26-04-2009, 21:10
|
|
|
|
חבר מתאריך: 12.05.05
הודעות: 2,932
|
|
זה נכון, ועדיין מעניין וחשוב לשים לב.
אנחנו הישראלים אולי לא יודעים, אך לסוריה וטורקיה ישנו סכסוך גבולות ותיק הנסוב על אזור מפרץ איסכנדרון. העיר האזורית החשובה שם היא אנטקיה, שנקראת גם HATAY.
טענת הסורים על אזור HATAY דומה לטענתם לבעלות על אזור רמה"ג.
הסורים פעם ירו לשם, לפי מה שסיפרו לי תושבים בעיר, פעם הכוונה היא לתקופה של שנות הששים אם זכור לי היטב, ואני לא מתחייב על זה.
הטורקים החזירו באש פי שלוש ומאז שם שקט מתוח למעט הצהרות של הסורים לעתים נדירות אודות כוונתם לשחרר פעם את האזור.
אחד החברים שלי משם עשה חלק משירותו הצבאי שם וסיפר דברים שהזכירו במשהו את מצב הדברים בגולן- דריכות לקראת נסיונות התגרות סוריים.
יש עוד הרבה מה לספר בסיפור הטורקי סורי, כמו שבסוריה העדה השלטת היא העלאווית, ושבטורקיה העלאווים חצי במחתרת נחבאים אל הכלים והשלטון הטורקי-חילוני מתנגד להם.
גם הפרשה עם בניית הסכר שיצר את אגם אתאטורק במזרח אך פגע משמעותית בזרימת המים אל סוריה.
גם היו כמה כניסות של כוחות צבא או לפחות גיחות אויר נגד מה שהטורקים קוראים מורדים כורדים אנשי PKK והסורים טוענים שהם "בני המיעוט הכורדי שמצאו מנוחה אצל משפחותיהם בצפון מזרח סוריה".
והעניין היסודי ביותר- הטורקים בזים לערבים. בטורקית ישנם פתגמים אודות הערבים, המשותף לכולם הוא לעגנות ובוז לערבים ה"ברבריים" לעומת הטורקים המחונכים, המתורבתים ובעלי הכבוד.
למי שיגיד שזה סתם ולכל עם יש פתגמים המפארים את עצמו ומנחיתים עמים אחרים- אומר רק שהדבר שיקלקל את חופשתך בטורקיה יותר מהכל הוא אם תגרום לטורקי לחשוב שאתה משווה אותו לערבי באיזושהי צורה.
הטורקים גאים בכך שהם בחרו בדת האיסלאם ונטשו את עבודת האלילים (ולא חשוב איך היה התהליך באמת) אך לא מוכנים לסבול השוואה בינם לבין ערבים.
בכלל, בין הטורקים המשכילים, גם אלו הפרו איסלאמיים ולא מערביים שביניהם, תמיד נתקלתי בהערכה ליהודים ולעשייה הישראלית בהתייחסות לפרק הזמן שלפני של"ג. בנושא התנהלות ישראל בשלושים השנה האחרונות הם כבר הרבה פחות איתנו.
כן ניכר השינוי עליו טורחת מפלגתו של ארדוגן (ארדואן) בהטיית טורקיה מן המערב ובחזרה אל המזרח התיכון האיסלאמי, שינוי שמורגש במיוחד בחמש השנים האחרונות ממש בהתנהלות ברחובות כמו גם ברשויות הממשל.
_____________________________________
אם אתה מחזיק ביד ענף זית דק, כדאי מאוד שביד השנייה תהיה לך חרב חדה וגדולה.
(הפרשנות שלי לרעיון שמאחורי סיכת המ"מ)
"שבעה דברים בגולם ושבעה בחכם. חכם אינו מדבר לפני מי שהוא גדול ממנו בחכמה, ואינו נכנס לתוך דברי חברו, ואינו נבהל להשיב, שואל כהלכה ומשיב כעניין, ואומר על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון, ועל מה שלא שמע אומר לא שמעתי, ומודה על האמת. וחילופיהן בגולם.;" מסכת אבות- פרק ה', משנה ז'
|