לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #11  
ישן 03-05-2009, 19:50
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
הנה מצאתי בשבילך
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי שמוליק שמתחילה ב ""ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך..."

המצווה הראשונה שאותה מונה הרמב"ם בספר המצוות שלו, היא:
"שנצטווינו בידיעת האלוהות, והוא שנדע שיש שם עילה וסיבה, הוא פועל את הנמצאים, והוא אמרו יתעלה: אנכי ה' אלקיך."

ידיעה אינה רק אמונה בסיסית בקב"ה, אלא היא חזרה ובירור של האמונה הבסיסית. הדעה אינה אמונה ואינה אמירת מילים גרידא, כפי שכתב הרמב"ם במורה נבוכים (א,נ):
"הדעה אינו העניין הנאמר בפה, אלא העניין שהצטייר בנפש כאשר מאמתים אותו שהוא כך כפי שהצטייר".

לכך מגיע האדם מתוך חקירה יסודית ותוך בדיקה מקיפה של ההקדמות אשר הובילו אליה.

אחת הדרכים להגיע להפיכת האמונה לידיעה אמיתית שהאדם חי אותה, היא התבוננות בטבע, כדברי הרמב"ם בהל' יסודי התורה פ"ב:
והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו? בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ, מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר, ומתאווה תאווה גדולה לידע השם הגדול, כמו שאמר דוד: "צמאה נפשי לאלוקים לאל חי" (תהילים מב,ג). וכשמחשב בדברים האלו עצמן, מיד הוא נרתע לאחוריו, ויירא ויפחד וידע שהוא ברייה קטנה שפלה אפלה, עומדת בדעת קלה מעוטה לפני תמים דעות, כמו שאמר דוד: "כי אראה שמיך... מה אנוש כי תזכרנו" (תהילים ח,ד-ה). ולפי הדברים האלו אני מבאר כללים גדולים ממעשה ריבון העולמים, כדי שיהיו פתח למבין לאהוב את השם. כמו שאמרו חכמים בעניין אהבה, שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם.

מיקומה של הלכה זו, בתחילת הספר הראשון (ספר מדע) של הי"ד החזקה, מעיד על החשיבות הרבה הניתנת לנושא כה חשוב ובסיסי בחיי היהודי, שהרי ספר היד-החזקה מיועד ומופנה לכל פרט ופרט בעם ישראל, ומהווה מדריך להנהגה של כלל הציבור. מאידך גיסא, ספרו מורה-הנבוכים מיועד לתלמידי חכמים המחפשים תשובות לשאלותיהם, וכדבריו:
"אין הכוונה במאמר זה להבין את כולם להמון ולא למתחילים בעיון... אלא מטרת המאמר הזה להעיר לאדם דתי, שכבר נקבע בלבו והושג בדעתו אמיתת תורתנו, והוא שלם בדתו, ומידותיו".

משום כך בספרו זה (בפתיחתו) פירט הרמב"ם והרחיב בעניין הטבע והמדעים, על מנת לעזור לאדם הנבוך להתמודד עם שאלותיו.
הלא תראה כי ה' יתעלה זכרו, כאשר רצה להביאנו לידי שלמות ותקינות מצבי חברתנו במצוותיו המעשיות, אשר לא יתכן זה אלא לאחר מושגים מושכלים... אשר לא יתכן דבר זה כי אם במדע האלוהי, ולא יושג אותו המדע האלוהי אלא לאחר מדעי הטבע, כי מדע הטבע תוחם את המדע האלוהי, וקודם לו בזמן הלימוד.

ובחלק א פרק לד, הוסיף וביאר:
... אין במציאות כי אם ה' יתעלה וכל ברואיו, והם כל מה שנכלל במציאות בלעדיו. ואין שם דרך להשיגו אלא ע"י מעשיו, והם המורים על מציאותו... ולכן חובה בהחלט להתבונן בכל המציאות כפי שהיא, כדי שניקח מכל דבר ודבר הקדמות אמיתיות נכונות, שיועילו לנו במחקרינו האלוהיים... אבל ענייני התכונה הגלגלית (אסטרונומיה) ומדעי הטבע - איני חושב שיהא לך ספק בכך, שהם עניינים הכרחיים להכרת יחס העולם להנהגת ה' היאך היא באמת, לא באופן דמיוני. ויש דברים עיוניים רבים, שאף על פי שאין לקחת מהן הקדמות למדע זה, אבל הם מכשירים את המחשבה... והרי הכרחי למי שירצה להגיע אל השלמות האנושית להכשיר את עצמו תחילה במלאכת ההגיון, ואחר כן במקצועות ההכשרתיים כפי הסדר, ואחר כך במדעי הטבע, ואח"כ במדעי האלוהות.

לפי דברי הרמב"ם הנ"ל, ישנם מדעים שהם הכרחיים להיות מדע והקדמה לפני לימוד מדעי האלוהות, לימוד המוביל את האדם אל ההכרה. על ידי חקר ולימוד המדעים, יוכשר האדם ויובל לידיעת ה'. אם כן, במצות "ואהבת את ה' אלקיך בכל לבבך" נכללים גם לימוד המדעים, הכרת המציאות כפי שהיא, וההתבוננות בחכמת ה' בה.
_____________________________________

חזרה לפורום
  #13  
ישן 04-05-2009, 01:40
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
סליחה???? ממורה נבוכים או ממשנה תורה?!
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "אני מקווה שקראת את כל..."

ציטוט:
כל הציטוטים הם ממורה נבוכים

אני יודע שקשה לך עם זה אבל זה:
ציטוט:
והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו, בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול, כמו שאמר דוד צמאה נפשי לאלהים לאל חי, וכשמחשב בדברים האלו עצמן מיד הוא נרתע לאחוריו ויפחד ויודע שהוא בריה קטנה שפלה אפלה עומדת בדעת קלה מעוטה לפני תמים דעות, כמו שאמר דוד כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך מה אנוש כי תזכרנו, ולפי הדברים האלו אני מבאר כללים גדולים ממעשה רבון העולמים כדי שיהיו פתח למבין לאהוב את השם, כמו שאמרו חכמים בענין אהבה שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם".

http://www.mechon-mamre.org/i/1102.htm

ממשנה תורה!
_____________________________________

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 06:25

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר