27-06-2008, 10:07
|
|
|
חבר מתאריך: 02.03.08
הודעות: 18
|
|
בתי ספר מנדטורים
יש הבדל בבנית בתי ספר בערים מול הכפרים.
בכפרים הבריטים דאגו לבנייה מסודרת ומעורבות גם במינוי מורה ותכנים לימודים אפילו. עד היום ניתן לראות מבנים זהים בכל מיני כפרים שהם בתי ספר לשעבר.
דוגמאות: בית הכנסת של מושב בו עמי בגליל, בית הכנסת שך כרם מהר"ל בחוף הכרמל, בית ספר שקיבל מימון מוגדל מאוד והשתתפות של מועצת הכפר בטנטורה היא נחשולים -דור של היום וכו'.
לעומת זאת בערים הסיפור היה שונה. וגם כאן יש להבחין בין ערים ערביות לערים יהודיות לערים מעורבות.
אצל היהודים זה ברור - הוועדים והאגודות המיישיבות דרגו לכל עניני החינוך כמו לאספקת המים והתכנון העירוני. ביה"ס ראלי, זרם חינוך לילדי עובדים, עממי וכו'.
בערים מעורבות ובעיקר במגזר הנוצרי יש את העבודה של המסיונים והמעצמות הזרות שחלק מפעילותן היה בעניני חינוך. כך בחיפה החזיקו הכרמליטיות את 'תיק החינוך' גם של אוכלוסייה מוסלמית. גם פרנסיס ניוטון פנתה לעסוק בחינוך והיא הייתה אוהדת ערבים ידועה והחזיקה מוסד לתפארת.
בנצרת הסיפור מורכב יותר - בתי ספר של המסיונים, של הכנסיות של ארגונים שונים פנו לערבים נוצרים ולמוסלמים כאחת: האטלקים, הצרפתים, הרוסים וכו'.
השאלה הכי מענינת היא כמה מוסדות חינוך היו מוסלמים למען המוסלמים בערים? האם היו כאלה? ולצערי לא מצאתי תשובה בנתיים, צריך לחפור הלאה.
|