במקור נכתב על ידי cre666
דיווחים ממקורות שונים (גלובל סקיוריטי כאחד) על 400-500 כלים, רובם בשימוש סדיר. הייתי אומר שזה מוכיח הצלחה.
כן, הצלחה ראויה לייצר ממפעל שהקימו בשבילם. ח"ח על השגת חומרי הגלם.
כנראה שכן, זה משנה?
לא, זה היה רק להרחבת ידע.
ועדיין, חוץ מהבק"ש שהוא רכש חוץ ומזקו"מ שלא מוזכר, אבל לא צריך להיות קשה להנדס לאחור במפעל טרקטורים, הם בונים את כל הטנק. יכולת ייצור עצמאית של טנק זה לא דבר שהולך ברגל, לעניות דעתי.
אכן.. נוסע באופניים - יותר בריא.
השאלה המהותית היא כמה. יכולות ייצור נמדדות בתשומה מול תפוקה, כשבתפוקה נמצא גם מרכיב האיכות.
ולמה זה משנה? המכלול של הגליל הוא העתקה של הקלאצ' עם הוספת נצרה נוספת ע"פ דגם מערבי.האם זה מפחית מיכולתה של ישראל לייצר משק נק"ל עצמאי? אותו כנ"ל גם פה.
לגבי הגליל - הצלחנו להתגבר בעת ה-"פיתוח" שלו על בעיות ייצור בצורה מאוד יפה, אבל עשינו את זה עצמאית, ולא בעזרת סינים/צפון קוריאנים (צרפתים/אמריקאים?)
שוב, אף אחד לא בנה F-117 בתור המטוס הראשון שלו. מתחילים ממטוסים קלים, עוברים לתעשייתיים ומשם למטוסי קרב. אם הם מסוגלים להנדס לאחור ולייצר את אלו, סביר להניח שהם יוכלו להנדס לאחור גם דגמים מתקדמים יותר, העקרון הוכח, עכשיו זה עניין של זמן והשקעה. לא טענתי שהם שם אתמול, טענתי שהם בדרך הנכונה.
לדעתי הם מדשדשים במקום. יותר נוח להם לקנות מוצרים מצד אחד, ומהצד השני לספר לעולם שהם מייצרים עצמאית.
למה שאנחנו נייצר עצמאית מרכבה 4? הרבה יותר זול לקנות אברהמס. כבר שנים רכש המרכבות נקבע ע"ס הכמות המינימאלית שתשאיר את פס הייצור בחיים, לא ע"פ צרכים. הייצור העצמאי נועד לתת עצמאות משקית מלאה ע"מ שתוכל לשרוד באמברגו. שאלת את עצמך פעם למה ישראל ודרא"פ היו מיצרניות וסוחרות הנשק הגדולות בעולם למרות הכלכלה הקטנה שלהם? הסיבה הייתה צורך שנבע מאמברגו. פה זה אותו סיפור בדיוק.
למה שנייצר טנק?
שאל את טליק, נראה לי שהוא עשה את הקריירה השניה (השלישית?) שלו על הסברה מדוע אנחנו צריכים טנק מייצור עצמי.
השאלה היא לא למה להם לייצר - ייצור עצמי זה מצויין אם אתה יכול לעשות את זה בצורה אמיתית. השאלה היא למה להשקיע מאמץ דווקא בכלי שיש להם וכנראה לא באמת חסר להם.
אנחנו ויתרנו על פיתוח כלי נשק פעם אחר פעם כשהציעו לנו מוצרי מדף במקום. אני חושב ששני יוצאי הדופן הבולטים היחידם הם המרכבה והשפריר/פיתון. למה שאלצם זה יהיה שונה?
אנחנו לא פנינו לייצור מטוס קרב עד שלא השאירו לנו ברירה.
ההתנהגות שלהם מזכירה לי את ייצור הסוסיתא בישראל. אבל אנחנו - וגם הם - כבר בשנות האלפיים..
זה שהמדינה משקרת כדי להשיג ייתרון פוליטי טקטי כ"כ מפריע לך? אתה בטוח שאתה מודע למושג פוליטיקה? ואם זה באמת כך, אז אתה מסכים איתי, הם בדרך המהירה לייצור עצמאי, והבעיה העיקרית שלך היא שהם טוענים שהם כבר הגיעו לשם.
אני טוען שהם בדרך האיטית. במה שהם חשפו ביחד עם הפצצה החכמה בתור חלק מריצפת הייצור שלהם לא ראיתי הרבה..
לאיזה כלי אתה מתכוון? עוזי? ואירן מייצרת חיקוי של קלאצ'. אותו הדבר.
איראן מייצאת את חיקוי הקלאץ' שלה לכל העולם, והוא גם בוודאי יותר טוב מהמקור, עד שכולם קוראים לקלאץ' היום על שם הדגם האיראני. אגב, בוויקיפדיה לפחות זה מוזכר בתור דגם בייצור ברשיון. לא מעבר.
מצטער אבל זה פשוט לא נכון. ב 76 השאח יצא למסע קניות שסיפק לאירן כמות גדולה של אמל"ח, אבל גם גרם לכך שבזמן המהפכה לא היתה לאירן יכולת אחזקה עצמאית של כמעט אף חלק מהצבא. זה יותר גרוע מלהתחיל מאפס, זה להתחיל מטומקט בלי מערך אחזקה. הסיכוי שתצליח להבין בעצמך איך לתחזק אותו לפני שכולם יתרסקו הוא לא גדול. הם עשו את זה. ביום המהפכה האחרון רבעיית טומקט עשתה יעף ראווה מסביב לטהרן. אני לא בטוח שיש מישהו חוץ מארה"ב, שמתחזקת את הטומקט במפעל שבנה אותו, שיכול לתחזק את הכלי הזה היום.
אני מדבר על ייצור!! יכולות תעשיתיות, לא אחזקתיות!
יש הבדל עצום בין ייצור, ייצור עצמי ברשיון ואחזקה:
א. ייצור: כולל בדרך כלל גם תכנון עצמאי. דורש מקוריות ומשאבים רבים כחומרי גלם.
ב. ייצור עצמי ברשיון: אתה מקבל את הידע ועובד כמו גולם. ממש כמו גולם.. לפעמים זה גם עם קצת מחשבה (אופייני ליפנים וקצת לסינים).
ג. אחזקה: עבודה על פי ספרות יצרן (היתה להם, אני בטוח), עבודה בעזרת עובדים המכירים את עבודה (אתה אומר שכל אנשי התחזוקה היו עובדי קבלן? לא מכיר את זה, ונשמע לא סביר), והמשאבים העיקריים הם חלקי חילוף.
ייצור עצמאי זה הדבר הקשה ביותר מבין השלוש, ומראה יותר מכל על קדמה ויכולת של מדינה.
אחזקה זה דבר פשוט יחסית (תאמין לי, זה התחום שלי..), מכיוון שבלאי כלשעצמו לא תמיד מחייב קרקוע.
יש שתי דרכים להתגבר על בעיות בלאי:
1. ייצור עצמאי של חלקים חסרים - מה שמראה על יכולות מתקדמות.
2. קניבליזם.
עם ה-F-14 וה-F-4 הם הלכו ללא כל ספק על קניבליזם.
כהמשך, זה מאוד יפה להטיס מטוס, אבל הם לא השתמשו בהם (בטומקטים) מבצעית במשך מלחמת אירן-עיראק מלבד סיורי התראה מוקדמת מעל טהרן. בהנחה שהמכ"ם עבד או שהם הצליחו לתקן אותם (מכ"מים מוטסים דורשים אחזקה שוטפת..).
לא, אבל על המרכבה 1 אמרנו את זה גם כשבברור זה לא היה נכון.
ועל הצבא שלנו אמרנו אותו דבר אחרי ששת הימים.. מזל שחטפנו על הראש ביום כיפור. זאת היתה סטירת בוקר טוב שהיתה ראויה לנו. אותו דבר קרה לנו במלחמה האחרונה.
היא מוכרת כל דבר רווחי לכל מי שמוכן לקנות. ברה"מ, ארה"ב ומערב אירופה הם לא שוק, הן יצרניות. אם תסתכל על אילו מדינות הן מוכרות, תראה שהשוק של סין לא שונה מהשוק שלהן בצורה מהותית.
אנחנו מוכרים לאירופה, ארה"ב, סין, ברה"מ.. אני חושב שחוץ מליפן הצלחנו למכור הרבה מוצרים יפים לכל אחת מהמעצמות הטכנולוגיות (תכל'ס, אני לא סופר את סין וברה"מ לשעבר כמעצמות טכנולוגיות, אלא כמעצמות ייצור וזהו)
למה סין לא יכולה להציע שדרוגי מטוסים כמו שאנחנו מציעים? חסר להם כסף למו"פ?
הדבר היחיד החזק באמת בסין זה כח העבודה שלה, ששווה בתורו ליכולות ייצור. אין שם הרבה שכל.
אם האיראנים רוצים להדמות לסינים במקום ליפנים.. מה טוב. אני רק מקווה שלא ייגמרו לנו הפגזים מול נחיל הטנקים בעלי השריון הרי-אקטיבי המתקדם שלהם, ושמדוכות העשן לא יעוורו אותנו.
כוח עבודה זול מוזיל עלויות ייצור סדרתי, הוא לא פותר בעיות טכנולוגיות של הנדסה לאחור, דבר שהם כן עושים
כנראה שבהצלחה עלובה יחסית למה שהייתי מצפה ממדינה עם אנשים חכמים כל כך (בלי זלזול בכלל).
|