לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #2  
ישן 09-07-2008, 23:58
  .ישראלה היפהפיה .ישראלה היפהפיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
ערב טוב ודביבוני גם לך וברוך שובך!
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי דביבון ירוק שמתחילה ב "תגובה לארדיכל: משיח משיח משיח"

לפעמים כאשר אני משתטה מול המקלדת בשעות לילה מאוחרות - אני שמח על כך כי איני פרופסור [לפרשנות המקרא?] שכן אז היו האנשים לוקחים את דברי ברצינות ומצפוני מכביד עלי.

דעתי כהדיוט מוחלט בתחום: כתובת שלא ידוע מקום חפירתה המוחזקת בידי אספן [מה היה אומר פינקלשטיין על הכתובת?] + מילה בשורה 80 שלא ברורה לאף אחד חוץ מי למי שחושב כי כתוב שם 'חאיה' מה שגורם לא לחשוב כי מדובר ב'חיה' מה שכמובן מתקשר ל'שלושה ימין חיה'. האם משפט זה בשמיעה ראשונית משתבץ לאוזנו של מי שאינו פרופ' כמבשר על תקומתו של מאן דהו שלושה ימים לאחר מותו? מסופקני.

האם הכתובת משקפת אכן מקורות יהודיים או כתות מתפלגות? האם תארוכה מדוייק או שמא סטייה קלה של מאה שנים קדימה תשנה את התמונה? מה ההתייחסות לכתובת עפ"י אנשי הארכאולוגיה?
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 11-07-2008, 18:43
  דביבון ירוק דביבון ירוק אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 35
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "ערב טוב ודביבוני גם לך וברוך שובך!"

תחילה תודה על הברכות. כאמור, אני קורא קבוע אבל רוב הדברים הנכתבים רחוקים מתחום התמחותי כך שאין ביכולתי להגיב.
ממקורות יודעי דבר הבנתי שפרופ' יובל גורן, "הקוטל", אמר שלא מצא כל פסול בכתובת. זו כבר התחלה טובה ומשמחת אפילו. עכשיו לגבי התוכן. גם אני לא מומחה לבית שני, אבל העובדה שהכתובת אינה כתובה ארמית אלא עברית עשויה להעיד על שני דברים. הראשון הוא תאריכה, כיוון שמזמן מסוים הפכה הארמית לשפה המדוברת; כך למשל עד כמה שאני יודע הברית החדשה נכתבה במקור בארמית. הדבר השני הוא שהכתובת שואבת את הרעיונות והדימויים שבה מהתנ"ך.
עכשיו לגבי הערתו של אינגסוק על ההשפעה נוצרית. מה זה בדיוק השפעה נוצרית ומה זה בדיוק יהדות? אם אנחנו מקבלים את התיארוך המוצע (לכל המאוחר מאה ראשונה לספירה), אזי בתקופה זו לא ממש היו נוצרים. האמת היא, שאני גם לא בטוח שהיו ממש יהודים כמו שאנחנו מכירים אותם היום. זו בדיוק התקופה בה היהדות הזדקקה, נעשתה קאנוניזציה למקרא וכתות נוצרו. באותה מידה שישו ויוחנן המטביל נחשבים בימינו לכת, כך גם הפרושים, אבותינו, היו כת. גם הם הביאו עימם חידושים ליהדות, כגון (עד כמה שאני יודע) האמונה בעולם הבא וחשיבותה של התורה שבעל פה. בכל פעם שמתוארת במשנה הסטיות של כת הצדוקים מהיהדות, אנחנו צריכים לחשוב לעצמנו מי באמת שינה מהנהוג. כידוע ההיסטוריה נכתבת על ידי המנצחים...
אבל כפי כציינתי בהתחלה, אני לא מומחה ולא בן מומחה. אולי ירים את הכפפה מישהו שמכיר תקופה זו, כי הנושא מאוד מענין.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 14-07-2008, 17:38
צלמית המשתמש של The_Merlin
  משתמש זכר The_Merlin The_Merlin אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.04.02
הודעות: 1,320
Follow me...
אתה צודק לחלוטין
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "ערב טוב ודביבוני גם לך וברוך שובך!"

כתובת שמקורה מפוקפק ושלא נמצאה "באתרה" - ערכה היחיד הוא אפיגרפי, (אם בכלל), היינו בחינת הכתובת, הנוסח, האותיות בהן השתמש הכותב וכיו"ב לצורך התאמתה לתקופה מסויימת.

בכל מקרה אני מזכיר לכם את האיש "היקר" עודד גולן שהתפרסם בכמה זיופים מבריקים של כתובות.
אני לא מייחס לו גם את ה"ממצא" הזה אבל מאז ימי הרחוקים כארכאולוג פעיל, דרך ימי בענייני מניעת שוד עתיקות ודרך עיסוקי הנוכחיים, למדתי להיזהר בעדויות שמקורן מפוקפק ויוצרן עלום.

לעניין פרופ' יובל גורן שהוא אדם יקר ומבריק ומבלי לדעת מה הוא בדק, אני יודע שעיסוקיו אינם אפיגרפיה אלא פטרוגרפיה, קרי מבנה החומר הנבדק, מקורו וכיו"ב. אני בטוח שהתייחסויותיו הן למקורו של הממצא מבחינת מרחב גאוגרפי ולא בהתייחס למידע הכתוב, צורת הכתב והתאמתו לתקופה הנטענת וכיו"ב.
בשורה התחתונה, ממצא מפוקפק ממקור מפוקפק. עד שלא יוכח אחרת - ערכו כמו הרימון מבית המקדש והגלוסקמא של אחיו של ישו.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 14-07-2008, 20:34
  דביבון ירוק דביבון ירוק אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 35
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי The_Merlin שמתחילה ב "אתה צודק לחלוטין"

(שלום מרלין) לא מדויק.
כאשר מוצאים כתובת בת כמה מילים, אם לא מתמזל מזלנו לא נוכל להכריע בדבר אמיתותה. כאן מדובר ללא כל ספק במקרה שונה, לפיכך עלינו להשוות את הכתובת המדוברת לא עם הרימון אלא עם כתובת יהואש, מפני שמסתבר שכדי לזייף כתובת ארוכה, לא מספיק להיות זייפן בעל יד טובה...

(עם כל הכבוד לארכיאולוגיה ויש כבוד...) הזכרת ברפרוף בתחילת תגובתך "ערכה היחיד (של כתובת שלא נמצאה בחפירה) הוא אפיגרפי, (אם בכלל), היינו בחינת הכתובת, הנוסח, האותיות בהן השתמש הכותב וכיו"ב לצורך התאמתה לתקופה מסויימת. " התעלמת מכך שאלו בדיוק המאפיינים בעזרתם ניתן לבחון את אמיתותה של כתובת. להזכירך גם "אדם פילדטאון" נתגלה בחפירה, מה שלא הופך אותו לאותנטי.
החשדות הראשונים לגבי כתובת יהואש עלו בדיוק בשל המאפיינים האלה, וליתר דיוק בשל הנוסח שלה. נטען שמדובר בעברית מודרנית. לאחר מכן באו בדיקות נוספות, אשר בהן היה בין היתר היה מעורב גם פרופ' יובל גורן (http://www.haaretz.co.il/hasite/pag...l?itemNo=307031), ללמדך שהאיש אוחז בתחומי מומחיות נוספים מלבד פטרוגרפיה, כך למשל בחינת הפטינה, הדיו וכד'.
בכתבה הבאה צויינו תגובות חוקרים שונים לגבי הכתובת החדשה, ביניהן של יובל גורן (http://www.thestar.co.za/?fSectionI...35515987C733300). לא צויינו בכתבה אלו בדיקות נערכו לכתובת, אך אם תשאל אותי זה גם לא ממש משנה. בתור אחד שמאמין יותר בבדיקות נוסח ופליאוגרפיה, עדין לא ראיתי (תקן אותי כמובן אם אני טועה) חוקר מקרא/משנה/(או איך שתקרא לחוקרי התקופה המדוברת) בעל שם אשר טען שהכתובת מזוייפת. הדיון נסוב (עם כל הזהירות כמובן) עד כמה שראיתי אך ורק סביב תוכנה, השלמות שמוצעות וחשיבותה או חוסר חשיבותה לחקר התקופה.
הערה קטנה: יחסית לאנשים שלא מתמחים בתקופה, הצלחנו להוציא כאן דיון יפה, לא?

נערך לאחרונה ע"י דביבון ירוק בתאריך 14-07-2008 בשעה 20:42.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 15-07-2008, 06:42
צלמית המשתמש של The_Merlin
  משתמש זכר The_Merlin The_Merlin אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.04.02
הודעות: 1,320
Follow me...
דיון מעניין בהחלט
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי דביבון ירוק שמתחילה ב "(שלום מרלין) לא מדויק. כאשר..."

בכל אופן, נקודת ההתייחסות שלי באופן עקרוני, היא שחפץ המוצא מהקשרו הארכאולוגי על מנת לשמש כאמצעי לטיפוח האגו של אספן כזה או אחר - הוא ממצא חסר ערך.

כתובת יהואש היא אכן מקבילת השוואה טובה יותר, פשוט בעת שכתבתי לא זכרתי את הכתובת הזו.

לגבי יובל גורן, אני יכול רק להגיד לך שהאיש הוא איש אשכולות אמיתי וביחד עם זה הוא אחד הבודדים בתחום שהיותו בעל מעמד אקדמי רם לא הפך אותו לפוץ מתנשא. הוא אכן עוסק בבדיקות חומרים שונות ולא רק בפטרוגרפיה.

מאחר ולא התעמקתי בדיון האקדמי סביב האבן הזו, אין לי מושג מי עסק בה אבל סביר להניח שהעוסקים בה הם ברובם חוקרים העוסקים בטיפול בכתובות ולא ארכאולוגים חופרים. תשאל כל ארכאולוג "אמיתי" ותקבל את אותה תשובה - מבחינה מחקרית טהורה, ממצא שיצא מהשכבות שאליהן הוא שייך - ערכו כקליפת השום מאחר ולעולם לא תוכל לחברו למקורותיו.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #9  
ישן 14-07-2008, 19:42
  דביבון ירוק דביבון ירוק אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 35
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי Ingsoc שמתחילה ב "כמו שישראלה אמרה מלבד הקריאה..."

לא ראיתי בהפנייתך את הבעיה הגדולה עליה אתה מצביע. האם תוכל אולי לצטט? בנוסף לכך, לא יודע אם שמת לב, אך ההפניה שלך היא למאמרו של ישראל קנול, האדם שהציע את הקריאה החדשה לכתובת, כך שכנראה גם אם יש בעיה בתיאוריה לדעתו היא לא גדולה כל כך. כך גם תגובות החוקרים שפרסמו את הכתובת לראשונה (ירדני וצוותה) מהן עולה שהקריאה שהציע סבירה למדי, גם אם לא מוכחת.
בעיה נוספת בתשובתך; אם תסתכל על היהדות במאה הראשונה לפני הספירה זו לא היהדות שאנו מכירים כיום. הכת הנוצרית היתה אחת מני כתות יהודיות רבות. היא נוסדה על ידי יהודי ורוב מאמיניה היו יהודים. האמונות בהן החזיק ישו שאובות מספרי הקודש היהודיים ומהשפעות זרות, בדיוק כמו אלו בהן אחזו הפרושים אבותינו (כאמור בתגובה הקודמת, גם קאנון ספרי הקודש עדין לא נחתם בתקופה זו, נושא מענין כשלעצמו).
הנושא מאוד מעניין (לפחות אותי). אם יש לך הפניות למקורות חדשים (ולא של קנול) אשר יחזקו את טענתך ו/או יעידו על הבעייתיות הגדולה עליה אתה מצביע, אשמח לקרוא.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #10  
ישן 14-07-2008, 21:59
  .ישראלה היפהפיה .ישראלה היפהפיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
צדוקים/פרושים האומנם 'כתות' והאומנם שוות ערך?
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי דביבון ירוק שמתחילה ב "לא ראיתי בהפנייתך את הבעיה..."

ב'צדוקים והלכתם' ניתן להבין בין השורות כי הצדוקים היו קבוצה מצומצמת בהרבה אם כי עשירה ובעלת מעמד בחיי המקדש וכי זו גם סיבת העלמותם - באין מקדש אין יחוד לדרך הפעולה הצדוקית.

מעניין שדווקא אבות יהדותנו - הפרושים הם אלה שבצעו שינויים הלכתיים והסתגלו להעדר המקדש כמרכז ודווקא הצדוקים 'הנהנתנים' חלפו מן העולם בהעדר דינמיות.

חוץ מקבוצות הפרושים/צדוקים בייתוסים/ 'איסיים' כתות מדבר יהודה[?] שתוארו ע"י בן מתתיהו - האם ידועות קבוצות מהותיות אחרות ביהדות? האם יש תעוד לקבוצות אחרות במשנה או במקורות חיצוניים?
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #12  
ישן 16-07-2008, 00:20
  ארדיכל ארדיכל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
סתם מחשבה של אחרי חצות
בתגובה להודעה מספר 11 שנכתבה על ידי shlomz שמתחילה ב "שינוי מרענן בהחלט"

גלגלתי בראש תרחיש שבו חו"ח יקרה כאן אסון רציני, ועמישראל יתפזר ויתבולל. היחידים שיישארו באמונתם, בתרחיש המפחיד שלי, הם הברסלבים. תעבורנה 100 שנה, יהיה עם יהודי קטן שמונהג כולו על ידי הברסלבים, והם יכתבו את ההיסטוריה של העם היהודי. מעניין אותי במיוחד איך הם יזכרו את 2008. ברור שהם לא יציגו את חסידות ברסלב דהיום כעדת נידחים מחוללים ומחללים (בעיקר את תומתם של קירות חשופים בצידי דרכים), אלא - במקרה הטוב - כזרם לגיטימי ומשמעותי ביהדות, שהיווה אופוזיציה שוות משקל וחשיבות לזרם המרכזי הציוני.
ואז אני מתנער משרעפי, ותמה אם זה לא היה בדיוק המצב לפני 2000 שנה. ברור שהיו ביהדות של ערב החורבן המון כתות ואמונות. יש גם היום. אלא ששתיים מהכתות הללו של אז כתבו את ההיסטוריה - הפרושים והנוצרים. האם ייתכן שהיה ארדיכל (כן, ככה קראו אז לארכיטקטים) שישב באיזה ליל קיץ, וגלגל בראשו סיפור משעשע על כתיבת ההיסטוריה בעתיד ע"י עדת נידחים?
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #13  
ישן 16-07-2008, 08:24
  .ישראלה היפהפיה .ישראלה היפהפיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
סתם מחשבה של בוקר?
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי ארדיכל שמתחילה ב "סתם מחשבה של אחרי חצות"

שמירת המידע הכתוב, הדפוס והמחשוב - יאפשרו בעתיד את חקר ההיסטוריה לא רק מנקודת הראות של המנצחים.

ושוב, לגבי הפרושים - גם הגורם החיצוני ה'חצי אובייקטיבי' פלביוס וגם המקורות הנוצריים האמורים להיות מוטים לכיוון כתות מדבר יהודה אינם מעצימים כתות אלו.

לגבי הזרמים פרושים/צדוקים - עיקר המחלוקת הידועה הייתה על דרך העבודה בבית המקדש, דבר שאינו נוגע ישירות לחיי היום יום של היהודי בא"י. אולי היו ויכוחי סלון סוערים בלילות שישי בין ארדיכל סבא לבין ישראלא רבא לפני אלפיים שנים אך ספק אם ניתן להציג מחלוקת זו כדוגמת 'מעשה בעשרה חסידי ברסלב' שהועלה כאן.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #14  
ישן 16-07-2008, 08:31
  shlomz shlomz אינו מחובר  
מנהל פורום מילואים (במיל.)
 
חבר מתאריך: 21.08.06
הודעות: 4,003
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "סתם מחשבה של בוקר?"

ציטוט:
מעניין אותי במיוחד איך הם יזכרו את 2008. ברור שהם לא יציגו את חסידות ברסלב דהיום כעדת נידחים מחוללים ומחללים (בעיקר את תומתם של קירות חשופים בצידי דרכים), אלא - במקרה הטוב - כזרם לגיטימי ומשמעותי ביהדות, שהיווה אופוזיציה שוות משקל וחשיבות לזרם המרכזי הציוני

לא בהכרח: האם הנצרות מציגה עצמה כזרם משמעותי ולגיטימי ביהדות של לפני 2000 שנה, או בעולם הרומי? להפך, ישנה העצמה של עובדת היותם מיעוט קטן ונרדף, המקדש שם האל בשל בורותם ואכזריותם של הסובבים אותו. יש במיתוס של "עם לבדד ישכון" קסם רב מאוד...

ולגבי הברסלבים: בהנחה שגם המנהגים הנוכחיים שלהם ישתמרו, לא הייתי סומך יותר מדי על הזיכרון לטווח ארוך שלהם
_____________________________________
על מג"דים אין שירים, רק כתובות בשירותים.

http://www.baking.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 02:36

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר