לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 10-03-2008, 06:51
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
"כיבוש הארץ" - התמונות

הגיע לידינו אוסף צילומים שצורפו לחפיסות הסיגריות של "דובק" ונאספו באלבום ייעודי.

בפרק המכונה "כיבוש הארץ" יש 24 תמונות מימי ראשית התעופה בארץ (בית הספר לטיסה של חברת אווירון בלוד, אפיקים וכיצד נשבר שיא הדאייה בארץ ע"י דאונים שנתרמו ע"י משתתפי המכביה הראשונה) והם מלווים בטקסט המקורי.

כך תוכלו לקרוא על מבנה ומהות השימוש ב....סוכך נפילה - מה שמוכר לנו היום כמצנח...


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

http://www.merchav-aviri.org/pages/...t/view/1277/37/

בנוסף העלינו סקירה קצרה אודות פעילות טייסת 142 הבריטית בארץ ישראל בעת שסייעה לצבאו של אלנבי במערכה לכיבוש פלשתינה מידי התורכים.

http://www.merchav-aviri.org/pages/...t/view/1278/37/
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 10-03-2008, 07:48
  עמי60 עמי60 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.09.05
הודעות: 1,470
מדוע תוקפים מטוסים מצריים את ח"א הבריטי ב 1948 ?
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב ""כיבוש הארץ" - התמונות"

ב-12 במאי 48 הגיע ספיטפייר מס' זנב TP334 לנחיתה ברמת דוד לאחר גיחת סיור. כני הנסע לא ירדו והטייס ביצע נחיתת גחון.

בשעה 06:00 ב- 22 במאי תקפו שני מטוסי ספיטפייר של ח"א המלכותי המצרי מגף של טייסת מס' 2 באל עריש את רמת דוד. הם הפציצו בפצצות 125 ק"ג ולאחר מכן צלפו על המטוסים בשדה. חמישה מטוסי ספיטפייר של הטייסת ושל גף של טייסת 32 נפגעו, ביניהם מטוסים מס' זנב TP450, TP336, TP364 ו-TP443 ארבעה מטוסי ספיטפייר הוזנקו ליירוט התוקפים ואחד מהם נפגע בעת שניסה להמריא והתרסק.




[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.merchav-aviri.org/pages/content/view/1198/37/images/stories/spitfire/t.jpg]






[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.merchav-aviri.org/pages/content/view/1198/37/images/stories/spitfire/208-sqd-no1.jpg]


לאחר התקיפה הראשונה:ספיטפיירים בוערים והרוסים (אוסף אלכס יופה)



בתקיפה שנייה שבוצעה בשעה 07:30 ע"י ארבעה מטוסים מצריים, הגיעו שלושה מטוסי דקוטה בריטיים של טייסת 204 לנחיתה בשדה.לאחר שהדקוטה השנייה היתה בפיינל לנחיתה, תקפו הספיטפיירים המצריים את הדקוטות. מטוס מצרי הטיל פצצה על מטוס הדקוטה שהיה על הקרקע וזה נפגע והושמד, המטוס שני שהיה בגישה לנחיתה באויר נורה, טייסיו נהרגו והוא נפגע קשות והתרסק, גם המטוס השלישי נפגע מאש המטוסים המצריים,וכן הושמד האנגר. שניים ממטוסי טייסת 208 שהיו בפיטרול באויר הוזעקו וטייסיהם, קצין טייס קופר וקצין טייס בואי הפילו כ"א מטוס.מטוס נוסף נפגע באש מטוסו של בואי ומאש מקלעי ברן של טייסת הרובאים ה-52 של רגימנט ח"א המלכותי שהיתה אחראית על אבטחת הבסיס. טייסו, סג"מ עבד אל רחים עינאן נחת נחיתת אונס ליד קיבוץ דליה ונלקח בשבי ע"י כוחות ישראליים.המטוס חולץ ע"י אנשי ח"א ושימש כמקור לחלקי חילוף.




[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.merchav-aviri.org/pages/content/view/1198/37/images/stories/palestine/208-sqd-no2.jpg]


מכבים את הלהבות במטוס הדקוטה הפגוע של טייסת 204 (אוסף אלכס יופה)



בשעה 09:30 הגיע זוג ספיטפיירים מצרי נוסף לתקוף את השדה בפעם השלישית.קצין טייס מקאלהאו (במטוס מס' זנב TZ228) הפיל אתם.

סיפר מקאלהאו:"חזרנו מאיזור חיפה במצערת מלאה. ראיתי מטוס ספיטפייר יחיד חג מסביב לשדה והתמקמתי מאחוריו. למעשה הייתי כה מהיר, שלמרות שהעברתי את המדחף לפסיעה גסה כדי להאט, הייתי צריך לנסוק מעליו. הסמלים המצריים היו ברורים, ומאחר שפחדתי מפני תקרית דיפלומטית קראתי ברדיו למגדל ודיווחתי שזה מטוס מצרי וביקשתי רשות להפילו. התשובה היתה חיובית. בינתיים הטייס המצרי צלל לגובה פני הקרקע ונכנס לעמק צר בין הגבעות בגובה של בערך 15 רגל, כשהוא מקווה להתחמק ממני. ובכן, המהירות שלי היתה כה גבוהה שהייתי צריך למשוך במצערת כדי לא להתנגש בו. יריתי שלושה צרורות קצרים והוא נפל. זו היתה הפעם הראשונה שיריתי באויר. מיהרתי חזרה והוזהרתי ברדיו שמטוס נוסף צולף על השדה. בקושי הספקתי להשלים סיבוב מעל המקום, כשראיתי מטוס נוסף. בדקתי את סמליו-ירוק-לבן-ירוק, והוא התעלם ממני. שברתי הצידה ומיד התישבתי על זנבו ויריתי צרור ארוך. החלו לעוף ממנו חתיכות והוא התרסק בפיצוץ גדול היות ועדיין היתה פצצה אחת צמודה לכנפו."

המצרים התנצלו וטענו שתיכננו לתקוף את שדה מגידו אך טעו עקב תנאי מז"א גרועים. יום למחרת ההתקפה עזב הגף של הטייסת את רמת דוד, מטוסיו הוטסו לניקוסיה, וצוותי הקרקע הוסעו לנמל חיפה שם עלו לאניה לקפריסין.

עידכון אחרון ( חמישי, 10 ינואר 2008 )
_____________________________________
האתר שלי :
http://sites.google.com/site/amotisrael/home

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 10-03-2008, 17:06
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
לא ממש
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי עמי60 שמתחילה ב "כלומר 3 ימים לפני הכרזת המדינה במגידו חונה טייסת ישראלית"

אני לא מספיק שולט בהיסטוריה של הימים ההם - לפחות לא בלי ספרים בקרבתי - אבל צריך לזכור שהייתה פעילות צבאית אווירית ישראלית כמו מחלקת הטייס של הפלמ"ח, טייסת הגליל ועוד, שפעלו כגופים אזרחיים.

משה פלד סיפר שבאותם ימים מלאו את ספר הטיסות בעיפרון, על מנת שניתן יהיה לבצע מחיקה מהירה של טיסות שלא נשאו אופי "אזרחי" במיוחד.

די אם נזכיר שב-15 במאי - תקף מטוס ישראלי את מצודת ישע בפצצות תבערה ופצצות אחרות, ולא מדובר בתקיפה הראשונה.

לגבי הפעילות ממגידו - אני צריך לבדוק זאת. נדמה לי שעיקר הפעילות היתה דווקא מיבניאל, ולא ממגידו.

פן אחר בתקופה - נסיגת הבריטים מבסיסים שונים בתאום היישוב היהודי - שנועדו לאפשר ליישוב העברי בארץ ישראל לתפוס אחיזה בבסיסים הבריטיים המתפנים. אחד מבסיסים אלה היה בסיס רמת דוד (אני אוודא זאת סופית הערב, אם לא ארדם יחד עם הילדים), וכנראה שלמצרים היה מידע בנושא, והם רצו למנוע זאת. יתכן שלא ידעו שהבריטים עוד שם....
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 10-03-2008, 17:12
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
ומתוך אתר הפלמ"ח
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "לא ממש"

ציטוט:


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.palmach.org.il/View_files/Projects/Palmach/Object_Pic/019464/A_P_019464_10.jpg]


חיל-האוויר הישראלי החל להתארגן בראשית 1948, כשלרשותו מספר מטוסי אימון קלים. בפברואר 48 נרכשו ממחסני הגרוטאות של חיל-האוויר הבריטי 20 מטוסים קלים מסוג 'אוסטר' והוחל בשיפוצם והכשרתם לטיסה.
הטייסים היו חברי פלמ"ח, ממחלקת הטייס, וטייסים יהודיים ששירתו בחילות-האוויר של בנות-הברית במלחמת העולם השניה.
כאשר הוקמה חטיבת 'גולני', בראשית ינואר 48, שולבו פעולות הטייסים בצפון במסגרת החטיבה. בסיסם הראשון היה בשדה התעופה הבריטי הנטוש במחניים, אך לאחר זמן הוחלט להעבירו לבקעת יבנאל, משום שמטה 'גולני' הוקם באיזור והשטח היה נוח להכשרת מסלול. ב- 16.1.48 נחת שם המטוס הראשון.
בראשית פעילותה עסקה הטייסת בטיסות סיור, תצפיות ועריכת צילומי-אוויר. כן ליוו שיירות והובילו אספקה לישובים מנותקים. לאחר שהועבר לנגב מטוס אחד, החליטו אנשי הגליל שבטייסת להקים טייסת חדשה, שתשרת את צרכי הביטחון של הגליל. באמצע מרס 48 החלו גורמים שונים להפעיל לחץ, עד שהתקבל אישור ממפקד חיל-האוויר בפועל אהרון רמז.
פסח (פוסי) טולצ'ינסקי (מכפר-גלעדי), פרץ גרוסר (מאשדות-יעקב), משה פלדמן-פלד ודניאל בוקשטיין (עד שנהרג ב- 10.5) היו הפעילים בהשגת האישורים והאמצעים. לאחר שקיבלו אישור לשלושה מטוסים (שני 'אוסטרים' ו'טיילורקראפט), קיבלו גם שני מכונאים (מנחם לוי ושמואל ברוקס) והחלו ברכישת כלי-עבודה וחלקי-חילוף.
אור ל- 5.4.48 המריאו עם מטוסיהם צפונה ונחתו במסלול שביבנאל. מטוס אחד יצא מיד לטיסת סיור מעל משמר-העמק והשני סייר בגליל העליון. בימים הבאים עסקו בהובלת מפקדים ומצרכים חיוניים לגליל, זאת לנוכח העובדה שהכביש לגליל היה חסום בקטע עמיעד. כמו-כן הובילו מתל-אביב נשק, תחמושת וחומרי-נפץ, כדי להימנע מחיפושי הבריטים בדרכים ומהיתקלויות עם מחסומי ערבים.
ב-7.4.48 ביצעו "הצנחה" (למעשה, הטלה מגובה נמוך) של תחמושת במשמר-העמק המותקפת, אך חלק ניכר מהכדורים התעקמו כתוצאה מהחבטה בקרקע ולא היו ראויים לשימוש.
ב- 9.4.48 ביצעו הפצצה על תותחי קאוקג'י באיזור משמר-העמק. הפצצות היו עשויות מצינור ממולא בחומר-נפץ, שבקצהו מרעום עם פתיל, שהופעל בהדלקה, לפני ההטלה.
שני המטוסים ביצעו טיסות רבות מדי יום, וכל טייס ביצע בממוצע כחמש טיסות ביום.
בסוף אפריל החלו המטוסים להוביל פצועים שהיו במצב קשה מהגליל לבית-החולים בעפולה, לידו הוכשר מינחת מיוחד.
בישובים רבים הוקמו מסלולים לשעת חירום ובהם היו המטוסים מורידים אספקה וציוד.
באפריל ובמאי 48 הפכה טייסת "הגליל" לאמצעי חיוני לגליל הנצור ופעילותה הגיעה לשיא. בעת ההתקפה על רמות-נפתלי הופיע דניאל בוקשטיין, בדיוק כאשר המגינים היו במצב של ייאוש, לנוכח חדירת משורייני הערבים לתוך המשק. דניאל לא היסס, הנמיך טוס עד-כדי סכנה, והטיל את הפצצות על החיילים הלבנונים וגרם לנסיגתם - ובכך הציל את המשק.
עם גבור ההתקפות בגליל גדלה הטייסת ומנתה 7 מטוסים וכ- 40 אנשי סגל - צוותי אוויר וקרקע - בהם למעלה מ- 25 טייסים והיא השתתפה באופן פעיל בכל קרבות חטיבת "גולני".
טייסי אוייב ניסו לא פעם לתקוף את הבסיס בבקעת יבנאל, אולם הבקעה הצרה היקשתה עליהם את התקיפה והואדיות סייעו לטייסנו להתחמק בעת הצורך.


יש לציין שבתמונה נראים מטוסים במהלך שרותם בחיל האוויר הרבה אחרי התקופה המדוברת. עפ"י הצביעה - ככל הנראה מבצע קדש.

דניאל בוקשטיין היה בצוות מטוס הנורסמן שהתרסק בעת ניסוי חימוש מעל בית מחסיר. מנוע המטוס מוצב כיום על גלעד אבנים ומהווה את אתר ההנצחה הרשמי של חיל האוויר.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 10-03-2008, 19:10
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
הסיפור מופיע בטרילוגיה של ח"א
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי עמי60 שמתחילה ב "כלומר 3 ימים לפני הכרזת המדינה במגידו חונה טייסת ישראלית"

למי שלא מכיר את הניב ההסטורי - מדובר בשלושה כרכים של "תולדות חיל האוויר במלחמה לעצמאות.

כאמור, הסיפור מופיע במלואו בכרך הראשון עמ' 142-146 ותמציתו - שדה מגידו היה נטוש, ולא היו בו מטוסים מלבד מס' רכבי שרות ושרותי קרקע (מדובר בשדה לווין בריטי שנועד לאפשר נחיתות חרום והפעלת חרום בעת שהשדה העיקרי מותקף).

כפי שכתבתי בהודעה קודמת - הפלמ"ח לא הפעיל טיסות ממגידו וריכז פעילותו מיבניאל - לשם עבר על מנת להרחיק את המטוסים מאש הערבים.

בבסיס רמת דוד היתה כתובת גדולה שבה נכתב "רמת דוד" - כך שלא היה בדיוק מקום לטעות, בעיקר נוכח הכשרת הטייסים המצרים ע"י הבריטים.

המצרים טענו שמזג האוויר הקשה הקשה על הזיהוי (הבריטים שללו זאת) ובנוסף לכך - מיקומו היחסי של בסיס רמת דוד ביחס לנצרת - מזכיר את מיקום מגידו ביחס לעפולה.

כפי שציינתי - יתכן שהתקיפה נבעה מחשש מצרי שהבסיס יעבור לידי המדינה היהודית. החשש הזה היה מבוסס שכן יום לפני התקיפ, ביום בו תוכננה עזיבת הבריטים - בקרה במקום משלחת של היישוב שנועדה לתאם העברת הבסיס לידיה.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #10  
ישן 06-05-2008, 13:39
  tamuz500 tamuz500 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.04.08
הודעות: 128
המצרים התכוונו לשלוח נציג בכיר להתנצל
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי עמי60 שמתחילה ב "מדוע תוקפים מטוסים מצריים את ח"א הבריטי ב 1948 ?"

הסיפור המלא של ההפצצה המצרית על הטטיסות הבריטיות ברמת דוד פורסם במלואו בספרם המצויין של Lon Nodeen ו David Nicolle "

PHOENIX OVER THE NILE ׁ(יצא לאור בהוצאת "סמית'וניאן בשנת 1996 ) המהווה לדעתי את המחקר הפופוליסטי המקיף ביותר על תולדות חיל האוויר המיצרי. סיפור ההתקפה על רמת דוד מופיע בעמודים 89 - 85. שם מצוין גם כי אחד מהקצינים הבכירים של חיל האוויר המיצרי שהודרך וצוייד בידי הבריטים קומודור מיתאקי הציע להגיע להתנצל אישית בפני הבריטים ברמת דוד, אך קיבל תגובה שרצוי שלא יגיע למקום משום שהבריטים לא ממש ישמחו לפגוש אותו....

אגב, יומיים לאחר מכן, תקף חיל האוויר המצרי את יבניאל ופגע במטוס קל של הפלמ"ח שחנה בה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 04:24

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר