|
21-04-2008, 18:10
|
|
|
|
חבר מתאריך: 16.09.06
הודעות: 4,878
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי 760
ל- cre666, הטיעון שלך גם לא מחזיק מים, מה זה "אתה מציל חיים" ?
|
החישוב פשוט. אם נגיע למצב הזה בו שבו אותי, מירב הנזק שיכול להיגרם זה הרוג אחד (במקרה, זה אני).
אם ישחררו במקומי 10 מחבלים שכבר הוכיחו נכוחות להרוג למען מטרתם, בהנחה שרק 30% יצליחו לבצע פיגוע, ושבכל פיגוע ימות רק אדם אחד, כבר ישנם שלושה הרוגים, שלוש משפחות נוספות שהכנסנו למעגל השכול.
בהנחה ורק אחד מהעשר יצליח לעלות עם חגורת נפץ על אוטובוס בעיר ראשית כלשהי (ת"א, י-ם, חיפה, ב"ש) מדובר בלפחות 6-8 הרוגים.
האריתמטיקה של השכול היא מאוד פשוטה.
כל עוד לא ישחררו אף אחד בתמורה לשחרורי, אנחנו סוגרים את האירוע עם קבר מקל"ן אחד. זה הרע במיעוטו, איך שלא תסתכל על זה.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי 760
של מי ?
|
של כל אלו שיהרגו בפיגועים שישלחו/יבצעו/יסייעו לביצועם אלו שישוחררו עבורי. את מי אתה חושב שהחמאס מבקש לשחרר, נשים זקנות וחסידי אומות העולם? אלו רוצחי אזרחים שהחמס רוצה בשחרורם.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי 760
מי הסמיך אותך ?
|
לעשות מה? לבקש לשלוט במהלך חיי ולקבל החלטות על גופי וחיי או כאלו שלדעתי הן לטובת הכלל? אותו חוק שהסמיך אותך לקבל החלטות כאלו - כמו לעשות צניחה חופשית, לנסוע בכבישים, להתחתן עם זו ולא אחרת או להתנדב לארגון פוליטי חוקי כלשהו - החוק שמגדיר אותנו כ"בגירים" ולכן כישות בעלת מעמד משפטי עצמאי, לטוב ולרע.
שים לב למה שאמרתי, אני ביקשתי לקבוע ברירות מחדל שיופעלו לגבי במתאר מסוים. לא לגביך. אם אתה חושב שחייך חשובים יותר מחייהם של (לפחות) 3 אזרחים אחרים, זו זכותך האגואיסטית המלאה. זכותי לא להיות אגואיסט.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי 760
מי קבע שרוב המחבלים המפגעים כיום הם כאלו ששוחררו בעיסקאות דומות בעבר ?
|
למיטב ידיעתי אף אחד.
הקביעה היא שחלק גדול מאלו ששוחררו חוזרים לפעול בצורה פעילה כחלק מארגוני הטרור עם שחרורם, ומביאים להרג של אזרחים ישראלים.
הסטטיסטיקה של עסקת ג'יבריל היא שכ 25% חזרו לפעילות טרור (תכנון וביצוע פיגועים) וכ-25-30% נוספים השתלבו בגיוס, אימון ואיסוף כספים בשביל ארגוני טרור. חישובים יותר מחמירים (כאלו שמגדירים גם הלבנת כספים והברחות כ"פעולות טרור" בפני עצמן) מגיעים ל- 80% מהמשוחררים שחוזרים לעסוק בטרור.
בין רשימת ה"מפורסמים" של עסקת ג'יברין יש את אחמד יאסין, רנטיסי, ג'יבריל רג'וב, ג'יהאד אלעמרין,אחמד אבראס, ראדי אל*ג'רעי, עבדאללה א-זאכ, ומחמד אבו נאצר.
בעסקת טננבאום שוחררו לואיי סעדי, ראש הג'יהד האיסלמי בזמנו והאחראי הישיר לפיגועים במועדון הסטייג' ובקניון השרון ומצעב השלמון מפיגוע האוטובוסים בב"ש.
רוצה לראות כמה פיגועים בוצעו ע"י מחבלים ששוחררו בעסקאות שונות?
כנס לאתר של אלמגור - אולי אז תקבל פרופורציות על מימדי הנזק של שחרור רוצחים מועדים.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי 760
דווקא ככזה שיכול בכל רגע נתון לשלם בחייו על עיסקה כזאת, אני מאמין שקולי שקול ושווה לנפגעי הטרור.
|
אין לזה שום קשר. קולך שווה לכל קול של אזרח אחר אך ורק מכיוון שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית.
אבל זו לא הנקודה.
בדיוק כמו שקולך שווה לקולו של כל אזרח אחר, כך גם חייך שווים לחייו של כל אזרח אחר, לא יותר - ולא פחות.
אז כשמדובר בין להציל, בסבירות כלשהי (שים לב שרוב החטופים עד היום מתו במהלך חטיפתם, והמחבלים רק ערכו מצג שווא כאילו יש סיכוי להחזרתם בחיים) חיי אדם אחד, לעומת הסיכוי להציל עשרות הרוגים שסביר שיגרמו ע"י מאות המחבלים שישוחררו - האם לא ברור לך שאת החטוף יש להקריב? גם במידה בה החטוף הוא אני.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי 760
ד"א, האם התעמקת באותה מסכת ממנה ציטטת ?
האם אתה יודע מהו "מחיר דמו של שבוי" ?
|
אתה רוצה שיעור מלא על דף מ"ה בתלמוד הבלי? אין לי בעיה, אני כבר מזמן לא ישבתי בחברותא, לא יזיק לשכל שלי להתחדד קצת בפלפולים כאלו. אבל לא נראה לי שזה מעניינו של הפורום, אז אני אקצר, ואדבר בלשון ברורה, ע"מ לא להלאות את באי הפורום.
המשנה בה דן דף מ"ה א של התלמוד הבבלי הינה:
"אין פודין את השבויין יתר על כדי דמיהן מפני תיקון העולם ואין מבריחין את השבויין מפני תיקון העולם"
כדרכן של משניות היא די כוללנית ומעורפלת (ובכוונה התמקדתי בנקודה שלנו ולא זלגתי לנושא "מבריחין את השבויין" ול"דיני שבויין" לפי שיטת הרשב"ג).
הגמרא שלה עוסקת, כבדרך כלל, בניסיון לפרש אותה ולבחון אותה לאור דוגמאות הרלוונטיות למצב הקיים.
בסיכומו של דבר הטיעונים מצטמצמים לנקודות הבאות:- חיוב בשילום הכופר עלול לרושש את הקהילה (מדובר על כופר כספי, לא בחיי אדם).
- אם החוטפים יקבלו את מבוקשם, ויראו שהשיטה עובדת, התוצאה רק תהיה חטיפה של עוד ועוד יהודים.
מקרה בוחן בסוגיה:- אדם מסוים, לוי בר דרגא, שילם כופר נפש של 13 אלף דינר. ההצדקה למעשיו היא שהוא פעל פה על דעת עצמו, בניגוד ל"דעת החכמים". הרי זכותו לעשות עם כספו כל מה שירצה.
(יש לציין שמובאת בדף זה דוגמא נוספת, באריכות, על מעשיו ופועלו של הרב עיליש בעת ששהה בשבי ביחד עם בנותיו של רבי נחמן וגוי נוסף. מכיוון שלא נכנסתי ל"הברחת שבויין", אני לא רואה טעם להכנס לדוגמא ארוכה זו).
כמו שאתה רואה לא מדובר פה על קביעת "מחיר מקסימום" לפדיון שבוי, אבל מוסכם על כל הדעות ש 13 אלף דינר הן בהחלט מחיר מופרז.
אם כך, חיי אדם הינם בפרוש מחיר מופרז.
אף פעם לא הייתי קפדן גדול או אף מתמיד גדול, אבל על שכמותי כבר שנו ש"שנה ופרש קשה מכולם".
ציטוט:
במקור נכתב על ידי 760
האם אתה לא אומר בעצם שאתה מעדיף את גלעד שליט בשבי רק בכדי שאתה תחיה באשליה שחייך מוגנים כי מחבל X עדיין בכלא ? (ומה לגבי מחבל Y שמתכנן את הפיגוע הראשון שלו?)
|
לא.
אני כן אומר שככל שיהיו לאויב פחות אנשים בעלי יכולת וניסיון בשורותין לנו יהיו פחות הרוגים. אי אפשר להגיע למצב של "אפס נפגעים", אבל בהחלט אפשר להפחית את מספר האבדות הנגזרות מאירוע החטיפה בקנה מידה, אם נהיה מוכנים לקבל גם החלטות אמיצות.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי 760
צר לי על הטון הצורם והדברים הלא כלכך עדינים אבל נפגעי טרור הם בהחלט לא פונקציה בכדי לקבוע את המחיר לשחרורו של גלעד, הם אמנם שילמו מחיר יקר וכואב, אבל מחר זה יכול להיות כל אחד אחר - כולם שווים בפני הטרור והמוות וזה שגלעד מוחזק שם - זו לא תעודת אחריות בפני פיגועים (ואפילו לא בטוח שצימצום הפיגועים).
|
אתה מתייחס למשתנה הלא נכון.
אני לא מדבר על רגשותיהם של משפחות אלו שכבר נרצחו. עם כל הכבוד והצער אלו זניחים (ויסלחו לי כל אלו שפגעתי בהם כעת, כי פגעתי ללא עוררין ברבים).
אני מתייחס לעשרות אלו שעוד ירצחו על ידי המחבלים שנשחרר. זו האוכלוסיה הרלוונטית.
ההיסטוריה כבר הוכיחה שחלק גדול מאלו ששוחררו חוזרים לפעילות חבלנית, ושבטווח הארוך יותר אנשים ירצחו ע"י המשוחררים מאשר שבויים יפדו.
ושוב, האריתמטיקה של המוות היא הפשוטה מכולם, במיוחד מכיוון ש"כולם שווים בפני הטרור והמוות". חיי שווים בדיוק כמו חייך וכמו חיי כל אזרח במדינה. אתה לא יכול לסכן עשרה על מנת להציל אחד. אפילו לא אם האחד הזה הוא אתה. הגישה הזו לא עומדת באף מערכת כללי מוסר שאני מכיר, פרט לאלו של הניהיליסטים ושל דה-סאד.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי 760
נקודה אחרונה וחשובה, כמו שכתבתי והזכרתי, אני מדבר בעיקר על גלעד שליט (קרי שבוי חי שידוע לנו כי הוא חי), ולגבי שני החטופים האחרים - הדיון מבחינתי הוא שונה.
|
ומבחינתי הוא לא.
אני משווה את עלות מהלך שחרור 450 מחבלים בתמורה לחייל (עשרות בודדות של אזרחים וחיילים הרוגים, מאות בודדות של פצועים, מאות משפחות שיפגעו ישירות ע"י השכול, הנכות והסבל שיגרמו) לעלות המהלך של הכרזה עליו כמת (מספר שנות עינויים של חייל בודד שיגמרו כנראה בהוצאה להורג של חייל יחיד בשידור ישיר באינטרנט, ומשפחה אחת שתאלץ להסתפק בקבר של מקל"ן).
מהי האופציה הגרועה פחות?
_____________________________________
A nation is a society united by delusions about its ancestry and by common hatred of its neighbors - William Ralph
מדינת ישראל תיבחן לא בעושר, לא בצבא ולא בטכניקה, אלא בדמותה המוסרית ובערכייה האנושיים - בן-גוריון
Give a man fire, and he will be warm for a day. Set a man on fire, and he will be worm for the rest of his life...
|
|