|
07-02-2008, 08:23
|
|
|
חבר מתאריך: 08.11.02
הודעות: 32,894
|
|
אנגלית בכיתה א': ההורים דורשים, משרד החינוך מתקפל
"Hello" כיתה א'
אנגלית בכיתה א': ההורים דורשים, משרד החינוך מתקפל
מאת אור קשתי
אנשי המשרד וחוקרים באקדמיה לא תומכים בהתחלה מוקדמת של לימוד השפה, אך הם חסרי אונים מול הדעה הרווחת ולחץ ההורים
תגיות: משרד החינוך, לימודי אנגלית, אנגלית
בשלוש-ארבע השנים האחרונות הואץ לימוד האנגלית בבית הספר "רתמים" באשדוד: הלימודים מתחילים כעת בכיתה א', בכיתה ב' כבר מכירים התלמידים את אותיות האלף-בית הלועזי ומחברים מלים בנות הברה אחת, ואילו השנה שלאחר מכן מיועדת להעמקת לימוד הקריאה והכתיבה - נושאים שבעבר נלמדו רק בכיתה ד'. נטלי ברג, אחת המורות לאנגלית בבית הספר, אומרת שהניסיון המצטבר מלמד ש"ילדים שהתחילו ללמוד אנגלית מוקדם מגיעים לציונים גבוהים בכיתות הגבוהות יותר, באזור של 87-90".
אנשי המקצוע במשרד החינוך, כמו גם חלק מהחוקרים באקדמיה, פחות משוכנעים בתועלת הטמונה בהתחלה מוקדמת של לימוד אנגלית, אבל הם חסרי אונים מול הדעה הרווחת התומכת בכך ובעיקר מול הלחץ של ההורים. ההנחיה הרשמית של משרד החינוך היא להתחיל ללמד אנגלית בכיתה ד', אך בתי ספר רבים מתעלמים ממנה. במציאות זאת, בוחנים בשבועות האחרונים במשרד החינוך את האפשרות להקדים באופן רשמי את ההוראה להתחיל ללמד אנגלית לכיתה ג'. "בין כה וכה זאת המציאות ברוב בתי הספר", מסביר מקור במשרד, "מוטב להתיישר איתה מאשר להיאבק בה".
"לימוד המקצוע הפך לסמל סטטוס, שמשפיע, בין היתר, על תדמית בית הספר והביקוש אליו", מסבירה מנהלת בית ספר יסודי מאזור תל אביב שהעדיפה להתראיין בעילום שם, "ההורים תובעים ללמד אנגלית כבר בכיתה א', חלק מהם שולח את ילדיהם ללמוד אנגלית כבר בגן. אי אפשר להתנגד לדרישה הזו, גם אם אני לא כל כך מאמינה בה".
בבית הספר "רתמים" באשדוד היו ההורים שותפים נלהבים להחלטה להתחיל ללמד אנגלית בכיתה א' והם אף משתתפים במימון שעות הלימוד. לדברי מנהלת בית הספר, שוש בן שמעון, "השטח הוביל את הדרישה, ומשרד החינוך משתף פעולה".
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/printed/P070208/a.0.0702.40.2.9.jpg]
לא אצל הערבים
על פי נתוני משרד החינוך, בשנת הלימודים הנוכחית נלמדת האנגלית בכיתה א' בכ-33% מבתי הספר. בכיתה ב' עולה השיעור לכ-49% ושנה מאוחר יותר לכ-87%. אולם, הנתונים הכלל-ארציים מסתירים שוני גדול בין מגזרים ואזורים: במגזר הממלכתי והממלכתי-דתי היהודי, מגיע היקף לימוד האנגלית בכיתות א'-ב' לכ-40% ולכ-60% בהתאמה, ואילו בכיתה ג' הוא כ-96%. לעומת זאת, במגזר הערבי בשנתיים הראשונות לבית הספר היסודי נלמדת האנגלית רק בכ-10% ובכיתה ג' בכ-60%. מבין האזורים הגיאוגרפיים, בולט מחוז דרום עם שיעור גבוה מאוד של בתי ספר יהודיים שבהם נלמדת אנגלית כבר בכיתה א'.
ב"רתמים" מקדישים ללימוד האנגלית בכיתות א'-ב' שעתיים בשבוע. בכיתה א' הלימוד הוא בעיקר חוויתי, באמצעות שירים והפעלות שונות. "I Love you - and you love me"', שרה המורה אדווה כץ, והתלמידים חוזרים אחריה. מאוחר יותר היא תשתמש בציורים גדולים כדי לספר על "זהבה ושלושת הדובים", והתלמידים מתבקשים להגיד באנגלית מה יש בכל ציור: דוב גדול, קערה גדולה, וכך הלאה. בכיתה ב' התלמידים מתרגלים בחוברות עבודה עבות כיצד לכתוב את האות C. גם כאן, המורה נטלי ברג מסתייעת בשירים. מישל שמנוב, אחת התלמידות, אומרת שהיא אוהבת במיוחד את שיעור האנגלית כי "אפשר ללמוד דברים חדשים. יש גם הרבה אנשים שלא מבינים עברית, ובאנגלית אפשר לדבר איתם".
"אומרים שהתלמידים מאוד נהנים מלימודי האנגלית בכיתות הנמוכות. זה נכון אבל גם ברור: שירים ומשחקים הם כיף גדול", אומרת הפרופ' עלית אולשטיין, מומחית לחקר שפה שנייה וזרה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, "המחקר הבינלאומי מראה שהתחלה מוקדמת לא מבטיחה בהכרח הצלחה. בקנדה (שם מלמדים צרפתית כשפה שנייה ואנגלית כשפה שנייה בהתאם למחוזות השונים, א"ק), למשל, לא נמצא שום יתרון לתלמידים שהתחילו בכיתה נמוכה בהשוואה לאלה שעשו זאת בגיל 12, שמשיגים מהר מאוד את מה שלמדו חבריהם בגיל צעיר יותר. הם מגיעים לאותו מקום".
הפרופ' אולשטיין מאמינה כי לימוד שפה זרה חייב להיות אינטנסיווי, כבר מהשלב הראשון. "שעתיים בשבוע הן בגדר טפטוף, זה פשוט לא מספיק. אם מישהו באמת רוצה לשפר את לימוד האנגלית, עדיף להשקיע במתן יותר שעות הוראה מגיל עשר, כאשר הילדים יכולים יותר לקלוט. הלימוד בכיתות א'-ב' עלול גם להפריע לרכישת השפה הראשונה. אבל אני כבר התייאשתי מלהסביר זאת. דעת הקהל והמיתוס מכתיבים את המדיניות". יתרה מזאת, כאשר המנהלים נאבקים על כל שעת הוראה פנויה, לימוד האנגלית בא בהכרח על חשבון מקצועות אחרים.
המפקחת האחראית על לימודי האנגלית במשרד החינוך, הד"ר ג'ודי שטיינר, ביקשה שלא להתראיין לכתבה. עם זאת, בהודעה למורים לאנגלית לפני כמה חודשים, היא מתחה ביקורת מפורשת על התופעה. "השיקולים להתחלה מוקדמת של לימוד האנגלית כוללים פוליטיקה והורים ולא סיבות פדגוגיות", היא אמרה, "יש מחסור במורים לאנגלית, ולכן קשה לדבר על התחלה בגיל צעיר. בתי"ס רבים נותנים שעה בשבוע. זה בזבוז של שעות ואנחנו לא מאשרים זאת. אנחנו גם לא מעודדים לימוד בהיקף של שעתיים בשבוע".
ציון 91
לעומת זאת, למנהלת בית ספר "רתמים" באשדוד אין ספק שהלימודים בכיתות א'-ב' תורמים לילדים. הציון שהשיגו תלמידי כיתה ה' בבחינת המיצ"ב האחרונה באנגלית היה 91, בהשוואה לממוצע של 74 בבתי הספר היהודיים. "אין לי אישוש מחקרי, אבל אנחנו רואים שהתלמידים מרוויחים מלימוד האנגלית", אומרת בן שמעון. לדברי המורה ברג, בזכות ההתחלה בכיתה א', "התלמידים מגיעים לכיתה ג' יותר מוכנים. קל להם יותר להבין את השיעור וההתקדמות שלהם מהירה יותר".
יש גם אנשי אקדמיה התומכים בלימוד מוקדם. לדברי הפרופ' אילנה שוהמי מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, "אין הוכחה שהתחלה מוקדמת של לימוד אנגלית מזיקה או פוגעת. בישראל, האנגלית היא כמו שפה שנייה, היא חלק מהמרחב הציבורי שכל אחד חשוף לו והילדים מגיעים לבית הספר עם ידע מוקדם. אי אפשר להתעלם מכך ולהתחיל ללמד את המקצוע רק בכיתה ד'. אין סיבה מדוע לא למסד את הוראת האנגלית כבר בכיתה א', מה גם שלמערכת החינוך יש מחויבות להיענות לדרישה רחבה כל כך בחברה".
ממשרד החינוך נמסר כי "בימים אלה מקיימים אנשי המקצוע דיונים מחודשים בדבר לימודי אנגלית בכיתות א'-ב', אך טרם התקבלה החלטה בעניין". באשר לשעות הלימוד בכיתות א' ו-ב', נמסר כי "השיקול בדבר נתון בידי מנהלי בתיה"ס".
http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/952160.html
_____________________________________
חתימתכם הוסרה כיוון שלא עמדה בחוקי האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן. תוכלו לקבל עזרה להתאמת החתימה לחוקים בפורום חתימות וצלמיות.
|
|