לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה בן מאיטליה – אומר בונג׳ורנו, בת מצרפת – אומרת בונז׳ור. קאן מיפן – אומר אוהיו, כשהוא בא לביקור | עברי, דבר עברית והבראת! (אב״י) | מילים ומקורן | שגיאות בתקשורת | חידות היגיון | קורס לימוד לטינית בלעדי לפרש רוביק רוזנטל, אשכול האירוח חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > שפות ובלשנות
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #4  
ישן 27-10-2008, 09:58
צלמית המשתמש של זיו
  זיו זיו אינו מחובר  
L'enfer, c'est les autres
 
חבר מתאריך: 21.11.01
הודעות: 29,238
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי puzpuz שמתחילה ב "הבנתי, וזה נשמע הגיוני"

הביטוי "אלוהים אדירים" במקורו הינו ביטוי פלישתי, שהשתרש בשפה העברית. (ספר שמואל א פרק ד ח', שם הפלישתים צועקים 'אוֹי לָנוּ מִי יַצִּילֵנוּ, מִיַּד הָאֱלֹהִים הָאַדִּירִים וגו'') הפלשתים האמינו באלילים רבים, ומן הסתם יש להם סיבה לדבר כך. הסיבה להשתרשות היא מפני שהמלה אלוהים הינה ברבים (היחיד הוא 'אלוה' שמופיע גם הוא בתנ"ך) וזו הצורה המקובלת לשימוש בה. למה משתמשים ב'אלוהים'? זו כבר שאלה אחרת; הסיבה לכך היא דרך כבוד - ריבוי מלכותי, שהוא פניה בלשון רבים לאישיות נכבדת. זו הדרך שבה פונים אל מלכים, וגם מלכים נהגו לדבר בלשון זו על עצמם. זו לא המצאה של העברית, והריבוי המלכותי מופיע גם בשפות זרות. גם בזמננו משתמשים בלשון רבים בפניה אל רבנים ובמקומות אחרים שנשמר בהם מעט כבוד.

עריכה: בניגוד להסבר של dorM, אנשים דתיים לא משתמשים בביטוי הזה כלל, ואם כן, הרי זה מחוסר ידיעה. זה אווילי לומר שאדם דתי יפנה לאלילים, או שיאמר את המלה אלוהים לשוא.
_____________________________________
..


נערך לאחרונה ע"י זיו בתאריך 27-10-2008 בשעה 10:05.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 03-11-2008, 16:32
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD מנהל ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,133
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי puzpuz שמתחילה ב ""אלוהים אדירים""

אני אצטט גדולים ממני

"בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ" (בראשית א' א')
פירוש אבן עזרא באותו מקום: אלהים – אחר שמצאנו "אלוה", ידענו כי "אלהים" לשון רבים. ושורש זה – מדרך הלשון, כי כל לשון יש לו דרך כבוד. וכבוד לשון לועז, שיאמר הקטן לנוכח הגדול לשון רבים. ובלשון ישמעאל, דרך כבוד שידבר הגדול כמו המלך בלשון רבים. ובלשון הקודש – דרך כבוד לומר על הגדול לשון רבים, כמו אדונים ובעלים, שאמרו: "אדנים קשה" (ישעיהו יט ד), "ולקח בעליו" (שמות כב י). וכן מילת "עליו", "אליו", "עדיו". על כן יאמר הכתוב "ברא", ולא "בראו".


"ויהי כאשר התעו אתי אלהים מבית אבי ואמר לה זה חסדך אשר תעשי עמדי אל כל המקום אשר נבוא"
(בראשית כ' י"ג)
רש"י על המקום: "כאשר התעו" - לשון רבים ואל תתמה כי בהרבה מקומות ל' אלהות ול' מרות קרוי לשון רבים אשר הלכו אלהים אלהים חיים אלהים קדושים וכל ל' אלהים ל' רבים וכן ויקח אדוני יוסף אדוני האדונים אדוני הארץ וכן בעליו יומת והועד בבעליו וכו'.


"ויבן שם מזבח ויקרא למקום אל בית אל כי שם נגלו אליו האלהים בברחו מפני אחיו"
(בראשית ל"ה ז')
רש"י על המקום: "נגלו אליו האלהים" - במקומות הרבה יש שם אלהות ואדנות בלשון רבים כמו אדני יוסף אם בעליו עמו ולא נאמר בעלו וכן אלהות שהוא לשון שופט ומרות נזכר בלשון רבים אבל אחד מכל שאר השמות לא תמצא בלשון רבים.


התופעה נקראת "ריבוי של כבוד" (בלטינית: pluralis majestatis)
משפט לדוגמא: "בעז"ה מחר אהיה הבעלים הגאים של שיחון עברי-קזאחסטני חדש!"

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 18:07

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר