29-03-2009, 21:59
|
|
|
חבר מתאריך: 04.04.07
הודעות: 809
|
|
רכב תת-מימי חדש מצטרף לחיל הים
דו"צ
יום ראשון, ד' בניסן התשס"ט, 29 במרץ 2009, 17:07
ה"וקטור M-5", רכב תת-מימי מתקדם לזיהוי עצמים יכנס בחודש הבא לשימוש שוטף בספינת אח"י "בת-ים" • בין החידושים המרכזיים: מצלמות וזרועות מתקדמות לתפעול מלא, קבלת תמונה בצבע ומניעת סיכון חיי אדם • כתב אתר צה"ל חזה בחידוש הטכנולוגי מקרוב
רני סנה
רכב תת-מימי חדש לזיהוי עצמים, "וקטור M-5" שמו, ייכנס לשימוש מלא בחיל הים בחודש הקרוב ויופעל באחריות ספינת העזר אח"י "בת-ים". הרכב, תוצרת החברה האמריקאית DEEP OCEAN ENGINEERING, נרכש במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ועבר מספר תרגולים מבצעיים. לרכב התת-מימי מספר חידושים מהותיים על פני הרכב הקודם של החיל, ה"סו-טק", ביניהם שתי מצלמות הניתנות לשינוי זווית הצילום, ביצוע זום וקבלת תמונה בצבע, זרועות המאפשרות עבודה של תפיסת עצמים, חיתוך כבלים ושחרור מטענים, יכולת תנועה במרחב ובהתאמה גם שינוי תמרון המצלמות והזרועות בצורה מתקדמת. רכב ה"סו-טק", יישאר בשימוש חיל הים, אך עם כניסתו לשימוש מלא יהווה ה"וקטור" הרכב העיקרי למשימות איתור תת-מימיות בספינות העזר של החיל.
ה"וקטור" יתופעל על ידי חייל שיאייש את עמדת התצוגה, אליה יקבל את כל הנתונים האפשריים מהרכב. על הנהג יפקד מפקד המשימה, שינחה אותו בפעולות שעליו יהיה לבצע. מפקד אח"י "בת-ים", רב-סרן ע', מסביר שהרכב אמור לזהות עצמים שאותרו על ידי סונרים קודם לכן. "מגוון המשימות של הרכב החדש מתחיל באבדנים כאלה ואחרים של ציוד, עובר גם לכוון של מקרים של תאונות טיסה, ואפשרות נוספת היא איתור מיקוש או כל עצמים אחרים של לוחמה תת מימית". בנוסף, הוא מדגיש את חשיבות הרכב בשמירה על חיי אדם. "אנו מכירים את כל אירועי הקישון למיניהם", הוא מזכיר. "במקום הזה בדיוק נכנסת הטכנולוגיה של רכב תת מימי שאין בו דבר שמסכן חיי אדם ולהפך: יכול לחסוך את הסיכון מהצוללים. יש לזה מחיר מבחינת היכולת: הרכב הוא לא מוח אנושי ולא מסוגל לקבל החלטות בזמן אמיתי, אבל ככל שהטכנולוגיה מתקדמת ומאפשרת תמונה אונליין על פני כלי השיט וגם יכולת תנועה או כוח במידה ונדרש לכך, המשימות שלו רק הולכות וגדלות".
שתי אוניות העזר של חיל הים, אח"י "בת-ים" ואח"י "בת-גלים", הגיעו לחיל בחורף 2006 וכבר נמצאות בפעילות אינטנסיבית בסיוע לכוחות הימיים. "ספינות העזר נכנסו למלא פער שהיה קיים בחיל הים בין גוררות, שתפקידן העיקרי הוא משימות נמל כמו פריקה ועגינה, ובחיל הים הגוררות מצאו עצמן עובדות לא מעט גם בים הפתוח והן לא מתאימות לזה מבחינה תכנונית", מסביר רס"ן ע' את חיוניותן של אוניות העזר. "החלק השני הוא שלא היה נכון להפעיל אוניות גדולות במשימות עזר בים הפתוח. לתוך הנישה הזאת נכנס האפיון של אוניות העזר, שמטרתן סיוע לצוללות, חילוץ והצלה, סיוע במשימות השוטפות של היחידות הלוחמות והתעסקות עם התווך התת-מימי בכל המישורים שלו". בנוסף, ממלאות האוניות לעתים כאוכפות הסגר ומגבלות הדיג בחופי רצועת עזה. "ליחידת האיתור משימות בט"ש קבועות שנדרשת לבצע על בסיס קבוע ופעולות אלה כוללות גם שימוש ברכב", מסכם רס"ן ע'.
|