רוצים פחות זיהום? תחשבו אחרת
יופי של רעיונות יש למדינת ישראל, בדרך להפוך את הכביש לנקי יותר. דלק יקר, אגרת גודש, כבישי אגרה, רעיונות נחמדים, אבל מאד מיושנים. צביקה בורג מציע לנסות ולחשוב הפעם קדימה, לא אחורה צביקה בורג [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.ynet.co.il/images/SendArtResponse/mail.gif] פורסם: 22.08.07, 14:22
על הנייר, תוכנית האב של ממשלת ישראל נראית מעולה. מחיר מכוניות נמוך יותר יאפשר להחליף את הישנות המעשנות בחדשות שמפיקות אוויר צח. דלק יקר יותר, אגרות גודש וכבישי אגרה, ולכן פחות נסיעות מיותרות ופחות צפיפות כביש. מה נגיד ומה נאמר - חזון נפלא של אוויר צלול בריח יסמין. כמעט ומרגיז לחשוב שרק עכשיו נזכרו שישנה אפשרות שכזו.
או קיי, אז מתעלמים מכמה נתונים זניחים כמו למשל שכלכלת העולם המערבי נשענת על ארבעה גלגלי מכונית, או שדמוקרטיה וחופש פרט קשורים איכשהו לחופש תנועה אישי ופרטי. ובסדר, שוכחים שלפני יישום כל התכנית הזו, כדאי לקחת בחשבון שצריך לספק לציבור מערכת תחבורה ציבורית ראויה לשמה. כי למה לקלקל את החגיגה?
תשאירו לנו את העבודה הזו
למה שיעשו את זה, אם אנחנו כאן? מבחינתנו, רעיונות כבישי אגרה, אגרות גודש והיטלי תנועה למיניהם, טובים ככל שיהיו, פשוט לא מחדשים כלום. מיושנים, אנכרוניסטים, ופשוט חבל על כל שקל שיושקע בהם בשנים הקרובות. מה שמסביר מדוע הממשלה שלנו הולכת להשקיע בהם עשרות מיליארדים. מכספינו, כמובן.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.ynet.co.il/PicServer2/20022007/1119972/_DSC7131_wa.jpg]
השקעה בכבישי אגרה ואגרות גודש? מיותר (צילום: ניב קלדרון)
למה ניסיונות הפתרון המוזכרים מיותרים? כי חידושים טכנולוגיים, שללא ספק יזכו לשימוש נרחב תוך פחות מ-10 שנים, יהפכו את עניין ויסות התנועה
והפחתת זיהום האוויר בעזרת אגרות והיטלים לדי מיותר. וגם, כי באמת הגיע הזמן שנלך קדימה, ולא נדרוך במקום. אתם יודעים מה, אפילו שנראה את הדרך לאחרים.
איך למשל? אחת השיטות הנבחנות כיום היא באמצעות משדר שיותקן בכל כלי רכב, וישדר למרכז בקרה אות רציף מהרגע בו יופעל מנוע המכונית. הנתונים - בהם סוג הרכב ובעליו, שעת הנסיעה, משך הנסיעה, מיקומו, היום בשבוע ועל אילו כבישים נסעה המכונית, יעובדו על-ידי מסוף מרכזי. את החשבון הכולל של הנסיעות נקבל בסוף החודש, יחד עם חשבונות הטלפון, החשמל והארנונה.
למעשה, מרגע בו תופעל השיטה, כל כביש, גם הקטן ביותר ליד הבית במושב, יהפוך לכביש אגרה. כמובן, שתעריפים שונים - לפי סוג רכב, מועד נסיעה, כביש ומיקום - יגרמו לנהגים לשקול היטב האם, מתי והיכן לנסוע, וכך תווסת התנועה בכל מקום, בכל כביש ובכניסה לכל עיר. וזיהום? אפשר לחשב את הזיהום הנפלט לפי סוג הרכב, זמן וסוג נסיעה, יחד עם נתוני יצרנית הכרחיים. אפשר גם להתקין חיישן שימדוד כל העת את שיעור הזיהום שפולט המנוע.
חושבים שמדובר במדע בדיוני? אתם טועים לחלוטין. הטכנולוגיה הזו נמצאת כבר בניסויים מתקדמים במקומות שונים, כמו בריטניה למשל. היא, או דומות לה, ייושמו הרבה לפני שטכנולוגיות עתידניות ממש, כמו מנועים הפועלים בעזרת מימן, ייכנסו לשימוש.
ומה כל זה אומר? שמבחינה לאומית, אין כל צורך להיכנס עכשיו להשקעות עתק בכבישי ונתיבי אגרה, בהקמת מחסומים לצורך גביית היטלי גודש ובשינויים באגרות רישוי הרכב, לפי רמות זיהום. כל הצעדים האלה פשוט יעצבנו, יפריעו לשגרת החיים, יזיקו לכלכלה ולא יביאו הרבה תועלת. עדיף כעת להשקיע את הכסף בשיפור תשתית הכבישים הקיימת ובפיתוח התחבורה הציבורית - רכבות, אוטובוסים ומוניות שירות - כהכנה לעתיד.
ובעתיד, שכבר אינו רחוק, החיים המשותפים שלנו עם המכונית הפרטית הולכים בכל מקרה לעבור שינוי מפליג.
מקור: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3423774,00.html
_____________________________________
|