21-12-2008, 20:25
|
|
|
חבר מתאריך: 28.09.07
הודעות: 201
|
|
מידע על הרכבת מפורום תחבורה ציבורית של תפוז
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי נתב שטח שמתחילה ב "מי מכיר מס"ב אנגלית מתל אביב למזרח רמת השרון?"
תודה לישראלה היפהפיה ול esamha כאן בפורום. הכל היה חדש לי.
קיראו תשובה מפורטת של חן מלינג בפורום תחבורה ציבורית של תפוז.
זה מה שחן כתב:
"מסילת הברזל שמסומנת במפה הוקמה החל מדצמבר 1917 על-ידי הצבא הבריטי לאחר התייצבות החזית מול התורכים במרכז ארץ ישראל, מצפון לירקון.
המסילה היתה מסילה צרה, ברוחב 60 ס"מ, שהקמתה החלה בנמל יפו, בו נפרקו החומרים והציוד עבורה. מנמל יפו נמשך התוואי לתחנת הרכבת של יפו לאורך רחובות העיר (כולל כיכר השעון) ומתחנת יפו הונחה המסילה על תוואי קו יפו-ירושלים, שקטע יפו-לוד שלו פורק בידי התורכים בתחילת המלחמה. הקו החדש הסתיים בתחנת לוד הבריטית החדש והגדולה, שם פגש קווים בשלושה רוחבי מסילה שונים אחרים.ממזרח לתל אביב של אז הוקם צומת, ממנו נמתחה שלוחה ארוכה צפונה, לעבר החזית. בניגוד למה שמופיע במפה, כנראה שלפחות בחלק מהזמן הצומת היה ממש משולש, כלומר אפשר נסיעה ישירה מכל כיוון לכל כיוון.
אחרי התקדמות הבריטים צפונה, איבדה השלוחה לחזית את תפקידה, אבל לפחות חלק מהמסילה נשאר עדיין מונח ומחובר עד אחרי המלחמה, כפי שיוזכר בהמשך. עם תום המלחמה המשיכה מסילת ה-60 ס"מ לשרת את הצבא ואת האוכלוסייה האזרחית בין יפו ללוד, עד שקטע תחנת יפו-תחנת לוד הוסב לרוחב תקני לקראת סוף 1920.
כאמור, זה לא היה סוף הסיפור - השלוחה צפונה עוד הופעלה לפחות עוד פעם אחת, כאשר בפסח 1921 נסעו מתיישבי עיר גנים העתידית לראות את השטח אותו רכשו ברכבת שהופעלה עם קטר ונמכרו עבורה אף כרטיסים (ראו אזכור קצר במאמר בויקיפדיה). הם קיוו להמשיך ולהשתמש בקו עבור עבודות הבנייה ואולי גם לשירות ציבורי בעתיד, אך זה לא הסתייע, ולכל היותר נעזרו במסילה בשביל לדחוף או למשוך קרוניות של חוברי בנייה, בלי הנעה מכנית. באותה תקופה החלו הדיונים בין מתיישבי פתח תקווה להנהלת הרכבת על הקמת שלוחת מסילה לפתח תקווה, והאפשרות הראשונה שנבדקה היתה שימוש במסילה הצרה והארכתה, עם אפשרות להסבתה למסילה תקנית. מאמץ רב הושקע בבדיקת תוכנית זו, אבל היא נזנחה לבסוף לטובת הקמת שלוחה מכיוון ראש העין. דרך אגב, אין לי מושג איך הגיעו הקטר והקרונות לנסיעה של פסח 1921, אם הקטע שבין תחנת יפו (בה נמצא מוסך הקטרים של ה-60 ס"מ) לצומת כבר הוסב למסילה תקנית ב-1920.
בין נמל יפו לתחנת יפו המשיכה המסילה הצרה בשירות ציבורי לפחות עד 1927, ונסגרה רשמית ב-1928. לפחות בחלק מהמסמכים, מתייחסת רכבת המנדט (PR) לקו זה כ-"Jaffa Tramway" - הגיוני, כי המסילה הונחה ברובה לאורך רחובות ציבוריים, גם אם לא היתה לאורך קטע זה תנועת נוסעים, אלא בעיקר משא. לפיכך, הרכבת הקלה בירושלים היא לא הרכבת הקלה הציבורית הראשונה בארץ..."
|