F-32
רעיון תיאורטי יפה, לקחת את מפסיד ה-JSF ולגייר אותו. יש רק כמה בעיות.
אין כזה מטוס, F-32. ה-X-32 שהפסיד ל-X-35 במכרז ה-JSF רחוק מלהיות מטוס קרב סדרתי. אין לו את המערכות של מטוס כזה ברמה של פס ייצור, והוא טרם עבר את כל השינויים הממושכים והיקרים שעובר מטוס X בדרכו להיות מטוס F.
אין לך כסף להפוך את ה-X-32 למטוס קרב סדרתי. לפי גלובל סקיוריטי, לאחר הזכייה ב-JSF קיבלו לוקהיד-מרטין ושותפותיה לצוות חוזה על סך 19 מיליארד דולר להשלמת פיתוח המטוס ומערכותיו. זה אולי רק 10% מעלויות כל הרכש המתוכנן של המטוס, אבל זה מחסל כל כדאיות כלכלית בהחייאת התוכנית הזאת עבור חיל האוויר הישראלי. אגב, רק חוזה הפיתוח של מנוע ה-F-35 שקיבלה פראט אנד וויטני עמד על 4 מיליארד דולר.
אין לך זמן להפוך את ה-X-32 למטוס קרב סדרתי. לוקהיד הוכרזה כזוכה במכרז ה-JSF לפני שמונה שנים! ועדיין אין ייצור סדרתי, ואין טייסת מבצעית בחיל-האוויר האמריקאי, מה שאמור לקאות לפי זכרוני רק ב-2013. בלוח הזמנים הזה, גם אם תחייה את ה-X-32, הוא לא יהיה כאן לפני 2021. האם אתה יכול לחכות עד אז?
מי אמר שה-F-32 יהיה זול יותר מ-F-35? לפי רויטרס, מאז שזכתה לוקהיד מרטין במכרז ב-2001 ועד 2007 זינק מחירו של ה-F-35 ב-38%, מ-50 מיליון דולר ליחידה ל-69 מיליון. איך אתה יודע ש-F-32 לא היה עובר תהליך דומה, שכפי שצוין כאן, מתרחש תמיד בתוכנית מחקר ופיתוח צבאית?
אין כל הצדקה כלכלית להחיות את הבואינג המוזר הזה כתחליף ל-F-35. ועוד יותר, אין הצדקה להתחיל ממדרגה עוד יותר נמוכה, ולפתח ולייצר מטוס כזה לבד. עם כך הכבוד לתעשיות הביטחוניות בארץ, ליכולתן הטכנולוגית וליכולתן לפתח אמל"חים במחירים זולים בהרבה ממתחריהן בחו"ל (תשווה פעם בין נתוני עלויות פיתוח הפיתון-4 לעומת אלה של ה-AIM-9X. אני לא יודע אם הנתון הזה חשוף, אז רק אומר שהטיל הישראלי עלה עשרות אחוזים פחות מהאמריקאי), זה עדיין פרויקט גדול ויקר. בסוף תהיה חייב לרכוש חלק מהטכנולוגיות בחו"ל (מנוע למשל), מה שיגביל אותך בייצוא.
ובכלל, ייצוא של מטוסי קרב, כמו של כל מערכת נשק אחרת, אינו עסק כלכלי גרידא. ההחלטה על רכישת נשק היא פוליטית הרבה יותר מכלכלית. יש לתעשיות הביטחוניות הצלחה רבה בייצוא תתי-מערכות, ערכות השבה, או חימושים שונים. אבל לכמה מערכות נשק שלמות, גדולות ומורכבות הן הצליחו למצוא לקוחות? כך שגם הייצוא לא יציל את הפרויקט.
יש בעיה עם המחיר של ה-F-35. יש הצדקה לחשיבה מחוץ לקופסה בבחינת האלטרנטיבות. למשל, לרכוש את האף-15 החדש מופחת השח"מ ולהשקיע בל"א ובחימושים ישראלים חדשים ומתוחכמים. או אולי לפתח בארץ מל"טי תקיפה חמקניים (מה שיכול להיות זול בהרבה מפיתוח מטוס קרב שלם חדש). ובטח יש עוד אפשרויות.
|