לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה "רק שני דברים הם אינסופיים: היקום והטמטום האנושי, ואני עדיין לא בטוח לגבי הראשון." -- אלברט איינשטיין ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > מדע, טכנולוגיה וטבע
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #8  
ישן 13-12-2007, 19:31
צלמית המשתמש של DeepSpace
  DeepSpace DeepSpace אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.09.03
הודעות: 12,141
לא, לא, ושוב פעם, לא...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי max-l שמתחילה ב "עילוי?"

הסבר תופעת העילוי ע"י חוק ברנולי ("האוויר למעלה זורם יותר מהר מהאוויר שלמטה") הוא נפוץ,מיושן ומטעה, בגלל שהוא לא מדוייק. ישנם הרבה מאוד מטוסים עם כנף סימטרית או כמעט סימטרית (מטוסי ריסוס, אקרובטיקה ורוב מטוסי הקרב העל קוליים {למטוסי הקרב העל קוליים יש כנף בעלת פרופיל בצורת יהלום או צורה הקרובה לה}).

כפי שניתן להבין, אם מסתמכים על חוק ברנולי במקרים אלו הרי שכנפי מטוסים כאלה תייצרנה עילוי (האוויר יעבור מעל הכנף ומתחתיה באותה המהירות).

בכל אופן, העילוי במקרים כאלה נוצר בגלל סירקולציה של האוויר. האוויר שפוגע בכנף נדחף כלפי מטה, ולכן נוצר מאחורי הכנף וואקום (האוויר שהיה "אמור" להיות שם נדחף למטה, למקום אחר, ע"י הכנף). לאחר שהאוויר שנדחף ע"י הכנף מתנתק מחלקה התחתון של הכנף לאחר ש"עקב" אחרי צורתה (אפקט "קואנדה" - נטיה של גזים ונוזלים {"פלואידים"} לעקוב אחר קווי המתאר של עצמים בהם הם פוגעים) מאחורי שפת הזרימה, נוצרת מערבולת כלפי מעלה (האוויר מאחורי ומתחת הכנף עולה למעלה על מנת למלא את הוואקום שנוצר). המערבולת הזו יוצרת הפרשי לחצים, וכפי שאמרת בטבע יש נטייה להשוואת לחצים. איך הוא עושה את זה? פשוט מאוד. בשלב זה נוצרת מערבולת נגדית הגדולה יותר מן המערבולת הראשונה. למה נגדית? בגלל שהיא לכיוון ההפוך, משמע מלמעלה למטה, והיא מסביב לכל הכנף. כך נוצרים הפרשי לחצים מעל ומתחת לכנף.

עכשיו אתם בטח שואלים את עצמיכם כיצד המטוס טס בטיסה ישרה ואופקית? הכנף מורכבת בזווית הכוונה מסויימת (זווית הכוונה = הזווית שבין הכנף לציר האורך של המטוס). זווית זו היא בדר"כ בין 2 ל 3 מעלות. כך שגם שהמטוס נמצא בטיסה ישרה ואופקית זווית ההתקפה גדולה מאפס ומאפשרת יצירת עילוי.

שוב, זו לא טעות להסביר את יצירת העילוי ע"י חוק ברנולי, זה פשוט לא מדוייק כי ישנם מספר גורמים התורמים ליצירת העילוי. חלקיקי האוויר כמעט לעולם אינם נפגשים לאחר שהם עוברים את הכנף (תחשבו על זה, איך הם ייפגשו אם הם לא נעים באותה המהירות?)


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.flyhi.org.il/upanddrug.files/image020.jpg]


עוד סיבה שמראה שחוק ברנולי אינו הסיבה היחידה ליצירת העילוי היא שלפי חוק ברנולי טיסה הפוכה איננה אפשרית.

מספר אתרים המשווים את התאוריות השונות ליצירת העילוי (ניטון וברנולי):

http://www.allstar.fiu.edu/aero/airflylvl3.htm
http://travel.howstuffworks.com/airplane6.htm
http://travel.howstuffworks.com/airplane7.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Lift_(..._misconceptions

אתר עם הסבר מצויין על הקונפליקט של שתי התאוריות:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/bernnew.html
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook


נערך לאחרונה ע"י DeepSpace בתאריך 13-12-2007 בשעה 19:33.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 21:58

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר