03-10-2008, 01:48
|
|
|
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 4,106
|
|
המקור לדברים הינו הרמב"ם בהלכות תשובה פרק א הלכה ד, להלן ציטוט:
אף על פי שהתשובה מכפרת על הכל ועצמו של יום הכפורים מכפר, יש עבירות שהן מתכפרים לשעתן ויש עבירות שאין מתכפרים אלא לאחר זמן, כיצד עבר אדם על מצות עשה שאין בה כרת ועשה תשובה אינו זז משם עד שמוחלין לו ובאלו נאמר שובו בנים שובבים ארפא משובותיכם וגו', עבר על מצות לא תעשה שאין בה כרת ולא מיתת בית דין ועשה תשובה, תשובה תולה ויום הכפורים מכפר ובאלו נאמר כי ביום הזה יכפר עליכם, עבר על כריתות ומיתות בית דין ועשה תשובה, תשובה ויום הכפורים תולין ויסורין הבאין עליו גומרין לו הכפרה, ולעולם אין מתכפר לו כפרה גמורה עד שיבואו עליו יסורין ובאלו נאמר ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם, במה דברים אמורים בשלא חילל את השם בשעה שעבר אבל המחלל את השם אע"פ שעשה תשובה והגיע יום הכפורים והוא עומד בתשובתו ובאו עליו יסורין אינו מתכפר לו כפרה גמורה עד שימות, אלא תשובה יום הכפורים ויסורין שלשתן תולין ומיתה מכפרת שנאמר ונגלה באזני ה' צבאות וגו' אם יכופר העון הזה לכם עד תמותון.
ומקורו של הרמב"ם בגמ' במסכת יומא דף פ"ה בברייתא דד' חילוקי כפרה.
הכוונה שם אינה שאין כפרה כפי שכתבת בשאלתך אלא שאין כפרה גמורה עד לזמן המיתה. כלומר תשובה יוה"כ ויסורים תולים ורק המיתה בכחה לכפר לגמרי על החטא. למעשה מי שעושה תשובה על כך ערב יוה"כ ומתיסר אח"כ יכופר בהכרח בשעת מיתתו. יש להדגיש כי הגמ' אומרת כי גם תקלות פעוטות נחשבים ליסורים כמו נקיפת אצבע או הכנסת היד לכיס והוצאת מטבע לא נכונה וכדו'.
יש להדגיש כי חילול ה' הוא דוקא אם אכן נהגת שלא כשורה מהבחינה ההלכתית אבל במידה ונהגת כשורה והדבר לא מצא חן בעיני מישהו אין בכך חילול ה' אלא להפך ועל כך נאמר בריש או"ח ואל יתבייש מהמלעיגים עליו.
כמו כן מיסודי התשובה בעניין זה (במידה ואכן מדובר בחילול ה') לפייס את מי שצריך ולבטל במידת האפשר את החילול ה' שנגרם ובאם יגרם על ידי כך קידוש ה' בטל המעשה מעיקרו.
אני ממליץ בנוסף אם בכחך הדבר ללמוד בספר שערי תשובה בפרט את שער א' ולהבין משם את יסודות התשובה. ואת מדרגותיה השונות. יש להבין כי לתשובה מדרגות רבות ואינו דומה מי שהרהר תשובה בלבו שנחשב לצדיק גמור לענין קידושין (המקדש אשה על מנת שאני צדיק גמור חוששין לקידושיו שמא הרהר תשובה בלבו - מסכת קידושין פרק האומר ונפסק באבן העזר סימן ל"ח) למי שקיים את כל יסודות התשובה המוזכרים בר' יונה או את תשובת המשקל המוזכרת בספר הקנה וכדו'.
(כמשל גס לענין דרגת הכפרה יש לדמות את החטא לגידול שתשובה ראשונית מסירה את חלקו הממאיר תשובה נוספת מרפאת את הפצע הפתוח מעט, מעבר לכך הוא מגליד לאחר מכן נשארת צלקת ותשובה מעולה ביותר עד דכדוכה של נפש מרפאת לחלוטין את הצלקת. למעשה הדברים מורכבים מאוד ובחטאים שונים נפגמים חלקי נשמה שונים וברמת פגיעה שונה. אני מדגיש כי מדובר בתיאור גס מאוד)
באם רצונך במקורות נוספים על מנת להבין את עניין התשובה השייך לכאו"א מאיתנו בפרט בימים אלו אנא ציין זאת כמובן שהנושא דורש הבנה רבה והוא רחב מאוד.
נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 03-10-2008 בשעה 01:52.
|