|
29-09-2008, 15:08
|
|
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
|
|
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
|
|
|
ובכן מסתבר שבאמת יש קשר
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב ""עזית הכלבה הצנחנית" עד כמה יש קשר בין הסרט למציאות?"
הסרט אכן צולם בסירקין כפי שאפשר לקרוא בראיון עם המאלף משה אנגלברג שגם אילף את הכלבים ששיחקו בסרט וגם היה בין מקימי בית הספר של יחידת הכלביה.
הדגשתי בקו תחתי את הקטעים שמבהירים את הנ"ל.
ואם אכן כך, האם סירקין היה עדיין בסיס טיסה פעיל בתחילת שנות ה70 או שרעש המטוס בסרט הוא מיקרי לגמרי?
למי קראתם כלבה?
יום אחרי שהוטלה פצצת וינוגרד, החלטנו להביא לכם מעט נוסטלגיה מהימים בהם שרר בארץ קונצנזוס לאומי. "עזית הכלבה הצנחנית" היה אחד מיני סרטים רבים שהביעו את הגאווה הלאומית. ואכן, מתברר שעזית היתה גבר-גבר-גבר
בילי פרנקל [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://news.fresh.co.il/icons/maariv.gif] 1.5.07
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] בימים אלה, בזמן שמרבית הציבור עדיין מעכל את מסקנות דוח הביניים של ועדת וינוגרד אודות כשלי מלחמת לבנון השניה (ולא חסרים כאלה) חוסר ההסכמה המשווע על נחיצות אותה מערכת קיץ אומללה מתבלט, במיוחד לאור התעקשותם של המנהיגים לדבוק בכיסאותיהם ויהי מה.
בשנים של לאחר מלחמת ששת הימים, לעומת זאת, שרר בישראל קונצנזוס לאומי. בין השאר, הביאו תוצאות המלחמה להסרת תחושת האיום הקיומי ולתפיסה לפיה הכוח הצבאי עשוי לספק פתרון לבעיות פוליטיות. סרטים רבים שנעשו באותה התקופה מדגימים את התחושה הלאומית-הרואית שהתעוררה, בתוכם "60 שעות לסואץ", "המטרה טיראן", "חמישה ימים בסיני", "הפריצה הגדולה" ו"מבצע יהונתן". גם מקומם של סרטי הילדים לא נפקד ובשנת 1972 יצא לאור הסרט המפורסם, " עזית הכלבה הצנחנית", בבימויו של בועז דוידזון. הסרט עורר הדים רבים וילדים רבים חלמו לגדל כלבה כמו עזית.
הסרט מבוסס על סדרת הספרים שכתב הרמטכ"ל לשעבר, רב- אלוף מוטה גור ז"ל, שנשאה את אותו השם. סדרת הספרים מאוד הצליחה בקרב ילדי ישראל וגוללה את עלילותיה של עזית, הכלבה האמיצה והנועזת, שמסייעת לצה"ל בפעילויות שונות. בהמשך הפכו הספרים להצגה, שרצה על במות ישראל ובמהרה נעשה הסרט הידוע. דמותה של עזית בסרט המיתולוגי גולמה על ידי כלבים שונים, כולם היו רועים גרמניים זכרים, שאולפו בידי מאלף הכלבים הידוע משה אנגלברג. לדבריו, העובדה הזו לא היתה קשורה באידיאולוגיה מכוונת אלא ביד המקרה: "באותה תקופה עבדתי בעיקר עם זכרים. לא היו לי נקבות מאולפות דיין".
ההצגה עלתה על במות ישראל בתחילת שנות השבעים והופקה על- ידי האחים קריים. בהפקה הראשונה כיכב הכלב פלש, כלבו של אנגלברג, שהגיע עמו ארצה מדרום אפריקה על-גבי אונייה. אנגלברג ואישתו עלו זמן קצר קודם לכן, בשנת 1969, יחד עם 15 כלבים נוספים, כולם רועים גרמניים, מתוכם שבעה גורים שנולדו בדרך. אנגלברג הכין את פלש לתפקידו בהצגה ולמרות שפלש כבר היה בן עשר שנים בעת שההצגה עלתה, הרי שהוא תיפקד מעל מעבר ושיחק בלמעלה מ-120 הצגות.
אנגלברג מספר שלאחר 50 הצגות בהן הוא ליווה את ההצגה ועמד מאחורי הקלעים לפקח על הנעשה, הוא חדל להגיע מאחר שהתברר שהכלב מכיר את התפקיד שלו טוב יותר מהשחקנים ולפעמים אף מזכיר להם מה עליהם לעשות. כך, הוא אומר, בשאר ההצגות הגיעה מונית לאסוף את פלש ולהחזירו בסיום העבודה.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/archive/408x322/752/991.jpg]
אנגלברג עם כרזת הסרט
בתפקיד עזית: ארי, אלון ואפולו [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
בהפקה השניה גילם את עזית רועה גרמני בשם ברי, בו נתקל אנגלברג במסגרת עבודתו עם הצבא. אנגלברג, שמחזיק כיום בפנסיון מרשים לכלבים בכפר טרומן, בעל ניסיון של 40 שנה באילוף כלבים, פתרון בעיות התנהגות וחינוך גורים וכן תרם רבות לעיצוב תחום הכלבנות בישראל, היה גם ממקימי מערך הכלבים בצה"ל ושימש כמאלף ראשי, בתחילה כאזרח עובד צה"ל ובהמשך בשירות המילואים. בתוך כך, הוא סייע בהקמת בה"ד 17 לאימון כלבים ללוחמה בטרור מיד עם הגיעו לישראל, שם, כאמור, פגש את ברי, שאולף על ידיו במסגרת הצבאית, אבל לא התאים לצבא.
כאשר הוחלט על הפקת הסרט, שוב פנו לאנגלברג, שהפעם סיפק שלושה כלבים אשר נטלו חלק בצילומי הסרט: ארי, אפולו ואלון. שלושת הכלבים היו בני שלוש בערך והיו להם ארבעה אחים נוספים, כולם ילידי השגר הראשון של הרועים הגרמניים שלו בישראל. בתמונה אותה הוא מחזיק במשרדו אפשר לראות את ארי ואלון, שזכו פעמים רבות בתואר אלופי הארץ בתערוכות כלבים שהתקיימו בתחילת שנות השבעים.
עלילת הסרט מספרת על עזית, הכלבה הנבונה של של ד"ר חרובי ובתו תמי (מונה זילברשטיין). תמי וסגן אורי (יוסי פולק) מהצנחנים מתאהבים, וגורלו נקשר גם בעזית. הכלבה החכמה נשלחת לקורס אילוף, שנועד להכשירה למשימות איתור ובילוש, לאחר שהצילה את אשת הקצב השכונתי משודד ארנקים ובמהרה נשלחת למשימה מיוחדת ומסייעת בחילוצו של אורי משבי מחבלים.
כיוון שמדובר היה בכלבה נקבה, אנגלברג מספר שמבושיהם של הכלבים הוסתרו באמצעות כיסוי פרווה שנקשר באמצעות גומיות סביב למותניהם. הוא מספר שברוב הזמן ניתן לראות על המסך את ארי, שגילם את עזית ברובו של הסרט. אפולו הופיע בחלקים מסוימים דוגמת הסצנה בה גנב מימיה ממחבל ערבי והעביר אותה לפולק השבוי על מנת שישתה ואילו אלון, שכונה גם וויילדי, החליף את ארי, שקיבל זיהום בכף רגלו ולא יכול היה לעבוד במשך ארבעה ימים. אלון הופיע בקטע אחד קטן, בו עזית גוררת והורגת מחבל רכוב על ג'יפ, שירה לעבר כוחות צה"ל.
שתן של כלבה מיוחמת [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
הסיבה בעטייה השתמשו בשלושה כלבים לצורך צילומי הסרט היא העומס שהוטל על הכלבים, אשר אינם רגילים לימי צילומים אינטנסיביים ומעייפים. אנגלברג מספר, שהצילומים ארכו יותר מחודשיים, במהלכם הוא למד כיצד אפשר לתעל את העבודה ולעייף פחות את הכלבים. בתוך כך, הוא מוסיף שעם הזמן הוא החל להשתמש בכלבים אחרים בזמן ההכנות לצילומים, על-מנת לחסוך אנרגיות וכוחות לכוכבי הסרט.
יוזמות כגון אלו לא תמיד עברו בשלום. לדבריו: "בועז במאי מעולה. אמנם בהתחלה היינו רבים, אבל בסוף הוא הבין שאני יודע על מה אני מדבר ונתן לי את החופש לעבוד בהתאם להבנתי", הוא אומר ומוסיף: "טיפול בכלבים מצריך הרבה ניסיון וגם לי לקח לי זמן ללמוד את זה. בהתחלה חילקו לי הוראות, להחזיק אותו ככה או ככה, אבל אז הכלב היה מתעייף מהר ונשכב.
גם לאנגלברג כמה דקות של תהילה בסרט, בסצנה בה נשלחת עזית לאימונים, אז רואים אותו מאמן את החיילים עימה. הוא מספר כי הסצנה צולמה בבה"ד 17, בדיוק במקום בו נהג להדריך את החיילים ולמעשה, משקפת חלק מחיי היום-יום שלהם. עוד הוא מספר, שהסרט כלל צילומי סצנות מסוכנות למדי, דוגמת סצנה בה רצה עזית תחת מטח מרגמות כאשר עזרים מתפוצצים מימינה ומשמאלה. לדברי אנגלברג, הוא עבד רבות עם ארי על מנת שירוץ בהתאם להוראות, כיוון שסטיה של מספר מטרים מהמסלול, עשויה הייתה להסתיים בהעפתו לאוויר, בפציעה קשה ואפילו במוות.
יחד עם זאת אנגלברג מספר, שבקטע בו רואים את עזית צונחת, צופי הסרט אינם רואים צניחה אמיתית של כלב. ארי צולם טרם הצניחה, כאשר המטוס היה על הקרקע ולאחריה, אבל באוויר החליפה אותו בובת עץ.
בסיום הסרט, לאחר שסגן אורי נפצע מירי ומשתחרר מבית החולים, רואים אותו ואת עזית רצים זה לעבר זה, כמיטב מסורת סרטי הקיטש. אנגלברג מספר שהסצנה, שצולמה על גבי המדשאות של בית החולים בלינסון, לא הייתה פשוטה לביצוע, כיוון שארי לא חיבב את פולק במיוחד ולא הראה נכונות לרוץ לעברו. צפייה בסרט אינה מסגירה את הפתרון אותו הגה אנגלברג, שלקח שתן של כלבה מיוחמת והספיג אותו בבגדיו של פולק. זה עבד.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il
|
|