לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 22-07-2009, 10:29
  הננר הננר אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 15.07.09
הודעות: 117
על מאורע ברנר וספיחיו.

בסוף שנת (תרע"א) 1910 פרסם ברנר מאמר שעורר סערה ופולמוס בכל עולם הספרות העברי וגרם למשבר עמוק ביחסים בין סופרי א"י ובין ועד התמיכה האודסאי וסופרי אודסה. המאמר והפולמוס שבא בעקבותיו ידועים בשם "מאורע ברנר". במאמר, "על חזיון השמד" שמו, התייחס ברנר (שחתם על המאמר בשם י. חבר) לסוגיא שהעסיקה את העולם היהודי באותן שנים, סוגיית ההתבוללות והמרת הדת. בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 היה זה חזיון נפוץ לראות צעירים יהודים ממירים את דתם לנצרות. בעיתונות התנהלו ויכוחים סוערים על היחס הראוי לנצרות. ברנר ניסה לטעון שהמרת הדת עליה התריאו כל העיתונים איננה הבעיה העיקרית של העם היהודי. בניסיון להוכיח את טענתו השתמש ברנר באמירות רדיקאליות קיצוניות ביחס בין הלאום לבין הדת. ברנר ניסה להגדיר את דמותו של העברי החופשי המתנתק מכבלי הדת הכובלת. אליבא דברנר אין שום הבדל בין היהדות לנצרות. את שתי הדתות הוא דוחה מכל וכל.

...כן, הברית הישנה. הברית הישנה והחדשה. גם בזה יש באים ומפחידים: הברית החדשה עליכם, בני בניהם של בעלי הברית הישנה!... אולם אני, העברי החפשי, עונה על הפחדה זו לאמור:כשאני לעצמי אין בשבילי גם לברית הישנה אותו הערך, שהכל צועקים עליו בתור "כתבי הקודש'' , "ספר-הספרים",""הספר הנצחי" וכו' וכו'. מן ההיפנוז של עשרים וארבעת ספרי הביבליה נשתחררתי זה כבר, כבר... הרבה ספרי חול מן הדורות האחרונים יותר קרובים אלי, יותר גדולים בעיני ויותר עמוקים. אך אותה החשיבות שאני מכיר ומוצא בתנ"ך, בתור שרידי זכרונות מימים רחוקים ובתור התגלמות רוח עמנו ורוח האנושי שבנו במשך של הרבה דורות ותקופות – חשיבות זו אני מוצא ומכיר גם בספרי הברית החדשה (בכוחם הספרותי של אלה ואלה איני נוגע). גם ה"ברית החדשה" – ספרנו הוא, עצם מעצמנו ובשר מבשרנו. ואת זה, מה שאני מכניס בשבילי (לא כל חברי יסכימו לי – אני יודע!) את "הברית החדשה" לתוך ירושתו הרוחנית, אין אני חושב כלל לאיזו מהפכה ברוחי, שצריך אני לפחד ממנה או להינבא ולהכריז עליה, הואיל ולמרות כל הפלפולים והחקירות התיאולוגיות אין אני רואה שום הבדל יסודי בין השקפת העולם הסגפנית והנכנעה לפני אלוהים של הנביא מענתות ושל הנביא מנצרת – ממקור אחד יהלכון.שאלת חיינו היהודית היא לא שאלת הדת היהודית, שאלת "קיום-היהדות". את רעיון-התערובת הזה צריך לעקור משורש. אחד-העם עשה זה פעם והתחרט. אבל אנחנו, חבריו היהודים החפשים, אין לנו וליהדות כלום, ואף על-פי כן הננו בתוך הכלל בשום אופן לא פחות ממניחי תפילין וממגדלי-ציצית. אנחנו אומרים: שאלת חיינו היא שאלת מקום עבודה פרודוקטיבית בשׁבילנו היהודים... אנחנו, היהודים החיים, בין אם אנחנו מתענים ביום-כיפור ובין אם אנו אוכלים בו בשר בחלב, בין אם אנו מחזיקים במוּסרה של הברית הישנה, בין אם אנו בהשקפת עולמנו תלמידים נאמנים לאפיקוֹר – אנחנו איננו חדלים להרגיש את עצמנו בתור יהודים, לחיות חיינו היהודים, לעבוד ולברוא אָפני עבודה של יהודים, לדבר בשפתנו היהודית, לקבל מזוננו הרוחני מספרותנו, לעמול בשביל תרבותנו הלאומית החפשית, להגן על כבודנו הלאומי וללחום את מלחמת קיומנו בכל גילוי, שמלחמה זו מקבלת.
המאמר החריף והבוטה עורר סערה עזה. מהצד הדתי התגובות היו צפויות. אולם התגובה החריפה והמשמעותית ביותר הגיע מכיוונו של אחד העם. אחד העם שלא ידע שברנר הוא מחבר המאמר, תבע מחברי הוועד האודסאי שתמכו כספית ב"הפועל הצעיר" להתנער מכתב העת ולהפסיק את התמיכה בו. זמן קצר לפני שברנר כתב את מאמרו הפרובוקטיבי התפלמס אחד העם עם חוקר דת יהודי בשם קלוד מונטיפיורי. מונטיפיורי כתב ספר בו קרא לשלב בין היהדות ובין הברית החדשה. הוא פירש את הברית החדשה, רומם את ערכיה הנעלים לעומת ערכי תורת ישראל וקרא להחשיב את ישו כנביא היותר גדול בישראל. אחד העם יצא בתוקף כנגד מונטיפיורי ובמאמר שפרסם "על שתי הסעיפים" מוכיח שהיהדות אין לה שום דבר עם הנצרות, ושילוב של שתי הדתות אינו עומד במבחן המציאות. הוא ראה במאמרו של ברנר כמתריס כלפיו, ולכן הגיב בחריפות רבה כל כך.

חברי הוועד האודסאי ובראשם ביאליק, קלויזנר ואוסישקין החליטו לקבל את תביעתו של אחד העם. הם הודיעו על הפסקת התמיכה ב"הפועל הצעיר" עד אשר ישנה העיתון את אופיו ותכניו. החלטת הוועד עוררה סערה בקרב חברי האינטליגנציה העברית בארץ. ביפו נערך כינוס של סופרים ע"מ לדון בהחלטת הוועד. הכינוס הסוער ערך 6 שעות ובסופו נתקבלה ההחלטה הבאה: "סופרי א"י שהשתתפו באסיפה מיום יג' שבט תרע"א מוצאים, שאפי' אם מאמרו של מר י.ח. ברנר מכאיב לרבים בתכנו ובצורתו, הנה הפסקת התמיכה של "הפועל הצעיר" בגללו, הוא מעשה שלא כהוגן מצד הוועד האודסאי...".

חשיבותה של האסיפה הייתה גדולה. האסיפה מסמלת את התנתקותם של סופרי א"י מכבלי תמיכתם האדנותית והשולטת של המרכז הספרותי המזרח – אירופאי בו שלטה חבורת הסופרים האודיסאית בראשותו של אחד העם. באסיפה התגבשו אנשים בעלי תודעת תרבות מקומית ויצאו כנגד האפוטרופוסות התרבותית האירופאית. יש כאן מעין הכרזת עצמאות של סופרי הדור הצעיר הארצישראלי המודרני המשתחרר מכבליו הרוחניים של דור הסופרים הגלותיים. באסיפה נתברר מעמדו המיוחד של ברנר בתרבות הארצישראלית. סופרים וכותבים מכל קצווי הקשת התרבותית תמכו בו תמיכה גורפת. אפי' סופר דתי כאז"ר, מקורבו של הר' קוק, שלמרות הסתייגותו מתוכן המאמר, תיאר את ברנר כאחד מל"ו הצדיקים המקריב את חייו לאחרים. איש שכולו רוח. אחת מתוצאות הפולמוס הייתה שברנר הפך לסמלה של התרבות הישראלית החדשה המתהווה בארץ ישראל.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 22-07-2009, 12:57
  .ישראלה היפהפיה .ישראלה היפהפיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
איני רואה את הציר דת-אתאיזם כציר זהה לציר יהדות-ציונות
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי ארדיכל שמתחילה ב "תודה"

ובודאי שלא לציר זהות לאומית-קוסמופוליטיות.

מאמר הגות של איש תם ובעל מחשבות אשר יש לקוראו על רקע 'הימים ההם' ולא 'הזמן הזה'. יותר בבחינת מאבק פנימי בין 'בית אבא' לבין 'העולם הגדול'.

אזכיר גם כי אותו אדם בדיוק נמשך לארץ ישראל, חי בדוחק ביחס למה שיכל לעשות בכשרונו בנכר, ישב ויישב את לוע הארי ואף שילם מחיר נורא על הפער הקיים תמיד בין הגות לבין מעשה.

אמר ברנר במאמרו: אני ראשית לכל אדם מוסרי ואיני רואה ביהדות את זהותי העיקרית - באו הפורעים ואמרו מוסרך אאינו מוסרנו ובעיננו יהודי נולדת ויהודי תמות.

נתקלתי יותר מפעם [האמת - פעמיים..] ב'סרוג' אשר כינה את ברנר 'תלמיד חכם'.

ובאשר לעגלה הריקה והמלאה - סברתי כי הספור מקושר לחזון איש ולא לרב קוק [או שמא חזרה על עצמה האמירה פעמיים?]
_____________________________________
http://www.youtube.com/watch?v=RTf09_AuwrE&noembed

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 22-07-2009, 13:41
  הננר הננר אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 15.07.09
הודעות: 117
ראשית כל בשביל הדיוק, גם בחו"ל חי חיים דלים וקשים. שנית הנה
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "איני רואה את הציר דת-אתאיזם כציר זהה לציר יהדות-ציונות"

מה שכתב עליו מיכה יוסף ברדיצ'בסקי לאחר הפגישה היחידה ביניהם. (חשוב לציין שברנר ראה בברדיצ'בסקי איזה אב רוחני)
"זמן רב אחרי היפרדו ממני לא יכולתי לשוב לאיתני. שאלת היהודים הישנה נושנה, שוב נתעוררה בקרבי. למה סובל האדם את סבלו האיום? למה נרדף הוא על צווארו מארץ לארץ?... ומה שבאמת מחריד ואיום, כי האיש כשהוא לעצמו איננו יהודי עוד בנפשו, כי אורר הוא את היהדות... אין לו כל אפשרות לחזור לארץ מכורתו ובזה נותק לעולם היחס אל האדמה הזאת ואל העם הזה ואל לשונו. בשום קרקע לא יוכל להשתרש והנה הוא נדחף שוב ושוב אל חיק היהדות השנואה עליו ואשר בעבורה לבו מלא כאב".
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 23-07-2009, 06:52
  ארדיכל ארדיכל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
ציונות ודת
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי הננר שמתחילה ב "על מאורע ברנר וספיחיו."

א. צודק ישראלה, כרגיל - היה זה החזון איש שהמשיל את החילוניות לעגלה ריקה.

ב. אולי הוא פחות צודק, בבואו לטעון שיש לקרוא את מאמרו של ברנר כאילו נכתב אז, וכי אין לקראו כאילו נכתב היום. ברנר מייצג במאמרו זה עמדה חד משמעית - יהדות, מבחינתו, היא הסטוריה, מוסר, לשון, חכמה, מורשת - ולא דת. הוא יהודי בגלל כל אלה, ולא בגלל היותו שומר מצוות. זו היא עמדה על זמנית, והעובדה שתלמידי חכמים מוכנים לומר דברים טובים על ברנר, איננה ממעיטה מעצמת האמירה הזו.

להיפך - נדמה לי שישראלה, מתוך ראיית עולם אישית שנרתעת מהפסילה המוחלטת של הדת, מנסה למצוא סימוכין והקלות בדבריו של ברנר, על מנת לפתור את הסתירה בין ברנר-שאינו-חושב-כמו-ישראלה, לבין ברנר-הסופר-הנפלא-שמסר-את-נפשו. אז הוא נדרש לכל מיני להטוטי פרשנות על מנת ליישב את הסתירה הזו.

ישראלה - קבל את הדין: ברנר היה חילוני להכעיס, חשב שהציונות צריכה להיות חילונית, בז לערכי דת ומסורת - ועל אף כל אלה היה ציוני נפלא ואף מת על קידוש הרעיון הציוני.
יש, מסתבר, גם ציונות שאיננה חושבת כמוך.

ג. אני חוזר לתזה שהמאורע של ברנר היה "ארוע מכונן" בתולדותיה של התנועה הציונית: בל נשכח ששני דורות של ציונים, אנשי העלייה שנייה ואחריהם דור הפלמ"ח - היו חילוניים במודע, במוצהר ובגאווה. אכלו טרפה בפרהסיה, אך דברו עברית, מסרו את נפשם על הרעיון הציוני, קראו את הספרות היהודית והאמינו במוסר של הנביאים. עד שבא הרב גורן, ובתקיעות שופר אמר להם - רבותי, הגיע הזמן להחליף דיסק. ואם נחפש מה היה הארוע המכונן, הסמלי, שהיטה את הזרם המרכזי בציונות לחילוניות - אני חושב שההיתלות שלי בברנר היא טובה למדי.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #8  
ישן 23-07-2009, 11:34
  .ישראלה היפהפיה .ישראלה היפהפיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
משחק האילו ההסטורי הוא אחד המיפים שבמשחקים.
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי הננר שמתחילה ב "נקודה למחשבה- אם ברנר לא היה נרצח האם עדיין היה נחשב"

אפשרויות:

[1] היה הופך לפעיל ברית שלום ונשאר נאמן לרעיון ויתור על הבית הלאומי גם בימי המרד הערבי, מלחמת העולם ומלחמת השחרור - זוכה לכבוד [מוגבל] כמו מגנס ומת בשברון לב הרחק מהממסד הציוני רווי אכזבה מהתנהלות הערבים ויותר מכל מהתנהלות הבריטים במלחמה

[2] היה הופך לפעיל ברית שלום, מתפכח [ קריצה פרטית לארדיכל] אל מול התגבשות ערביי הארץ סביב המופתי, כותב מסות מאוכזבות מהתנהלות ערביי הארץ והבריטים במיוחד ושב לחיק הממסד הציוני. קולט פליטי שואה, ממלא שקי חול בחזית יפו תל אביב ומופיע על שטר כמו הנרייטה.

[3] נופל בשבי קסמי הקומוניזם, יוצא מזרחה ולא שב. מוזכר כאנקדוטה בלימודי הספרות העברית ובאחת מחידות פרש

[4] עובר לאמריקה 'שם יוכל להתבטא הרחק מעין הסערה', מתנכר לתנועה הציונית, מגלה קצת יסורי מצפון אחרי מלחמת העולם ומאבד סכוי להופיע על שטר של 20 ש"ח

[5] חוצה את הקווים או מתפרש כחוצה את הקווים ותומך מילולית בתנועה הלאומית הערבית - מוצא עצמו קורבן לחוליית חיסול יהודית

אפשרויות 1-2 הן הכי סבירות בעיני. דבר אחד בטוח. הוא לא היה 'עושה כסף' כמו שוקן.

נ.ב לארדיכל ידידי: ידוע לך הרי כי ידוע לי שיש פנים רבות לציונות ולכן אין לי קושי לקבל את העובדה שמאגנס וברנר הם חלק חשוב מהמסד עליו יושב ביתי.

לענין מקומה של הדת בעולם בכלל ובעולם המוסר בפרט - זהו נושא הראוי לאשכול משלו...
האם הדת היא חזות כל רע בעולם? האם הסדר והחוק שהכניסה הדת בעולם גרועים מאלה שהכניסה המלכות? האין ברנר יכול לומר את שאמר רק מתוך בטחון [שגוי למרבה הצער] שצוויי לא תרצח ולא תגנוב שיצאו מהדתות ישמרו עליו? ומובן כי איש סוער שכזה יכל למצוא עצמו עושה דרכו חזרה אל הדת או לכל הפחות מתפשר עימה כביאליק...

ובאותו ענין רק מזוית שונה: בן גוריון הניח דרך קבע את תמונתו של ברל כצנלסון על שולחנו ואמר כי כי אילו היה נותר ברל בחיים היה הוא הראוי להנהיג וכו'. השאלה הגדולה היא אם היה ב.ג מוכן לשים את ברל עצמו ולא רק את התמונה על השולחן...
_____________________________________
http://www.youtube.com/watch?v=RTf09_AuwrE&noembed

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 22:12

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר